• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145872
+
-

زیریک‌خم /یک روزه نمی‌توان مربی شد

محسن محمود صفری - خبرنگار

ناصر نوربخش، سرپرست انستیتو کشتی گفته: «متأسفانه طی 10سال گذشته، دوره‌های مربیگری تحت نظر این انستیتو برخلاف آیین‌نامه وزارت ورزش، به‌صورت یک‌روزه برگزار شده و ما در نخستین اقدام این دوره‌ها را طبق قانون به 21روز تغییر دادیم.» تربیت و آموزش مربی در دوره‌های یک‌روزه کاری محال است ولی این اتفاق در ورزش اول کشور رخ می‌داده است. شاید برای همین است که این روزها کشتی‌گیران ایرانی کمتر زیرگیری می‌کنند. آموزش فنونی مثل زیرگیری باید در سنین پایه انجام شود و در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان فقط مربیان می‌توانند رفع ایراد کنند.

جهانی فدای آسیایی هانگژو!
سال2022 برای کشتی ایران سال سختی خواهد بود. همزمانی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی موضوعی است که تبعات آن می‌تواند جایگاه ورزش ایران را در بین کشورهای آسیایی تهدید کند. همیشه مسئولان کاروان ایران در بازی‌های آسیایی حساب ویژه‌ای روی مدال‌های کشتی‌گیران آزاد و فرنگی باز می‌کنند ولی این‌بار همزمانی مسابقات جهانی و آسیایی تمام معادلات را بر هم زده است. اگر با تیمی قدرتمند در جهانی شرکت کنیم، در مسابقات آسیایی قطعا به مشکل می‌خوریم و اگر بهترین‌ها را به بازی‌های آسیایی بفرستیم، در مسابقات جهانی کم‌فروغ خواهیم بود. اگر واقع‌بین باشیم در بسیاری از اوزان فاصله نفرات اول و دوم ایران زیاد است و امکان حضور 2تیم قدرتمند در جهانی و آسیایی نیست. امامی سخنگوی فدراسیون کشتی در این‌باره می‌گوید: «همزمانی 2‌رویداد بازی‌های آسیایی و رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان اتفاق عجیبی است و بیش از 30کشور آسیایی ازجمله ایران در رایزنی با اتحادیه جهانی کشتی، خواستار تغییر زمان برگزاری رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان2022 در بلگراد پایتخت صربستان شدند.» با توجه به اینکه کشورهایی مثل قزاقستان و ازبکستان که صاحب نفوذ در اتحادیه جهانی کشتی هستند همانند ایران خواستار تغییر زمان برگزاری مسابقات جهانی شده‌اند، به‌نظر امکان تغییر زمان مسابقات جهانی وجود دارد.

طلا‌های لندن تمامی ندارد
مشعل بازی‌های المپیک‌2012 لندن 9سال است که خاموش شده ولی کسب مدال طلا برای ایران هنوز ادامه دارد. پس از ارتقای مدال کیانوش رستمی و نواب نصیرشلال و مدال طلای سعید محمدپور که در زمان برگزاری مسابقات به‌عنوان پنجمی رسیده بود، حالا نوبت به کمیل قاسمی در کشتی آزاد رسیده است. قاسمی در لندن به مدال برنز مشترک دسته فوق‌سنگین رسید ولی با مثبت‌شدن دوپینگ نفرات اول و دوم، او و بلال ماخوف صاحب مدال طلا شدند؛ اتفاقی عجیب که تا‌به‌حال در کشتی سابقه نداشته است. به‌دلیل پیچیدگی موضوع و اینکه از بین نفرات سوم مشترک چه‌کسی به‌عنوان اول و چه‌کسی دوم معرفی شود، چالش‌های بسیاری رخ داد تا در نهایت با تصمیم اتحادیه جهانی کشتی مدال طلا مشترکا به بلال ماخوف از روسیه و کمیل قاسمی از ایران رسید. البته ماخوف هم به‌دلیل اینکه دوپینگش چند سال بعد از المپیک لندن مثبت شد و هم‌اکنون در دوران محرومیت به سر می‎‌برد، نمی‌تواند تا زمان اتمام محرومیتش مدال طلا را دریافت کند! ولی کمیل قاسمی با تحویل مدال برنز، مدال طلا را دریافت خواهد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید