• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151440
+
-

سرمایه‌گذاری‌های مشترک

هم‌افزایی ایران و روسیه در مسیر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی، فناورانه، مهندسی و انرژی، حمل‌ونقل و تجاری می‌تواند بستر‌ساز قدرت‌گیری هر دو کشور در منطقه باشد.
 تولید مشترک می‌تواند نقشه راه مؤثری برای سیاستگذاری صنعتی باشد. این رویه اقتصادی می‌تواند در بلندمدت به حذف دلار از مناسبات بینجامد و به‌نوعی تحریم‌های هر دو‌طرف را خنثی سازد. ذکر این موضوع لازم است که ایران و روسیه امروز در قلب زمین واقع شده‌اند.
راهبردی‌ترین منطقه‌ای که با همکاری دوجانبه بیشتر می‌توان سلطه آمریکا و ابزار تحریم آن را از میدان به دور کرد و زمینه‌ساز افق روشنی شد. جایی که ارتباطات فرهنگی و مذهبی نیز به کمک می‌آید و می‌تواند قدرت سیاسی را چندبرابر کند.

چند نکته
همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه بر کسی پوشیده نیست و هرگونه توافقی که در این زمینه صورت گیرد به‌طور قطع سبب‌ساز پیشرفت‌های آتی خواهد شد. اما ذکر چند نکته در اینجا مهم به‌نظر می‌رسد؛ نخست در عرصه روابط بین‌الملل، منافع ملی حرف نهایی را می‌زند و قطعا روابط ایران با روسیه در‌مسیر منافع ملی است، چرا که راهی است که می‌تواند روند رویگردانی از آمریکا و غرب را گسترده‌تر و جلوی سلطه‌گری غرب سدی ایجاد کند.
دوم اینکه، سیاست منطقه‌گرایی روسیه می‌تواند برای ایران نیز مهم باشد.
 ایران باید به همسایگان خود بیشتر توجه کند و سرمایه‌گذاری بیشتری در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی با آنها داشته باشد. ایجاد دانشگاه‌های مشترک، تولید مشترک، کلاس‌های دوزبانه مشترک و همسویی فرهنگی و آموزشی به‌طور قطع می‌تواند روابط 2کشور را بیش از پیش گسترده کند. ایران ظرفیت پذیرش دانشجو و تبادل استاد در ردیف‌های مختلف آموزشی را دارد و جا دارد از این فرصت استفاده شود.
هر دو کشور روسیه و ایران سابقه تمدنی و فرهنگی دارند و همین بستر می‌تواند زمینه تبادلات بین‌فرهنگی بیشتری باشد. این امر می‌تواند غرب‌ستیزی را گسترده و اهمیت همسایگان را در منطقه بیشتر نشان دهد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید