• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 بهمن 1400
کد مطلب : 154224
+
-

پیچ‌وخم وعده‌ها در آزادراه تهران - شمال

وعده بهره‌برداری از باند رفت قطعه 2آزادراه تهران - شمال به پایان سال1401 موکول شده و البته تحقق همین وعده نیز منوط به تأمین اعتبارات موردنیاز است. 
به‌گزارش همشهری، تقریباً 25سال از آغاز عملیات اجرایی در پروژه آزادراه تهران- شمال می‌گذرد و تاکنون 2 قطعه اول و آخر آن به بهره‌برداری رسیده‌اند. البته این دو قطعه در مقایسه با مابقی مسیر، جزو بخش‌های آسان پروژه بوده و از نظر فنی، پیچیدگی‌های قطعه 2 و به‌خصوص قطعه 3به‌مراتب بیش از قطعات یک و 4 است. در اسفند 1398و بعد از بهره‌برداری رسمی از قطعه اول آزادراه تهران- شمال، رئیس بنیاد مستضعفان به‌عنوان پیمانکار اصلی این پروژه اعلام کرد درصورت تفکیک باندهای رفت‌وبرگشت قطعه 2، می‌توان عملیات اجرایی باند رفت این قطعه را تا پیش از اتمام دولت دوازدهم تمام کرد تا این مسیر نیز رسماً زیر بار ترافیک برود، اما در ادامه به دلایل مختلف نظیر تغییرات قیمت نهاده‌های مورد نیاز احداث این پروژه و تأمین‌نشدن اعتبارات، وعده بهره‌برداری این قطعه به تعویق افتاد و طبق آخرین اظهارات سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، درصورت تأمین اعتبارات لازم و پیشرفت ماهانه 2درصدی عملیات در باند رفت قطعه 2آزادراه تهران - شمال، احتمالاً افتتاح این قطعه به اواخر سال 1401موکول خواهد شد.

مسیر آزادراه تهران- شمال
آزادراه تهران - شمال به طول 121کیلومتر، یک میانبر سریع و کوتاه از تهران به چالوس است که مطالعات آن در سال 1353انجام و اجرای آن تا سال 1356به تصویب رسید، اما در نهایت کلنگ احداث این پروژه در سال 1375به زمین خورد و قطعه 4آن که آسان‌ترین بخش مسیر بود در سال 1391به بهره‌برداری رسید و قطعه اول این مسیر نیز بعد از چندین بار تغییر و تحول در پیمانکار، در اسفند 98افتتاح شد.  قطعه نخست این مسیر از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و بعد از عبور از 16تونل کوچک و بزرگ، به دوآب شهرستانک (سه‌راهی شهرستانک) ختم می‌شود. قطعه 2آزادراه تهران - شمال تا پل زنگوله امتداد دارد و تونل البرز به طول 6458متر که عنوان بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای و آزادراهی خاورمیانه را نیز ید می‌کشد، در این قطعه قرار دارد. در ادامه این مسیر، قطعه3 قرار دارد که به طول 47کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد را در برمی‌گیرد و به‌عنوان پیچیده‌ترین و فنی‌ترین قطعه آزادراه، هنوز عملیات احداث آن آغاز نشده است. قطعه4 نیز حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول ۲۰کیلومتر، ساده‌ترین قطعه محسوب می‌شود که به‌موازات جاده کرج - چالوس به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می‌شود و در سال1391 افتتاح شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید