• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145094
+
-

رئیس‌جمهور تاریخی

شی‌جین‌پینگ در نشست کلیدی حزب کمونیست چین ‌‌زمینه را برای تداوم ریاست‌جمهوری خود فراهم می‌کند

روزهای پیش رو، مهم‌ترین روزهای زندگی سیاسی شی‌جین‌پینگ و احتمالا تاریخ سیاسی معاصر چین است چون رئیس‌جمهور اقتدارگرای چین، ‌می‌خواهد در نشست حزب کمونیست، زمینه را برای مادام‌العمرشدن ریاست‌‌جمهوری‌اش هموار کند.
به گزارش الجزیره، نشست کمیته مرکزی حزب حاکم، که عملا بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در همه شئون زندگی مردم در چین است، قرار است این روزها در پکن برگزار شود و مدت‌هاست ‌رسانه‌های دولتی چین برگزاری این نشست را در بوق و کرنا کرده‌اند.
کمیته مرکزی، ‌از 300نفر از رهبران ارشد حزب کمونیست تشکیل می‌شود. این کمیته بسیار بانفوذ است و مقامات دولتی، ‌دبیرکل‌های حزب و همینطور مقامات کلیدی نظامی و مالی چین را تعیین می‌کند.
نشست این کمیته در پکن که تا پنجشنبه ادامه دارد، فراتر از همه اقدامات معمول، در اقدامی تاریخی، راه را برای حضور دوباره
شی جین‌پینگ در دفتر ریاست‌جمهوری هموار خواهد کرد. او پیش از این، به لطف تغییر قوانین، دو دوره رئیس‌جمهور چین بوده و حالا همه‌‌چیز برای تداوم ریاست‌جمهوری او در دور سوم فراهم است. این تصمیم البته به‌صورت رسمی در این نشست گرفته نمی‌شود و سومین دوره ریاست‌جمهوری شی‌جین‌پینگ در کنگره حزب کمونیست که هر پنج‌سال یک‌بار برگزار می‌شود و قرار است سال آینده تشکیل شود اعلام خواهد شد. با این حال، اگر کمیته مرکزی با تداوم ریاست‌جمهوری او موافقت نکند، هیچ تصمیمی در این‌باره در سال آینده گرفته نخواهد شد.
به گفته تای وی لیم، ‌محقق دانشگاه ملی سنگاپور، کنگره ملی خلق محدودیت دوره‌های ریاست‌جمهوری را در سال2018 برداشت و به شی‌جین‌پینگ این اجازه را داد بدون محدودیت زمانی در دفتر ریاست‌جمهوری باقی بماند اما او برای ادامه رهبری‌اش، ‌به حمایت رهبران ارشد حزب نیاز دارد. لیم به الجزیره گفته است: «شی برای اینکه یک دور دیگر رئیس‌جمهور شود، باید مشروعیتش را از اعضای ارشد حزب به‌دست بیاورد؛ به‌خصوص اینکه قرار است یک دوره بیشتر از حد متعارف در دفتر ریاست‌جمهوری بماند. محدودیت دوره‌ای در دوران بعد از مائو، قانون نبوده بلکه عرف بوده است.»
شی، آشکارا آرزو دارد که با این دستاورد تاریخی، در کنار رهبران سرشناس حزب کمونیست ازجمله مائو زدئونگ و دنگ شیائوپینگ قرار بگیرد که چین را در گشایش‌های سیاسی  و اقتصادی آن در دهه‌های 1970 و 1980 رهبری کرده و به جلو پیش بردند.
شی‌جین‌پینگ، ‌پسر یکی از اعضای بنیانگذار حزب کمونیست است و به همین‌خاطر، در چین به‌عنوان شاهزاده حزب خوانده می‌شود. علاوه بر این، شخصیت او از زمانی که در سال2013 رهبر کشورش شده، وجهی فرقه‌ای و فراواقعی به‌خود گرفته؛ اتفاقی که از زمان مائو به بعد در چین دیده نشده بود.
همین امسال، حزب صدمین سال تاسیسش را جشن گرفت و قرار است در جلسه کمیته مرکزی، قطعنامه‌ای تاریخی به تصویب برساند و دستاوردهایش در صدسال گذشته را مرور کند. در این قطعنامه، بر جایگاه مرکزی شی‌جین‌پینگ در حزب هم تأکید خواهد شد.
دستگاه پروپاگاندای هیأت حاکمه چین احتمالا مانور زیادی روی این قطعنامه و شخص شی‌جین‌پینگ خواهد داد تا توجه‌ها را از خیز دوباره کرونا، بحران انرژی و بدهی‌های هنگفت و غافلگیرکننده بخش مسکن دور کند.

روایت متفاوت تاریخ
به گفته آدام نی، تحلیلگر مسائل چین و سردبیر نشریه تخصصی امور چین به نام چاینا نیکان این سومین‌بار است که حزب در یک قطعنامه، به تصمیمی تاریخی می‌پردازد. نخستین قطعنامه، ‌وقتی که مائو قدرت را قبضه می‌کرد منتشر شد و دومین آنها هم وقتی عرضه شد که
دنگ شیائوپینگ گشایش اقتصادی چین را رهبری می‌کرد.
در ‌قطعنامه اول، مائو به‌عنوان کسی که در حزب بیشترین اقتدار را دارد به نمایش گذاشته شده بود. او در 3سال قبل از آن، عملا تمامی منتقدان و مخالفان خود را سرکوب کرده بود. در قطعنامه حزب در دهه80، اشتباه‌های مائو در انقلاب فرهنگی بازگو شده بود و
دنگ شیائوپینگ عملا با اعتراف به اشتباه‌های گذشته و عبور از آنها، توانست اصلاحات و گشایش را برای چین رقم بزند.
آدام نی گفته که شیوه روایت تاریخ برای هر دولتی که می‌خواهد قدرت را در دست نگه دارد مهم است اما برای حزب و شخص شی، مسئله بسیار حیاتی‌تر است؛ هر دو توجه ویژه‌ای به تاریخ به‌عنوان «عامل مشروعیت‌بخش» در حال و «راهنمایی برای آینده» از خود نشان داده‌اند. البته اهمیت به روایت تاریخ، سنتی دیرپا در این کشور است و از دوران باستان در این کشور، امپراتوران مورخانی را استخدام می‌کردند تا اوج‌گیری آنها را ثبت کنند. روایت آنها البته باید به مذاق امپراتور خوش می‌آمده است.
در سال گذشته، حزب بر «پوچ‌گرایی تاریخی» حمله کرده است؛ از نظر حزب، هرگونه تلاش برای به بحث گذاشتن تاریخ این کشور که با نقطه‌نظر حزب همخوان نباشد، پوچ‌گرایی تاریخی است. با همین دیدگاه بوده که میلیون‌ها پست و محتوا در اینترنت سانسور شده است.
نی گفته است: «از نظر حزب، تنها نسخه درست از تاریخ همان چیزی است که حزب می‌دهد. نمی‌توان تاریخ را از مشروعیت، ‌قدرت و آینده جدا کرد.»
رسانه‌های دولتی در چین تلاش زیادی کرده‌اند با پروپاگاندا، جایگاه شی را بالا ببرند و چند سری مقالات در حمایت از او در رسانه‌ها چاپ شده است. یکی از آنها، ‌مقاله‌ای 5هزار کلمه‌ای به زبان انگلیسی درباره زندگینامه شی است که او را «مرد تصمیم‌گیری‌های قاطعانه و اقدام، مرد احساسات و افکار درست، مردی که میراثی عظیم به او رسیده اما از نوآوری نمی‌ترسد، و مردی که چشم‌اندازی رو به جلو دارد و از کار فراوان نمی‌ترسد» خوانده است.
به گزارش شینهوا، شی همچنین خود زندگینامه‌ای درباره رهبری‌اش در چین منتشر کرده است. پیش از این هم جزوه افکار
شی جین‌پینگ به‌صورت گسترده در چین منتشر شده و در مدارس آموزش داده می‌شود.
به گفته لیم این جزوه، شی را رهبری مهم که از سوی بسیاری، پرقدرت‌ترین رهبر از دوران مائو خوانده می‌شود ترسیم می‌کند. این جزوه، اینطور القا می‌کند که چین ابرقدرتی است که زیر نظر یک مرد قدرتمند حرکت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید