• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145769
+
-

شهردار تهران از پروژه ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز در جنوب پایتخت بازدید کرد

ساخت باغ‌راه جنوب تهران سرعت گرفت

گزارش
ساخت باغ‌راه جنوب تهران سرعت گرفت

محمود مولایی- خبر‌نگار

  صبح دیروز شهردار تهران از پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) بازدید کرد؛ پروژه ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز که در 2منطقه 17و 18در حال انجام بوده و بخشی از آن در اختیار مردم قرار گرفته است. اگرچه برخی از مدیران شهری جدید انتقاداتی را نسبت به طراحی این پروژه دارند. به هر ترتیب علیرضا زاکانی، روز گذشته با حضور در منطقه 17ساعتی را در باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) گذراند و در جریان این بازدید بر پیگیری و حل مشکلات و گره‌های این کلان‌پروژه و تسریع در اجرای آن تأکید کرد. او پس از بازدید از اراضی روسطحی خطوط ریلی راه‌آهن تهران ـ تبریز و بررسی و احصای مشکلات و نواقص در مسیر اجرای باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)، از طریق خروجی اضطراری تونل راه‌آهن تهران ـ تبریز (ورودی شماره ۸) به محدوده تونل رفت و از فضای پارکینگ روی ریل و دیگر ظرفیت‌های موجود در این محدوده دیدن کرد. شهردار تهران را در این بازدید عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری، ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری، غلامرضا شنگی، شهردار منطقه ۱۷، یعقوب هوشیار، شهردار منطقه 18و هادی حق‌بین، مدیرعامل سازمان عمران مناطق همراهی کردند. فار نخست پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) نیمه تابستان امسال به بهره‌برداری رسید و اکنون عملیات اجرای فاز دوم این پروژه انجام می‌شود. برهمین اساس تلاش برای محوطه‌سازی‌ مسیر پروژه در بخش حدفاصل بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا خیابان صاحب‌الزمان(عج) (به جز محدوده خیابان وحید تا خیابان مرادخانی که در فاز یک پروژه تکمیل شد) ادامه دارد و این در حالی است که بخش حد فاصل خیابان صاحب‌الزمان(عج) تا بلوار بهار نیز از پایان این هفته به مقاطع اجرایی فاز دوم پروژه اضافه می‌شود.

توجه به مناطق کم‌برخوردار
در شرایطی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) با طول 9کیلومتر سرانه فضای سبز را در مناطق 17و 18افزایش خواهد داد که مدیریت جدید شهری نیز با رویکرد توجه به مناطق کم‌برخوردار شهر تهران فعالیت خود را شروع کرد. افزایش سرانه مناطق کم‌برخوردار یکی از اولویت‌های شهرداری تهران است و جالب اینکه شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر تهران توجه ویژه‌ای به باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) دارند. البته آنها نسبت به کلیات این طرح اشکالاتی وارد کرده‌اند؛ اینکه معماری طرح باغ‌راه ایرانی-اسلامی نیست و بهتر است در ادامه مسیر اجرای طرح باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) تغییراتی در کلیات این طرح به‌وجود آید. به‌گفته عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم‌اکنون کلیات این طرح توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مورد بازبینی قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد با مطالعات انجام شده، عملیاتی که تاکنون در باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) صورت گرفته، بر جای خود باقی خواهد ماند، اما طرح در ادامه احداث دستخوش تغییرات خواهد شد.
تاکنون 5کیلومتر از باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در مناطق 17و 18مورد بهره‌برداری قرار گرفته که شامل مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی با فضای سبز پیرامونی به انضمام اجرای یکی از اصلی‌ترین قطعات باغ‌راه به مساحت 15هزار مترمربع و احداث یک سازه خدماتی کوشک با محوطه پیرامونی و فضای سبز است. این پروژه پس از انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیرزمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی 9کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط 30متر با وسعت حدود 27هکتار تعریف شده است.

نظرات
  هادی حق‌بین، سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران: اقدامات اجرایی به‌منظور پیشبرد فاز دوم پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) که تحولی در جنوب و جنوب‌غرب پایتخت ایجاد می‌کند، در حال انجام است. براساس تصمیماتی که در نشست بررسی طرح احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اتخاذ شده، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در حال بازنگری کلیات طرح در محدوده صنعتی پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) است تا مجموعه اقدامات عمرانی این پروژه بازآفرینی شهری با نیم‌نگاهی به ملاحظات معماری ایرانی-اسلامی صورت پذیرد.

  کاوه حاجی‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: با اجرای پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) ۲۷ هکتار زمین آزاد می‌شود. این پروژه گام مثبت و تأثیر بی‌نظیری برای توسعه جنوب تهران است. برای طراحی این پروژه مسابقه‌ای برگزار شد تا از سراسر جهان طراحان و برنامه‌ریزان بتوانند ایده‌های خود را مطرح کنند. مسابقه در 2مرحله برگزار و در اردیبهشت 1398، طرح برگزیده توسط هیأت داوران مشخص شد. هماهنگی‌های فراوانی برای اینکه فضای رهاشده پیشین به محلی سرزنده و فعال تبدیل شود، از ابتدا تاکنون صورت گرفته است.

مشخصات پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س):
  مساحت کل: 50هکتار
  طول: حدود 9کیلومتر
  عرض: متوسط 30متر
  مبدأ: میدان شهدای مدافع حرم
  مقصد: رود دره کن

نظرات
  سیدجعفر تشکرهاشمی، عضو شورای شهر تهران:
بخشی از مسیر باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) مسکونی نیست. کارخانجات و صنایع بسیاری در این محدوده ۴کیلومتری قرار دارد که فاقد کاربری هستند. انجام هزینه سنگین و احداث مبلمان شهری و امکانات در مسیری که در مجاورت آن ساکنانی قرار ندارند، هدررفت سرمایه است. باید در این بخش از مسیر با حداقل امکانات، آشفتگی بصری را از بین برد، اما نباید المان‌های یک پیاده‌راه نظیر مسیر ویژه روشندلان، دوچرخه، پیاده‌روی و... برای این بخش از مسیر باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) ساخته شود.

  سیدمحمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران: شهرداری تهران در راستای ارتقای فرهنگ دینی با هدف نشاط اجتماعی وظایفی دارد و بر همین اساس پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) طراحی شد، اما می‌بینیم که این پروژه فعلی علاوه بر اینکه با اسناد و طرح‌ها مغایرت داشته، با منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت معماری ایرانی و اسلامی نیز همخوانی ندارد. لازم است اجرای پروژه متوقف و در این خصوص بازنگری شود تا محوری ارزشمند و اسلامی در‌شأن بانوی اسلام داشته باشیم.

فاز نخست پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س):
  افتتاح 5کیلومتر
  3کیلومتر در منطقه 17
  2کیلومتر در منطقه 18
  بهره‌برداری از ساختمان یک کوشک به مساحت 130مترمربع
 

این خبر را به اشتراک بگذارید