باشگاهها روی پیراهن، پشت آن، روی آستینها، در کنار زمین تمرین، نیمکت و همهجا نام اسپانسرهای اصلی و فرعی را تبلیغ میکنند. تبلیغ روی دستکش، هدبند و کفشها در اختیار بازیکنان است. بازیکنان میتوانند از برند کفشی استفاده کنند که رقیب برند پیراهن باشگاه است. با اینحال بهخاطر حاشیههایی که نوشتههای سیاسی و شعارهای روی کفشها بهبار آورده، یوفا وادار شده در این زمینه محدودیتهای تازهای اعمال کند. پیش از این نیمار با همکاری پوما، روی کفش خود بازی فورتنایت را تبلیغ کرده بود و ژیرو نیز با همکاری کمپانی سونی بهصورت مینیاتوری تلویزیونهای این کمپانی ژاپنی را تبلیغ میکرد. حالا این کار ممنوع شده. در بند41 قانون مربوط به تبلیغ اسپانسرها اعلام شده که کمپانیهای ورزشی میتوانند علایم شناساننده خود را با هر رنگ و اندازهای روی کفشها چاپ کنند اما در پاراگراف دوم این بند، بازیکنان از هرگونه تبلیغ اسپانسرهای شخصی خارج از کمپانی سازنده کفش منع شدهاند. برای نخستینبار در بخش مقررات مربوط به تجهیزات بازیکنان فوتبال که توسط یوفا طبقهبندی شده، بندی قرار دارد که بازیکنان را از انجام تبلیغ و یا شعارهایی که باعث ایجاد عصبانیت شود منع میکند. با اینحال درج شعارهای اخلاقی مثل «زندگی سیاهپوستان مهم است» یا «جایی برای نژادپرستی نیست» هنوز امکانپذیر است.
تبلیغ روی کفش ممنوع!
در همینه زمینه :