• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150622
+
-

تشخیص پارکینسون با سلفی

محققان دانشگاه روچستر می‌گویند که الگوریتم هوش مصنوعی طراحی شده توسط آنها می‌تواند از روی بررسی و تحلیل تصاویر، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را تشخیص دهد

فناوری
تشخیص پارکینسون با سلفی

عکس‌های سلفی را شاید دیگر همه تجربه کرده‌اند، اما محققان دانشگاه روچستر می‌گویند با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند به وسیله این عکس‌ها احتمال ابتلای افراد به بیماری پارکینسون را تشخیص دهند.
الگوریتم نوشته شده توسط محققان این دانشگاه عضلات صورت را از روی عکس‌های سلفی تجزیه و تحلیل و علائم بیماری عصبی را در این عکس‌ها به‌دقت شناسایی می‌کند. این نرم‌افزار قابلیت تجزیه و تحلیل و حرکات ظریف عضلات صورت و حرکات دست را که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، دارد. نرم‌افزار سپس با دقت خوبی پیش‌بینی می‌کند که آیا فردی که سلفی می‌گیرد به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شود، یا خیر. دقت آن هم با تمام ابزارهایی که تا‌کنون برای تشخیص این بیماری به‌کار گرفته می‌شده است تقریبا یکسان است. به‌گزارش ایندیپندنت، پارکینسون سریع‌ترین اختلال عصبی در حال رشد است و این نرم‌افزار هوشمند، البته درصورتی که مردم اجازه تجزیه‌ و ‌تحلیل سلفی‌هایشان را به آنها بدهند، می‌تواند به آنان در تشخیص افراد مبتلا به این بیماری و اقدام سریع‌تر برای درمان‌شان کمک کند. یک بنیاد خیریه کمک مالی ۵۰۰هزار دلاری برای این پروژه را تامین کرده است. البته لبخند تنها رفتاری نیست که محققان دانشگاه روچستر برای علایم اولیه بیماری پارکینسون یا اختلالات مربوط به آن مورد بررسی قرار داده‌اند. تجزیه و تحلیل خودکار عبارت‌ها، حرکت‌ها، و صدا هم تأثیر زیادی در پیشرفت تشخیص بیماری پارکینسون داشته است. به‌گفته این محققان، هنوز به‌کار و زمان بیشتری برای توسعه و طراحی الگوریتم‌هایی نیاز است تا تفاوت لرزش‌های غیرارادی را با سایر اختلالات حرکتی، ازجمله آتاکسی و‌هانتینگتون، تمایز دهند.
استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی طی سال‌های اخیر رشد فراوانی داشته است. به تازگی محققان توانسته‌اند به پزشکان عمومی هم در تشخیص نارسایی قلبی بیماران به وسیله استوسکوپ (گوشی معاینه پزشک) همراه با یک الگوریتم هوش مصنوعی کمک کنند. نارسایی قلبی وضعیتی است که قلب نمی‌تواند خون را به‌طور مؤثر پمپاژ کند. این بیماری نسبت به بسیاری از سرطان‌ها، خطر مرگ بیشتری دارد و به‌طور افزاینده‌ای شایع است. تشخیص مطمئن نارسایی قلبی یک چالش مهم برای پزشکان عمومی است؛ زیرا علائمی مانند تنگی نفس می‌توانند با بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط باشند. اکثر بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، در بیمارستان شناسایی می‌شوند که نیاز به ابزار، آزمایش و صرف زمان و هزینه دارد و گا‌هی زمان احیای بیمار به همین دلیل از دست می‌رود و می‌تواند منجر به مرگ یا ضایعه جبران‌ناپذیر شود.
7.5میلیارد انسان روی زمین وجود دارد که از بین آنها ده‌ها میلیون نفر با وسایل پوششی مانند ساعت هوشمند و وسیله سنتی مانند دستگاه سنجش فشار خون شرایط سلامتی بدنی‌شان را پیگیری می‌کنند. اگر راهی وجود داشت که همه این اطلاعات حتی اگر شده از چندین میلیون نفر به‌صورت ناشناس اما قابل جست‌وجو در جایی ثبت شود، محققان پزشکی به‌وسیله قدرتمندی برای ساخت دارو و مطالعات سبک زندگی و غیره مجهز می‌شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید