• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 5 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159166
+
-

دومِ ایران، اولِ آسیا

تیم ملی کشتی آزاد ایران که در اغلب اوزان با نفرات دوم و سوم خود به مسابقات رفته بود با کسب 8مدال در 10وزن قاطعانه قهرمان آسیا شد

دومِ ایران، اولِ آسیا

محسن محمودصفری

شب پایانی رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا یک شب طلایی برای تیم ملی ایران بود. شاگردان پژمان درستکار در روز پایانی توانستند در 4وزن به فینال برسند و نماینده 86کیلوگرم ایران نیز در دیدار رده‌بندی به مصاف رقیبش رفت. در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا تیم ایران با 6مدال طلا، یک نقره و یک برنز به‌عنوان قهرمانی رسید. تیم جوان ایران در حالی روی سکوی نخست قاره کهن قرار گرفت که بسیاری از نفرات اول ایران در این رقابت‌ها حاضر نبودند و نفرات دوم و سوم کشتی ایران در آسیا بزرگی کردند تا یک‌بار دیگر فاصله کشتی ایران را با رقبای آسیایی به رخ بکشند.

  منهای فینال عالی بود
داریوش حضرتقلی‌زاده در وزن 61کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 9 بر 6 مقابل این سانگ چویی از کره‌جنوبی به پیروزی رسید و راهی مرحله بعد شد. او در دور دوم نیز در یک کشتی دیدنی و پرامتیاز با نتیجه 14 بر 11 علی‌بیگ علی‌بیگوف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل و قهرمان آسیا از بحرین را از پیش رو برداشت و به نیمه‌نهایی رسید. حضرتقلی‌زاده برای رسیدن به فینال در مقابل کوربانوف از قزاقستان قرار گرفت و در یک کشتی نزدیک موفق شد با نتیجه 7 بر 5 به برتری برسد و راهی فینال شود. ملی‌پوش ایران در فینال مقابل ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک قرار گرفت که در همان دقیقه اول با نتیجه 10 بر صفر شکست خورد و به مدال نقره قهرمانی آسیا قناعت کرد.

اولین طلای روز دوم
یونس امامی دارنده مدال برنز جهان در وزن 74کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم طی یک کشتی حساس و نزدیک با نتیجه 7 بر 5 دایچی تاکاتانی دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از ژاپن را شکست داد. او در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه 10 بر صفر بیامبادورج بات اردن از مغولستان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. امامی در فینال به مصاف نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان و برنده 2مدال طلای آسیا از قزاقستان رفت. نماینده کشورمان این فینال سنگین را در یک کشتی حساب‌شده با نتیجه 5 بر 2 برد و قهرمان آسیا شد.

  برنز مصطفوی
محسن مصطفوی شگفتی‌ساز مسابقات کشوری بود که توانست تمام رقبای داخلی‌اش را شکست دهد و در عین ناباوری به مدال طلا برسد. این کشتی‌گیر در وزن 86کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر دولت مراد اورازگیلیوف از ترکمنستان را شکست داد. او در دور بعد با نتیجه 6 بر صفر مغلوب دیپاک پونیا دارنده مدال نقره جهان از هند شد و با توجه به حضور این کشتی‌‎گیر در دیدار فینال، مصطفوی نیز به دیدار رده‌بندی راه یافت. او برای کسب مدال برنز در مقابل گوان اوک کیم از کره‌جنوبی قرار گرفت که با نتیجه 4 بر صفر به پیروزی رسید و روی سکوی سوم آسیا ایستاد.

  بردهای قاطع فیروزپور
امیرحسین فیروزپور قهرمان جوانان جهان در وزن 92کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 11 بر صفر آدیلت داولومبایف دارنده مدال نقره آسیا و برنز بازی‌های آسیایی از قزاقستان را شکست داد. او در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه 10 بر صفر تاکوما اوتسو دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن را برد و به فینال رسید. فیروزپور در فینال نیز طی یک کشتی یکطرفه با نتیجه 11 بر صفر اورگیلوخ داگوادورج از مغولستان را شکست داد و قهرمان آسیا شد. فیروزپور در این رقابت‌ها 32امتیاز کسب کرد و بدون اینکه امتیازی از دست بدهد مدال طلای قهرمانی آسیا را کسب کرد.

  هت‌تریک کاپیتان
یدالله محبی دارنده 2مدال طلای قهرمانی آسیا در سال‌های 2017 و 2019 برای سومین‌بار توانست ملی‌پوش ایران در این مسابقات باشد. محبی در وزن 125کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 11 بر 2 و ضربه فنی، سرداربک خولماتوف از ازبکستان را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. کاپیتان ایران در نیمه‌نهایی با نتیجه 12 بر 2 باتمانگای انختسوشین از مغولستان را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. محبی در دیدار پایانی به مصاف علیشیر یرگالی از قزاقستان رفت که در یک کشتی حساب‌شده با نتیجه 3 بر یک بر این حریف هم پیروز شد و برای سومین‌بار توانست قهرمان آسیا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید