• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158322
+
-

غرق رزمناو تاریخی مسکوا؛ ضربه به اعتبار ارتش روسیه

رزمناو مسکوا (مسکو)، پرچم‌دار ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه‌ و یکی از سرشناس‌ترین ناوهای نیروی دریایی این کشور، در پی انفجار در آن، غرق شده است.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، ‌وزارت دفاع روسیه گفته است که‌این کشتی در حال یدک شدن به بندر بوده که «دریای توفانی» باعث غرق شدن آن شده است.
این کشتی موشک‌انداز که 510خدمه داشت، سمبلی از قدرت ارتش روسیه بود و نامش را از پایتخت این کشور گرفته است. کی‌یف مدعی شده که با یک موشک به این کشتی حمله کرده با این حال وزارت دفاع روسیه درباره حمله به این کشتی صحبتی نکرده و گفته که این کشتی جنگی، در پی آتش‌سوزی غرق شده است. وزارت دفاع روسیه گفته که آتش‌سوزی باعث شده تا مهمات مستقر در این کشتی جنگی منفجر شوند. وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است که تمامی خدمه رزمناو، به شناورهای دیگر روسیه در دریای سیاه منتقل شده‌اند.
این کشتی 12هزارو490تنی، بزرگ‌ترین کشتی روسیه است که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، در جریان عملیات نظامی غرق می‌شود.
ارتش اوکراین گفته که این شناور را با موشک کروز نپتون که ساخت این کشور است هدف قرار داده است. با این حال این ادعا، از سوی آمریکایی‌ها تأیید نشده و سخنگوی پنتاگون گفته است که ممکن است  اوکراین این کشتی را مورد هدف قرار داده باشد.
این کشتی جنگی در انتهای دهه1970 به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شناورهای ارتش سرخ شوروی ساخته شد و در دهه1980 میلادی، با ماموریت مقابله با ناوهای هواپیمابر آمریکا و گروه شناوری پشتیبان آنها وارد خدمت شد. ناو جنگی مسکوا پیش از این در نبرد سوریه هم از نیروهای روسیه پشتیبانی دریایی می‌کرد. گرجستان هم اعلام کرده که در حمله روسیه به این کشور، این ناو هم نقش داشته است. این کشتی به انواع موشک‌های ضدکشتی، موشک‌های سطح به هوا و موشک‌های کروز مجهز بود و تنها کشتی از این نوع در دریای سیاه به‌شمار می‌رفت. روسیه تنها 2کشتی دیگر از این کلاس - یکی در آب‌های شمال روسیه و یکی در اقیانوس آرام - دارد.
از بین رفتن این کشتی، یک پیروزی روانی بسیار بزرگ برای اوکراین به‌شمار می‌رود و ضربه سختی به اعتبار ارتش روسیه است. از نظر نظامی اما از دست رفتن این کشتی، تأثیر چندانی بر روند اتفاقات در اوکراین نخواهد داشت. کارشناسان نظامی روسیه هم گفته‌اند غرق شدن این کشتی چندان مهم نیست. الکساندر خرامچیکین تحلیلگر نظامی روس در این‌باره به رویترز گفته است: «این کشتی‌ها واقعا قدیمی هستند. در واقع، روسیه برنامه‌هایی داشته تا آنها را در 5سال آینده اوراق کند. ارزش آنها بیشتر از اینکه نظامی باشد نمادین بود و این کشتی ارتباط چندانی با عملیات فعلی نداشت.» 
این کشتی چندان برای روس‌ها مهم و نمادین بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، از چند رهبر دنیا در آن استقبال و میزبانی کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید