• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158321
+
-

جنایت وحشیانه در اولین قبله مسلمانان

حمله خشونت‌بار نیروهای امنیتی به نمازگزاران در مسجدالاقصی، تنش‌ها را تا حد شروع جنگ بالا برده است

جهان‌نما
جنایت وحشیانه در اولین قبله مسلمانان

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی، در ادامه تشدید سرکوب علیه فلسطینی‌ها، سحرگاه جمعه به نمازگزاران روزه‌دار در مسجدالاقصی حمله و ده‌ها نفر را مجروح کردند.
به‌گزارش الجزیره، اداره‌کنندگان مسجدالاقصی گفته‌اند که نیروهای پلیس پیش از طلوع آفتاب، یعنی زمانی که هزاران نفر در حال برگزاری نماز بودند با خشونت وارد مسجد شدند.
ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که پلیس به‌سوی نمازگزاران گاز اشک‌آور و نارنجک دودزا شلیک می‌کند و فلسطینی‌ها هم در پاسخ به آنها سنگ پرتاب می‌کنند. در تصاویر مشخص است که ابری از گاز اشک‌آور این مکان مقدس را فراگرفته است.
مقامات اداره‌کننده مسجد گفته‌اند که گلوله‌ای پلاستیکی به چشم یکی از نگهبانان اصابت کرده است. صلیب‌سرخ گفته که 152نفر در این حمله آسیب دیده‌ و چند نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. این سازمان گفته است که نیروهای اسرائیلی، جلوی راه آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی این سازمان را سد کرده بودند و اجازه نمی‌دادند به حال ده‌ها مصدوم که در مسجد محبوس شده بودند، رسیدگی شود. پلیس اسرائیل گفته که 300فلسطینی را در این حمله بازداشت کرده است.
حمله به مسجدالاقصی به سنتی وحشیانه در سال‌های اخیر از سوی اسرائیل تبدیل شده و فلسطینی‌ها هم به‌شدت به این مسئله حساس هستند و واکنش‌هایی در حد جنگ به آن نشان داده‌اند. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین افزایش تنش‌ها را به‌شدت محکوم کرده و گفته که این کار، «اعلان جنگ» از سوی اسرائیل است.
نبیل ابو رودینا، سخنگوی ریاست تشکیلات فلسطینی گفته است: «حمله به مسجدالاقصی و ورود نیروهای اشغالگر تحولی خطرناک، هتک حرمت به مقدسات و به‌منزله اعلان جنگ علیه مردم فلسطین است.» او از نهادهای بین‌المللی و کشورهای دنیا خواسته جلوی خشونت‌های اسرائیل را بگیرند.
رژیم صهیونیستی در حالی حمله به روزه‌داران در ماه رمضان را به سنتی جدید در سال‌های اخیر در مسجدالاقصی تبدیل کرده است که گروه‌های فلسطینی نشان داده‌اند در برابر این هتک حرمت‌ها ساکت نخواهند نشست. با وجود واکنش تند ریاست تشکیلات خودگردان، بسیاری منتظر واکنش حماس به دور تازه سرکوب فلسطینی‌ها در ماه رمضان هستند. سال گذشته، شهرک‌نشینان و نیروهای امنیتی اسرائیلی به‌صورت مرتب به نمازگزاران در این مسجد حمله می‌کردند. در یکی از این حملات در تاریخ 10ماه می ‌سال پیش، صدها نفر مجروح شدند. حماس که امسال هم گفته است برای مقابله با اسرائیل کاملا آماده است، با شلیک راکت از غزه واکنش نشان داد و جنگ معروف به 11روزه در پی این اتفاق‌ها شروع شد. در جریان این جنگ، اسرائیل بی‌رحمانه مناطق مسکونی غزه را بمباران کرد و در جریان آن 250فلسطینی ازجمله ده‌ها کودک به شهادت رسیدند. در درگیری‌ها 14اسرائیلی هم کشته شدند.
حمله دیروز به مسجدالاقصی در ادامه افزایش تدابیر امنیتی اسرائیل در هفته‌های اخیر روی داد. در حملات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در 3هفته اخیر، 14اسرائیلی کشته شده‌اند. نیروهای امنیتی اسرائیلی، به‌خصوص بعد از یک عملیات در قلب تل‌آویو، سرکوب فلسطینی‌ها را در نابلس و جنین در کرانه باختری اشغالی به‌شدت افزایش داده‌ و در هفته‌های اخیر، 16فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. رژیم صهیونیستی نیروهای بیشتری به کرانه باختری اعزام کرده و دیوار و سیم‌خاردارهایی که دور کرانه باختری کشیده را تقویت کرده است.
نخست‌وزیر اسرائیل به نیروهای این رژیم اجازه داده که برای آنچه «مقابله با ترور» خوانده، هر اقدامی که لازم می‌دانند در سزمین‌های اشغالی انجام دهند.
رژیم صهیونیستی گفته است که برای متفرق کردن جمعیتی که در مسجد بودند وارد این مکان مقدس شده است. با این حال خبرنگار الجزیره گفته که پلیس بدون هیچ هشداری وارد مسجد شده و به نمازگزارانی که درحال دعا و نیایش بوده‌اند، حمله کرده است.
این حمله بعد از آن روی داده که گروه‌های راست افراطی خواستار حمله به مسجد در روز عید پسح یهودیان (سالروز آزادی قوم یهود از برده‌داری در مصر باستان) و همینطور قربانی کردن حیوانات در صحن مسجد شده‌اند. حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی، به‌شدت درباره قربانی کردن حیوانات  در این محل که از دوران باستان به بعد انجام نشده، هشدار داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید