• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150733
+
-

سیارکی اندازه آسمانخراش در نزدیکی زمین

سیارکی با عرض یک‌کیلومتر قرار است هفته آینده از کنار زمین بگذرد. به‌گفته ناسا، این سنگ فضایی غول پیکر صبح روز سه‌شنبه ۱۸ژانویه از فاصله 1.9میلیون کیلومتری یا بیش از 5برابر فاصله زمین و ماه از کنار زمین عبور خواهد کرد. این فاصله هرچند به‌نظر زیاد می‌رسد اما در آمار و ارقام فضایی، نزدیک به‌حساب می‌آید.
به‌گزارش اسپیس، این سیارک به‌نام «(7482)PC11994» در سال1994 کشف شده و طبق گفته دانشمندان، به‌دلیل انداره بزرگی که دارد و نزدیکی به زمین در طول پروازهای قبلی، در دسته سیارک‌های «خطرناک» قرار می‌گیرد.  این سیارک که با سرعتی در حدود 69200کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، در 18ژانویه به فاصله 1.9میلیون کیلومتری سطح زمین خواهد رسید که هر چند نزدیک به‌حساب می‌آید، اما براساس بررسی‌ها برای زمین خطری به‌دنبال ندارد و با ایمنی کامل از کنار زمین عبور می‌کند. هرچند این سیارک خطری برای زمین ندارد اما این دسته از سیارک‌ها سال‌هاست که نگرانی مهمی برای دانشمندان هستند. تقریبا از زمانی که بشر با علم اخترشناسی آشنا شد نگرانی از برخورد سیارک‌ها با زمین وجود داشته است. همین دلهره همیشگی باعث شده تا سیارک‌ها یک پای همیشگی فیلم‌های علمی-تخیلی باشند. حالا اما در واقعیت هم این ماجرا جدی‌تر شده است و شرکت‌ها و آژانس‌های فضایی برنامه‌های مختلفی را در این رابطه پیگیری می‌کنند. چندی پیش ناسا موشک حامل فضاپیمایی که قرار است در یک ماموریت آزمایشی برای تغییر مسیر یک سیارک به آن کوبیده شود، پرتاب کرد. این اتفاق شاید شبیه داستان‌های علمی-تخیلی به‌نظر برسد، اما آزمایش فضاپیمای «تغییر مسیر دوگانه سیارک» (DART) آزمایشی آینده‌نگرانه است که با موشک ساخت اسپیس‌ایکس انجام شد و قرار است طی آن سیارک دیمورفوس از  مدار به مداری دیگر انتقال داده شود. تاکنون نزدیک به 28هزار جرم نزدیک به زمین یا به‌اصطلاح
(NEO (Near-Earth object توسط تلسکوپ‌های پیمایشی ‌که به‌طور مداوم آسمان شب را اسکن می‌کنند شناسایی شده‌اند. اما از آنجایی که تلسکوپ‌های پیمایشی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر، جست‌وجو را در چند سال آینده به‌شدت گسترش می‌دهند، انتظار می‌رود اکتشافات به سرعت بیشتر شوند. یک جرم نزدیک به زمین یا (NEO) به هر یک از اجرام کوچک منظومه شمسی گفته می‌شود که در مداری قرار دارد که آن را به زمین نزدیک می‌کند. فرهنگ عامه اغلب سیارک‌ها را به‌عنوان اجرام بی‌نظمی به تصویر می‌کشد که به‌طور تصادفی در اطراف منظومه شمسی ما پخش شده‌اند، مسیر را به‌طور غیرقابل پیش‌بینی تغییر می‌دهند و بدون کوچکترین اطلاع‌رسانی، سیاره ما را تهدید می‌کنند. اما اینها واقعیت نیست. سیارک‌ها اجرام آسمانی بسیار قابل پیش‌بینی هستند که از قوانین فیزیک پیروی  و مسیرهای مداری قابل شناخت را به دور خورشید دنبال می‌کنند. اما گاهی اوقات، این مسیرها می‌توانند به موقعیت آینده زمین بسیار نزدیک شوند اما به‌دلیل برخی عدم‌قطعیت‌های کوچک در موقعیت سیارک‌ها، برخورد زمین در آینده را نمی‌توان به‌طور کامل رد کرد. بنابراین، اخترشناسان از نرم‌افزار پیچیده نظارت بر اصابت برای محاسبه‌خودکار خطر برخورد  استفاده می‌کنند.

رصد یک سیارک

 فاصله نزدیک این سیارک و عبور آن در هفته آینده از کنار زمین به شما این امکان را می‌دهد که اگر علاقه‌مند به نجوم هستید آن را رصد کنید. در هفته آینده افراد می‌توانند حتی با یک تلسکوپ معمولی، فرصت مشاهده آن را با سرعت بسیار بالایی که دارد، داشته باشند. برای رصد این سیارک قاعدتا باید از محیط شهرها دور شوید و به جایی بروید که آلودگی تنفسی و نوری کمی داشته باشد. بسیاری به همین‌خاطر مناطق کویری را که دور از شهرها هستند  انتخاب می‌کنند.
از طریق نرم افزارهای مختلف مانند: The Sky و RedShft و... می‌توان مکان آن سیارک‌ها را در آسمان تعیین کرد. پس از یافتن مکان سیارک مورد نظر در آسمان، نوبت به یافتن آن در آسمان است. برای این منظور به نقشه مناسب مانند SkyAtlas نیاز است. ابتدا مکان آن را در روی نقشه رسم و خود را برای رصد آن آماده  کنید. تلسکوپ خود را به سمت مکان تقریبی که در میدان دید منظره‌یاب است تنظیم  و از درون چشمی به آسمان نگاه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید