• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145271
+
-

زمستان گرم در گرمخانه‌های تهران

افزایش 70درصدی تماس‌های شهروندان با شهرداری در شب‌های سرد سال

زهرا کریمی- خبر‌نگار

  مهیا شدن 2هزارو400تخت به همت مدیریت شهری در گرمخانه‌ها و سامانسراهای شهر تهران، ارتباط شهروندان با شهرداری را از طریق تماس با تلفن137، 70درصد افزایش داد. در سال‌های اخیر، حضور کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در فصل سرما موجب آشفتگی منظره شهر و آزردگی‌خاطر شهروندان می‌شد؛ به همین منظور معاونت اجتماعی شهرداری تهران و دیگر بخش‌های شهرداری برای رفع مشکل و ارائه خدمات بیشتر،  اجرای طرح «زمستان گرم» را در برنامه خود قرار دادند. با این تمهیدات، می‌توان انتظار داشت که در زمستان1400، شهر عاری از حضور کارتن‌خواب‌ها  در معابر باشد. در این‌باره چندی پیش، شهردار تهران به وضعیت معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردها اشاره کرده و گفته بود: «چشم‌پوشی بر این جمعیت آسیب‌دیده 21هزارنفری، ظلم به شهر و این بخش از شهروندان است. برای حل مشکلات این دسته از شهروندان آسیب‌دیده باید در چند مرحله‌ شناسایی، سم‌زدایی و درمان، بازیابی هویتی و شخصیتی انجام شود و در آخر، اشتغال و آموزش صورت بگیرد.»

ظرفیت کافی پذیرش در مددسراها
هنوز فصل زمستان فرانرسیده، براساس آخرین آمار سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در نخستین بارش امسال در 2شب حدود هزارو 892کارتن‌خواب به گرمخانه‌های شهر انتقال داده شدند و حال سوال این است که مجموع پذیرش گرمخانه‌ها و سامانسراها حدود 2هزارو 400تخت است و اگر سرما به اوج خود برسد، آیا گرمخانه‌ها ظرفیت پذیرش لازم را دارند؟ سیدمالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال به همشهری گفت: «باتوجه به خدماتی که مددجوها در گرمخانه‌ها دریافت می‌کنند، سال به سال بر تعداد مراجعه‌کنندگان افزوده می‌شود. پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰نفر افزایش جمعیت داشتیم و براساس آمار موجود، حدود ۱۸درصد نسبت به سال قبل پذیرش افزایش یافته است. بالاترین آمار مراجعه در سال گذشته حدود 2هزار و 300نفر بود و اگر لازم باشد ظرفیت‌های اضطراری اضافه کنیم تا بیش از 3هزار و 500نفر را پوشش می‌دهیم و اگر شرایط بحرانی شود از ظرفیت سوله‌های بحران نیز می‌توانیم استفاده کنیم.» مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص استقبال شهروندان در تعامل با شهرداری در اجرای طرح «زمستان گرم» گفت: «اجرای این طرح منجر به افزایش70درصدی تماس‌های مردمی با تلفن137 شد و با کمک شهروندان و شبانه‌روزی شدن گرمخانه‌های شهر و ارائه خدمات بهداشتی در ایام کرونا موفق شدیم چهره شهر را در شب‌های سرد سال عاری از کارتن‌خواب‌ها ببینیم.» حسینی در ادامه گفت:‌ «بدون واحدهای گشت در سازمان، کار پایش را در شهر تهران انجام و افراد را به مددسراها انتقال می‌دهند. براساس ابلاغیه طرح «زمستان گرم» به مناطق شهرداری اعلام کردیم که با واحدهای گشتی همکاری داشته باشند.»  حسینی به عدم تمایل معتادان متجاهر به حضور در مددسراها اشاره کرد و گفت: «این گروه از افراد چون نمی‌توانند در مددسراها مواد مصرف کنند، رغبتی برای حضور در اینجا ندارند؛ بنابراین در شرایط بحرانی جوی سعی می‌کنیم به این افراد در پاتوق‌ها خدماتی از قبیل پتو و غذا ارائه دهیم. مددسراهای شهرداری ظرفیت لازم را برای پذیرش افراد بی‌خانمان دارد و گشت‌ها در سطح شهر نیز فعال هستند. پس اگر کسی بی‌خانمان و خودش داوطلب به مراجعه باشد، بی‌سرپناه نمی‌ماند.»


۱۳۶ واحد گشت آماده خدمت به مددجویان

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران با تأکید به پناه‌دادن به مددجویان و افراد بی‌خانمان به همشهری گفت: ‌«این موضوع جزو اولویت‌ها و دغدغه‌های جدی است و بسیج امکانات و منابع برای نیل به کاهش این آسیب وظیفه انسانی و تکلیفی است. از ما پذیرفته نیست که سخن از حکمرانی شهری خوب به میان آوریم ولی اقشار مستضعف شهر تهران را فراموش کنیم. از زمان ابلاغ طرح زمستان گرم، مناطق ۲۲‌گانه اقدام به تشکیل ستاد در سطح منطقه کرده و تاکنون تعداد ۵۲ واحد گشت نظارتی سواری، ۳۳‌واحد گشتی پیکاب و ۱۷‌واحد گشتی جذب مددجویان (خودرو ون) فعال شده است که با ۳۴ واحد گشت تخصصی سازمان در مجموع ۱۳۶‌واحد گشت مشغول به‌کار و خدمت به مددجویان هستند.» توکلی‌زاده درخصوص واکسیناسیون مددجویان در گرمخانه در ادامه گفت: ‌«دوز اول واکسن در گرمخانه‌ها تزریق شده است و بخش زیادی از گروه‌های آسیب‌پذیری که به مراکز واکسیناسیون دسترسی نداشتند، از طریق مراکز سیار واکسیناسیون سازمان خدمات و رفاه اجتماعی شهرداری تهران، واکسینه شده‌اند. همچنین افراد از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ می‌توانند از خدمات مراکز سیار واکسیناسیون استفاده کنند.» او با اشاره به اینکه روزانه ۱۹۰۰‌مددجو در گرمخانه‌های 22گانه پذیرش می‌شوند، گفت: «از شهروندان خواهشمندم درصورت رویت افراد بی‌خانمان در شب‌های سرد پاییز و زمستان، با تماس با سامانه ۱۳۷ یا شماره‌های ۵۵۵۲۲۳۲۲ و ۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس بگیرند تا نجات‌دهنده این افراد باشند.»

2سامانسرا در تهران آمادگی پذیرش دارد
   250نفر ظرفیت سامانسرای خاورشهر ویژه آقایان: سه‌راه‌ افسریه، اتوبان امام‌رضا(ع)، بعد از پمپ بنزین خاورشهر، محمودآباد، خیابان صنعت ۱، پلاک ۱۵
    150نفر ظرفیت سامانسرای لویزان ویژه بانوان: فلکه چهارم تهرانپارس، خیابان استخر، خیابان ۲۴۴ شرقی (صفایی فراهانی)، بعد از چهارراه بختیاری، خیابان بم، جنب توقفگاه شرکت واحد  


 

این خبر را به اشتراک بگذارید