• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144149
+
-

پیک ششم ابتلای بالا، مرگِ کم

یادداشت
پیک ششم ابتلای بالا، مرگِ کم

حمید عمادی- عضو کمیته علمی مقابله با کرونای وزارت بهداشت

کشور همچنان درگیر پیک پنجم کروناست. آمار مرگ‌ها بالا و میزان مبتلایان قابل ملاحظه است. بنابراین هنوز نمی‌توان گفت که پیک پنجم تمام‌شده و حالا منتظر پیک ششم هستیم. ما زمانی می‌توانیم بگوییم پیک تمام‌شده که روی نمودار، منحنی مرگ و بستری صعودی نباشد. زمانی که این منحنی صعودی شود می‌گوییم وضعیت قرمز شده یا بیماری اوج گرفته است.
 ممکن است برای خیلی‌ها سؤال پیش آید که سال گذشته با تعداد کمتر فوت و بستری، خیلی از شهرها قرمز بود و حالا وضعیت اینطور نباشد. وضعیت قرمز و نارنجی به تعداد نیست، به نحوه حرکت منحنی است. نکته اینجاست که واکسیناسیون، آمار ابتلا را کم نمی‌کند، بلکه روی تعداد مرگ‌ و بستری تأثیر می‌گذارد، مثلا در کشور انگلستان که 80درصد جمعیت واکسینه شده‌اند، اخیرا، روزانه بین 30تا 40هزار مورد ابتلا داشته‌‌اند. پیش‌بینی ما این است که در پیک ششم به‌دلیل واکسیناسیون، آمار ابتلا بالا، اما مرگ‌ها کم باشد.
مهم‌ترین شاخص برای سنجش وضعیت هم آمار بستری و مرگ است، اگر ویروس دچار جهش شود، ممکن است وضعیت در پیک ششم خطرناک‌تر از سایر پیک‌ها باشد، اما در غیراین صورت، پیک ملایمی خواهیم داشت. نگاهی به وضعیت شروع پیک‌ها در کشور نشان می‌دهد که گاهی میان وقوع پیک‌ها فاصله وجود داشته است، مثل پیک سوم و چهارم. گاهی هم شروع آنها بلافاصله بوده است، مثل پیک چهارم و پنجم که پیک پنجم در ادامه پیک چهارم شایع شد. با سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس و در کنار آن از سر گرفته‌شدن فعالیت بسیاری از اصناف، احتمال وقوع پیک دیگری که همان ششم است وجود دارد. وقوع پیک ششم، چند نکته دارد، اول اینکه ما پیک سنگینی را از سر گذرانده‌ایم که آمار فوت و ابتلای بسیار بالایی داشت و همراه با شیوع دلتا بود. حالا اما براساس گزارش‌های رسیده جز «مو» و «لامبدا» که بسیار محدود شایع شد، جهش دیگری در دنیا دیده نشده است.
هم‌اکنون تنها سویه غالب همان دلتا و دلتا پلاس است که به هرحال از یک خانواده هستند و تغییر خاصی نداشته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک ما با پیک ششم مواجه خواهیم شد، چرا که آمار ابتلا و بستری ما نوسانی است، هرچند که نمی‌توان گفت افزایش زیادی داشته است، از سوی دیگر، به‌دلیل طولانی شدن شیوع کرونا، رعایت پروتکل‌ها برای مردم سخت شده و بسیاری موضوع را رها کرده‌اند. در کنار اینها ما با بازگشایی مدارس مواجه هستیم.
براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان متوسطه اول از اول آذر و متوسطه دوم از 15آبان، باید در مدارس حاضر شوند. نکته اینجاست که حضور دانش‌آموزان در مدارس، می‌تواند شروع‌کننده پیک جدیدی باشد، چرا که امکان رعایت تهویه مناسب در مدارس وجود ندارد، 80درصد دانش‌آموزان باید واکسن زده باشند، تمام معلمان باید واکسینه شده باشند و فضا برای حضور آنها ایمن باشد. این در حالی است که دانش‌آموزان ممکن است با وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، اتوبوس و... به مدرسه بیایند و در مسیر آلوده شوند و سر کلاس‌ها بقیه را آلوده کنند. از سوی دیگر، آموزش و پرورش اعلام کرده مدارس زیر 300دانش‌‌آموز بازگشایی
 ‌شوند.  درحالی‌که باید به فضای مدرسه توجه شود نه تعداد دانش‌آموزان. در کنار اینها به دانشگاه‌ها هم اعلام شده که می‌توانند کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند. بازگشایی دانشگاه‌ها با باز شدن خوابگاه‌ها همراه است و حضور چند دانشجو در کنار هم در خوابگاه، می‌تواند خطرناک باشد. ما هم‌اکنون با بازگشایی تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... هم مواجه هستیم و تمام اینها جزو عوامل خطر به شمار می‌روند. بنابراین با وجود واکسیناسیون، در صورتی که تمام پروتکل‌ها رعایت نشود، ما با اپیدمی جدیدی مواجه خواهیم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید