• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145515
+
-

کشاورزان اصفهان: وعده‌ها عملی شود

پیگیری
کشاورزان اصفهان: وعده‌ها عملی شود

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

کشاورزان اصفهانی در حالی پنجمین روز اعتراضات‌شان را سپری کردند که وزیر نیرو روز جمعه 21آبان در سفر به استان اصفهان وعده داده بود به درخواست کشاورزان در استفاده از حقابه رسیدگی خواهد شد. اما گفت‌وگوی همشهری با چند تن از کشاورزان بیانگر این است که اعتماد آنها از وعده‌هایی که پیش از این داده و عملی نشده سلب شده و این‌بار می‌خواهند تا محقق شدن خواسته‌هایشان به پیگیری خود ادامه دهند.
چند سالی است که کم‌آبی و خشکسالی رمق زمین‌های کشاورزی را گرفته و کشاورزان برای زنده ماندن کشت و کار با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال نیز نگرانی‌ها از خشک‌شدن محصولات پاییزه به‌دلیل بی‌آبی به تجمع آنها در زاینده‌رود منجر شد تا بتوانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند. خواسته همه آنها یکی است، «آب برای کشاورزی» تا بتوانند امرار معاش کنند. هر چند صحبت‌های وزیر نیرو، علی‌اکبر محرابیان در جمع کشاورزان، روزنه امیدی برای کشاورزان خسته بود اما آنها همچنان در زاینده‌رود خشک جمع شده‌اند و منتظر اجرای وعده‌ها هستند.

آب نباشد زندگی‌مان مختل است
حسین محمدی، یکی از کشاورزان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تا زمانی که پاسخ درستی دریافت نکنیم به تجمع ادامه می‌دهیم. او که همراه کشاورزان دیگر چند روزی است برای پیگیری مطالبات‌شان دست به تجمع زده‌اند، می‌گوید: هنوز کسی جواب درست و حسابی به ما نداده است. جلسه‌هایی با حضور مسئولان استان، نمایندگان کشاورزان، وزیر و... برگزار شده اما آب به زمین‌های کشاورزی ما نرسیده است. 50هزار کشاورز هستیم که زندگی‌مان مختل شده است. آب نباشد نان هم سر سفره‌های ما نیست. آب تنها خواسته ماست.
محمدی می‌گوید: فقط می‌خواهیم صدای ما کشاورزان به گوش مسئولان برسد. برخی می‌خواهند از اعتراضات کشاورزی سوءاستفاده کنند اما هیچ انگی به ما نمی‌چسبد. ما نمی‌خواهیم مردم را به کوچه و خیابان بکشانیم ولی دیگر از بی‌آبی و بی‌عدالتی در تقسیم آب به ستوه آمده‌ایم.
 اگر مسئولان مشکل ما را حل کنند دست‌شان را هم می‌بوسیم اما وقتی آب نباشد یعنی زندگی‌مان مختل شده و آن وقت جان‌مان چه ارزشی دارد؟ امیدواریم به تحقق وعده‌های مسئولان اما تا زمانی که نتیجه این وعده‌ها را نبینیم و مشکل‌مان حل نشود، همین‌جا می‌مانیم.

خودمان آب را مدیریت می‌کنیم
ریحانی، از دیگر کشاورزان معترض است. او می‌گوید: اعتراض‌های ما فقط یک دلیل دارد و آن هم بی‌آبی است. به جریان انداختن آب برای یک زمان موقت مشکل ما کشاورزان را حل نمی‌کند. حداقل 9‌ماه باید آب داشته باشیم تا بتوانیم کشت پاییزه را انجام دهیم. 75درصد آب حق کشاورز است و 25درصد آن در اختیار دولت که می‌تواند برای آن تصمیم بگیرد.
ریحانی، مدیریت آب به‌دست کشاورزان را چاره حل مشکل می‌داند و می‌گوید: تنها خبر خوشایندی که امروز به گوش ما رسیده این است که مدیریت آب به‌دست کشاورز باشد اما راستش را بخواهید آنقدر وعده‌های عمل‌نشده شنیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم به این موضوع اعتماد کنیم.

کشاورزان را همراهی می‌کنیم
حسین چاوشی 28سال دارد. او اگر چه کشاورز نیست اما زندگی‌اش با کشاورزی گره خورده است: وقتی آب نباشد کشاورزی نیست و ما تراکتوردارها هم نمی‌توانیم کار کنیم. کار ما هم مختل شده است. 3تراکتور داشتیم و 3راننده که زندگی‌شان از این راه می‌گذشت.
وقتی کار و کاسبی کساد شد، عذر راننده‌ها را خواستیم و من و پدرم روی تراکتورها کار کردیم. الان هم که کشاورزی کم‌رونق شده، خودمان هم کار نداریم. مجبور شدیم یکی از تراکتورها را بفروشیم تا بتوانیم خرج زندگی‌مان را دربیاوریم. کم آورده‌ایم و نمی‌دانیم برای خرج و مخارج زندگی چه کنیم! کشاورز نتواند کشاورزی کند چه باید بکند؟ سال‌ها عمرش را روی این کار گذاشته است. کار فنی که بلد نیست در نتیجه مجبور است برای امرار معاش به کارگری روی بیاورد. تا‌کنون وعده مسئولان عملی نشده است. نمایندگان کشاورزان پیگیر بودند اما مشکل اینجاست که گویا احقاق حق کشاورزان مهم نیست و تعلق آب به صنعت ارزش بیشتری دارد تا کشاورزی.

به‌طور موقت می‌توان مشکل را حل کرد
محمد رضایی، رئیس صنف کشاورزان اصفهان که پیگیر مشکلات بی‌آبی کشاورزان بوده در پاسخ به سؤال همشهری مبنی‌بر نتیجه جلسات برای حل مشکل بی‌آبی می‌گوید: جلسات متعددی برگزار شده است. نمی‌توان زمین‌های کشاورزی را منتظر باران نگه داشت.
کشت پاییزه از اواخر آبان تا اوایل آذر نیاز به آبیاری دارد و اگر آب به‌صورت موقت به زمین‌های کشاورزی برسد می‌تواند به‌صورت موقت مشکل را حل کرد. اما باید با مدیریت از هدررفت آب جلوگیری و عدالت در تقسیم آب برای همه کشاورزان به درستی اجرا شود. به هر حال ما پیگیر مطالبات کشاورزان هستیم و امیدواریم که با همراهی مسئولان و مدیران استان خبرهای خوشی برای کشاورزان داشته باشیم.

مدیریت آب به‌دست کشاورزان
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمعه 21آبان در سفر به اصفهان پس از حضور در جمع کشاورزان و شنیدن درددل آنها گفت: امروز شاهد شرایطی بودم که سبب شد عرق شرم بر پیشانی‌ام بنشیند، بسیار متأسفم که مردم تمدن‌ساز و قهرمان اصفهان امروز به‌دلیل بی‌آبی چنین شرایطی را تحمل می‌کنند و خود را مسئول می‌دانم که این مشکلات را شناسایی و رفع کنم. او درباره زمان بازگشایی سد زاینده‌رود برای توزیع آب کشاورزی افزود: با بررسی‌هایی که انجام شده هر زمان که حجم مخزن در اثر بارش‌های پیش‌رو بین ۳۲۰ تا ۳۵۰میلیون مترمکعب رسید نخستین آب را با مدیریت خود شما کشاورزان آزادسازی خواهیم کرد. وی ادامه داد: خوشبختانه در پیش‌بینی‌های هواشناسی و اطلاعاتی که از مراجع دریافت کردیم اعلام شده بود امسال ۴۰درصد کم‌بارشی نسبت به نرمال خواهیم داشت. روش‌هایی را در دستور کار داشتیم، اما به لطف خدا تا امروز بارش خوبی را داشتیم و پیش‌بینی‌ها برای آذر و زمستان نیز بارندگی‌های در حد نرمال است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی اصفهان مربوط به امروز و دیروز نیست و به چند دهه بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا بر حوضه زاینده‌رود برمی‌گردد، گفت: اگر دنبال معجزه برای این حوضه هم باشیم، امکان‌پذیر نیست، اما با همدلی و همفکری و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های قانونی می‌توان کار را روی ریل صحیح گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید