• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159173
+
-

جام در دوراهی اصفهان-گرگان

فینال لیگ برتر بسکتبال از امروز آغاز می‌شود و ذوب‌آهن اصفهان و شهرداری گرگان با قانون 3 از 5 قهرمان این فصل را معرفی می‌کنند

فینال‌های لیگ برتر بسکتبال از امروز آغاز می‌شود. شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان مدعیان قهرمانی این فصل هستند و برای رسیدن به این عنوان باید 3بازی از 5بازی فینال را با پیروزی به پایان ببرند. قدمت حضور این 2تیم در لیگ برتر به یک اندازه است. برخلاف تیم‌هایی که یکی دو فصل بوده‌اند و از لیگ انصراف داده‌اند، ذوب‌آهن و تیم گرگانی از سال1354که نخستین دوره مسابقات باشگاهی بسکتبال آغاز شده در لیگ حضور داشته‌اند. ذوب‌‌آهن 9قهرمانی از این سال‌ها دارد و گرگانی‌ها که با نام‌های مختلف در لیگ تیم داشته‌اند، فصل پیش برای نخستین بار قهرمان شدند. البته آنها 2فصل قبل هم به فینال رسیده بودند اما کرونا اجازه ادامه مسابقات را نداد.

   فینال بعد از یک دهه
ذوب‌آهن هرچند جام‌های زیادی دارد اما در یک‌ دهه گذشته فروغ همیشگی‌اش را نداشته است. آخرین فصلی که این تیم در فینال بازی کرد، سال‌های آخر دهه80 بود که 2سال پیاپی به فینال رسید ولی نتوانست مهرام را شکست بدهد و جام قهرمانی بگیرد. اصفهانی‌ها که سال‌ها از فینال دور بوده‌اند، شاید انگیزه بیشتری برای رسیدن به قهرمانی داشته باشند و همین انگیزه، روحیه و توان آنها را بالاتر ببرد. تیم فرزاد کوهیان در مرحله نیمه‌نهایی سجاد مشایخی را که به‌خاطر آسیب‌دیدگی همسترینگ لنگ می‌زد، از دست داد. اینکه او بتواند در بازی‌های فینال همراه تیمش باشد مشخص نیست و باشگاه‌‌ ذو‌ب‌آهن در این‌باره توضیحی نداده است. ذوب‌آهن این فصل بازیکن خارجی ندارد اما ستاره‌هایی نظیر ارسلان کاظمی، فرید اصلانی، آرمان زنگنه، محمدرضا اکبری و... بازی‌های قابل‌قبولی را به نمایش گذاشته‌اند. آیا آنها می‌توانند در بازی‌های سنگین فینال آمادگی‌شان را حفظ کنند؟ باید منتظر بود و در بازی دید.

   امتیازی که از دست رفت
گرگانی‌ها در تلاش هستند قهرمانی فصل پیش را تکرار کنند. پری پتی آمریکایی که فصل پیش پرتاب قهرمانی را برای این تیم انجام داد، این فصل هم ستاره تیمش بود و شهرداری با پرتاب آخر او فینالیست شد. گرگان با داشتن پتی و محمد جمشیدی کاپیتان تیم ملی که فصل درخشانی داشته است، شانس بیشتری برای قهرمانی دارد. گرگانی‌ها به تماشاگران خود هم متکی هستند. شاید اگر فدراسیون اجازه میزبانی را به تیم‌ها می‌داد، کار ذوب‌آهن سخت‌تر می‌شد اما مثل مرحله نیمه‌نهایی بازی‌ها در سالن بسکتبال ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و هر 2تیم امتیاز میزبانی را از دست داده‌اند. در مرحله‌ قبل تیم‌ها اجازه داشتند در هر بازی 50تماشاگر به سالن بیاورند اما در بازی‌های فینال این تعداد به 150نفر افزایش یافته است. از همین حالا می‌شود گفت که تماشاگران گرگانی از این افزایش سهمیه، استقبال بیشتری می‌کنند. مهران حاتمی، سرمربی شهرداری به همشهری می‌گوید: «تماشاگران باوقار و باشخصیت گرگانی در تهران هم تیم را تنها نمی‌‌گذارند ولی ما امیدواریم از سال آینده در گرگان میزبان باشیم. در فینال می‌توانیم 150تماشاگر داشته باشیم اما چه بخواهیم چه نخواهیم تعداد بیشتری به سالن می‌آیند.»

   تصمیم اشتباه
این فصل خیلی‌ها از برگزاری مسابقات راضی نبودند. مسابقات گروهی در 2مرحله برگزار شد و بازیکنان و تیم‌ها را خسته کرد. هرچند حاتمی می‌گوید تیمش برای بازی‌های فینال آماده و سرحال است اما به این موضوع معترض است: «کسانی که به‌عنوان نماینده باشگاه‌ها در جلسات حاضر می‌شوند، یا اشراف کامل به موضوعات ندارند یا اطلاعات کافی ندارند. به همین دلیل تصمیماتی می‌گیرند که خیلی هدفمند و مسئولانه نیست. برگزاری دو مرحله‌ای مسابقات گروهی، برای بعضی از تیم‌ها خوب نبود و آنها را راضی نکرد.»

   مسیر قهرمانی
گرگانی‌ها در 4بازی شیمیدر را حذف کردند و فینالیست شدند، ذوب‌آهن هم در 3بازی نظم‌آوران سیرجان را شکست داد. خیلی‌ها مسیر ذوب‌آهن را برای رسیدن به فینال راحت‌‌تر از شهرداری می‌دانند اما اصفهانی‌ها این موضوع را قبول ندارند. آرمان زنگنه بازیکن این تیم دیروز به فارس گفته بود: «ما از آبان‌ماه سال گذشته هیچ مسابقه‌ای را نباخته‌ایم و یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی را هم با 5پیروزی پشت سر گذاشتیم. این چیز کمی نبود. همه این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها بدون بازیکن خارجی بوده است. سجاد مشایخی هم در 3بازی گذشته به‌دلیل مصدومیت حضور نداشته است.» بازی اول فینال امشب ساعت 20:15برگزار می‌شود، بازی دوم چهارشنبه و بازی سوم روز جمعه. اگر برنده در 3بازی اول معرفی نشود، بازی‌های روز یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده تکلیف قهرمان را مشخص می‌‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید