• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144583
+
-

پیام امیرعبداللهیان به بایدن از قرنطینه

دیپلماسی
پیام امیرعبداللهیان به بایدن از قرنطینه

 وزیر خارجه دیروز یکی از 10هزار و 104نفری بود که آزمایش کرونای او مثبت شد. به این ترتیب او با تشخیص پزشکان به قرنطینه رفت، اما موضع‌گیری‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان در قرنطینه نیز ادامه داشت. وزیر خارجه دیروز در توییتی با اشاره به تناقض رفتار و سخنان مقامات آمریکایی‌ نوشت: کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند، ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی تحریم‌هایی علیه 2شخص و 2شرکت ایرانی به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران اعمال کرده و این در حالی است که مقامات آمریکایی مکررا از تمایل این کشور برای بازگشت به برجام سخن می‌گویند. امیرعبداللهیان در همین زمینه افزود: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. 4+1 برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.
در چنین شرایطی هر چند به‌گفته سعید خطیب‌زاده، امیرعبدللهیان از قرنطینه مشغول رسیدگی به کارهای روزانه است، اما کرونا برنامه‌های کاری وزیر خارجه را تغییر داده است؛ هر چند که اشاره دقیقی به این برنامه‌ها نشده، اما گمانه‌زنی‌ها از تعویق سفر حسین امیرعبداللهیان به هند حکایت دارد؛ سفری که البته تاریخ دقیق آن اعلام نشده بود و فقط سفیر ایران در دهلی 2روز پیش در مصاحبه‌ای خبر داد که حسین امیرعبداللهیان در‌ ماه جاری میلادی به هند سفر می‌کند. وزیر خارجه هند، شهریور‌ماه از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد که در آن مقطع گفته شد این سفر به‌دلیل برگزاری اجلاس شانگهای به تعویق می‌افتد. این بار هم سخنگوی وزارت خارجه در توییتی با تأیید خبر کرونای امیرعبداللهیان از تغییر برنامه‌های او خبر داد و نوشت که حال عمومی وزیر خوب است و از قرنطینه در حال انجام‌ کارهای روزانه است.

وزیر خارجه واکسینه بود؟
وزیر خارجه شهریور‌ماه دومین دوز واکسن برکت را دریافت کرده بود و با وجود این، پس از حدود 2ماه تست کرونای او مثبت اعلام شده است. اما پیش از مشخص شدن ابتلای وزیر خارجه به کرونا او دیدارهایی هم داشت که ملاقات با سعید محمد، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ازجمله این دیدار‌ها بود. علاوه بر این، امیرعبداللهیان در همان روز با جمعی از سفرای خارجی شامل سفرای ارمنستان، واتیکان، الجزایر و نیوزیلند همزمان با پایان و آغاز ماموریتشان دیدار کرد.

ادامه جدال توییتری ایران و آمریکا
اما درحالی‌که طبق گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه همین هفته تاریخ دقیق مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها اعلام می‌شود، جدال‌های دیپلماتیک مقامات تهران و واشنگتن در توییتر ادامه دارد. سعید خطیب‌زاده دیروز در پاسخ به ادعاهای یک سناتور جمهوریخواه آمریکا در توییتی نوشت: حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند، واقف است؛ اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند. این مسئولیت رئیس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل- ازجمله تمام اعضای برجام - را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد. تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در توییتی ادعا کرده بود: اگر هر توافقی با ایران به‌عنوان یک معاهده توسط سنا تصویب نشود - که بایدن می‌داند چنین اتفاقی نخواهد افتاد - مطمئنا هر رئیس‌جمهور جمهوریخواه در آینده آن را پاره خواهد کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هیأت آمریکایی در جریان 6دور مذاکرات وین حاضر به دادن تضمین کتبی برای عدم‌خروج دوباره از توافق احتمالی نشده است.
اما اظهارنظرهای مقامات آمریکایی به همین‌جا محدود نماند و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید نیز بار دیگر در نشستی خبری درباره هدف آمریکا از مذاکرات وین مدعی شد: رویکرد ما تلاش برای بازگشت بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی به برجام بوده است که به‌معنای تمرکز بر برخی از مسائل و بعد به‌کار بستن آن به‌عنوان اصل و مبنای پرداختن به طیف کامل نگرانی‌هایی است که ما نسبت به رویکرد ایران داریم؛ ازجمله برنامه موشکی و فعالیت منطقه‌ای آن. او افزود که اولویت ما هم‌اکنون احیای محدودیت‌های هسته‌ای است؛ چون با انجام دادن این در جایگاه بهتری قرار می‌گیریم تا از عهده دیگر مسائل بربیاییم. سالیوان با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز درباره ایران گفت‌وگویی نیم‌ساعته داشت که حاکی از تلاش‌های مقامات این رژیم برای مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام و لغو تحریم‌هاست. با این همه در 2یا 3هفته آینده بسیاری از نگاه‌ها به تهران و دیگر طرف‌های برجام برای روشن شدن سرنوشت توافق هسته‌ای دوخته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید