• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15962
+
-

گزارش یک آبگرفتگی

مردم و مسئولان از راهکارهای رفع بحران آبگرفتگی معابر می‌گویند

شهری
گزارش یک آبگرفتگی




امیر متقی | همدان- خبرنگار:

بارش‌های تند و سیل‌آسای چند روز اخیر موجب شد در بسیاری از معابر از جمله تقاطع پژوهش، زیر‌گذر پیامبر اعظم(ص) و راستگرد تقاطع ناهمسطح غدیر آبگرفتگی ایجاد و تردد برای شهروندان دشوار شود تا جایی که شهروندان از این آبگرفتگی‌ها با عنوان ایجاد دریاچه در معابر شهر یاد کنند. هر چند به گفته مسئولان گزارشی از ورود آب به منازل مردم و محل کسب آنان گزارش نشده است، بارش‌های تند و سیلابی موجب غافلگیری مردم در معابر شهری شد و حتی شهروندان ساعتی را زیر بارانگیر خانه‌ها و مغازه‌ها ماندگار شدند. 


برنامه‌‌های پیشگیری 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان در این‌ باره که آیا شورا تصمیم جدی برای رفع آبگرفتگی معابر شهر در آستانه میزبانی رویداد 2018 دارد یا خیر به همشهری می‌گوید: در جلسه ویژ‌ه‌ای به صورت فوری معابر آبگرفته شهری را بررسی کردیم و به شهرداری فرصت دادیم در یک‌ بازه‌ زمانی 3 ماهه این مشکل را حل کند. جوی‌های آب کشش این همه بارش را نداشتند و در برخی معابر آب جاری شد.

کامران گردان با بیان اینکه بارش‌های تند در روز‌های اخیر در همدان بی‌سابقه بوده است، می‌افزاید: شهرداری برای کاهش آبگرفتگی معابر در سال‌های قبل در محدوده چارباغ آیت‌الله موسوی اصفهانی، خیابان‌ طالقانی (پذیرایی)، چارباغ 15 فروردین تا نزدیک اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت و همچنین خیابان تختی طرح هدایت آب‌های سطحی را اجرا کرده است و اکنون در این معابر مشکلی نداریم. تنها با سیلاب روز‌های اخیر در 12 نقطه شهر شاهد آبگرفتگی مقطعی و لحظه‌ای بودیم که شهرداری موظف شد بر این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند و برای رفع کامل آبگرفتگی در این معابر اقدام لازم را انجام دهد. در بودجه سال‌ جاری شهرداری برای هر منطقه حدود 5/1 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تدبیری که شورا و شهرداری در این حوزه دارند دیگر نباید در معابر شهری شاهد آبگرفتگی باشیم. اگر معبری هم به لحاظ فنی ایرادی دارد باید در آسفالت‌ریزی‌های جدید اصلاح شود تا مردم با چنین مشکلاتی مواجه نشوند. شورا و شهرداری تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که میزبان خوبی برای برگزاری رویداد 2018 باشند. شهروندان هم باید با تعامل بیشتر این 2 نهاد مردمی را یاری دهند.


توجه شهروندان

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان هم درباره آبگرفتگی روز‌های اخیر معابر شهری به همشهری می‌گوید: در سال‌ جاری به یکباره با تغییر شرایط جوی مواجه شدیم. با این حال، با تلاشی که همکاران خدمات شهری برای پیشگیری از آبگرفتگی‌ها داشته‌اند، هیچ گزارشی از ورود آب به محل کسب و زندگی مردم نداشتیم.

حسین خانجانی اضافه می‌کند: با اینکه نیرو‌های پاکبان طبق برنامه موظفی خود مدام مسیر آبرو‌های شهری را نظافت می‌کنند، کافی است زباله رها شده توسط شهروندان در خارج از ساعت تعیین شده برای جمع‌آوری زباله داخل جوی رها شود. آن وقت با مسدود شدن همان آبراهه شهری کل آن معبر را آب بر‌می‌دارد. تقاضای ما از شهروندان این است که به این موضوع توجه کافی داشته باشند و از رها‌ کردن زباله خود در جوی‌های شهر که با زحمت شبانه‌روزی نیرو‌های پاکبان نظافت می‌شود، بپرهیزند تا مشکلات بعدی را برای سایر شهروندان ایجاد نکند.

وی با یاد‌آوری اینکه قبول داریم برخی جوی‌های آب شهری کشش کامل سیلاب‌های لحظه‌ای شهری ندارند و برای اصلاح این موارد برنامه‌ریزی کرده‌ایم، می‌افزاید: نمونه آن آبگرفتگی چند وقت پیش چارباغ چمران نزدیک پل رسالت بود که با اصلاح 5 دریچه و افزودن مسیر جدید به محل عبور آبراهه این معبر، کشش و تخلیه آب باران در این معبر را افزایش دادیم. قرار است از پل رسالت به سمت چارباغ آیت‌الله موسوی اصفهانی و رودخانه کوی شهید بهشتی مسیر جدیدی را باز کنیم که زیر پل رسالت دیگر آبگرفتگی نداشته باشیم.

خانجانی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی کوتاه 2 ساعته حدود 20 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم، ادامه می‌دهد: در برخی معابر شیب عرضی معبر مناسب نیست که آن را باید در بازدید‌های فنی بعدی اصلاح کنیم و مسیری برای خروج آب از معبر به داخل‌ جوی‌ها ایجاد شود. 


گزارش موارد آبگرفتگی

معاون فرماندار همدان در هماهنگی امور عمرانی به همشهری می‌گوید: مواردی از آبگرفتگی معابر را که گزارش شد به شهرداری اعلام کردیم تا برای اصلاح آن اقدام کند. برخی موارد مانند آبگرفتگی مقابل قند بلژیک سابق در خیابان قلیانی یا خیابان 17 شهر‌یور (چاپارخانه) و میدان فردوسی نیز رفع شدند.

رضا زمانی می‌افزاید: امسال حجم ورودی آب باران به معابر شهری به حدی بود که آبراهه‌های شهری کشش کافی برای جمع‌آوری و هدایت آن را نداشتند. باید شهرداری طوری برنامه‌ریزی کند که این مشکلات برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید