• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143629
+
-

از امروز اعمال می شود

ورود کارکنان واکسن‌نزده، ممنوع

سلامت
ورود کارکنان واکسن‌نزده، ممنوع

کارکنانی که یک دوز واکسن‌‌شان را نزده باشند، از امروز نمی‌توانند وارد اداره‌ها شوند. این خبر را روز گذشته، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرد و گفت که سازمان‌ها از ورود این کارمندان جلوگیری خواهند کرد. ممنوعیت ورود کارکنان واکسن نزده به ادارات در حالی اعلام می‌شود که چند روز پیش، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد:« کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی که واکسن نزده‌اند، برای حضور در محل کار، باید هر 72ساعت یک بار، تست کرونا بدهند.» حالا اما تصمیمات جدیدتری برای این افراد گرفته شده است.
ماجرای اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای واکسن‌گریزها پیش از این از سوی وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح شده بود. اوایل مهر اعلام شد که از چند هفته دیگر، تمام خدمات در اماکن تجمعی و همچنین صدور بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس با کارت واکسن انجام می‌شود. حالا با اعمال نخستین بخش از این محدودیت‌ها به‌نظر می‌رسد سختگیری‌های کرونایی هم آغاز شده است.

کاهش میزان مراجعه برای تزریق واکسن
خبرهای رسیده از مراکز واکسیناسیون حکایت از کاهش میزان مراجعه برای تزریق واکسن دارد، گروهی هستند که به‌دلیل ترس از عوارض واکسن، توجه به شایعه‌ها و اخبار نادرست درباره واکسن، تصور بی‌فایده بودن آن و همچنین انتظار برای ورود واکسن‌های خارجی دیگر، تمایل به واکسینه شدن ندارند. ششم مهر، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با انتشار نتیجه یک نظرسنجی درباره واکسن، اعلام کرد که 2/14درصد افراد بالای 18سال کشور، تمایلی به تزریق واکسن ندارند. در ماه‌های گذشته هم تجمع‌های پراکنده‌ای در مخالفت با تزریق واکسن اجباری صورت گرفته و با این توضیح مسئولان نظام سلامت همراه شده که واکسن اجباری نیست، اما واکسن نزده‌ها از برخی خدمات محروم می‌شوند. تأکید بر ارائه خدمات با واکسن، سامانه سلامت وزارت بهداشت را وارد فاز جدیدی کرد. واکسن‌زده‌ها از طریق
 salamat.gov.ir کارت واکسن دیجیتال‌شان را دریافت می‌کنند و درصورت اعمال محدودیت‌ها، خدمات بگیرند. آغاز اعمال محدودیت برای واکسن‌نزده‌ها در شرایطی است که براساس اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته، 78میلیون‌و665هزار و 265دوز واکسن در کشور تزریق شده که از این تعداد، 50میلیون‌و373هزار و 488نفر دوز اول و 28میلیون‌و291هزار و 777نفر هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. بیش از 20‌ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و هنوز آمار فوتی‌ها میان 150 تا 200نفر در نوسان است و بالای 11هزار نفر در روز، مبتلا می‌شوند.

پیک ششم کرونا در آبان‌ماه
در این میان پیش‌بینی‌ها حکایت از ورود به پیک ششم کرونا در آبان‌ماه دارد. در این شرایط، سامانه هوشمند کنترل کرونا که از طریق اطلاعات افراد، یعنی کدملی و شماره پلاک‌ خودروی‌شان، تزریق واکسن‌ را پیگیری می‌کند، توسعه پیدا کرده. قبلا تنها در استان قزوین اجرا می‌شد و حالا براساس اعلام حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا، 2استان دیگر یعنی کردستان و آذربایجان غربی هم به‌صورت پایلوت، به این سامانه اضافه شده‌اند. جماعتی قبلا گفته بود زمانی که خودرو از مقابل دوربین عبور می‌کند، اطلاعات مالک خودرو بررسی می‌شود و اگر واکسن نزده باشد، جریمه سنگینی برای او اعمال می‌شود. این سامانه بیشتر برای ترددها درنظر گرفته شده است.
به‌گفته جماعتی اگر این سامانه در این3 استان نتایج خوبی داشت، در کل کشور اجرا می‌شود. حالا همین مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره اعمال محدودیت‌های جدید برای کارکنان واکسن‌نزده توضیح‌هایی به همشهری می‌دهد. به‌گفته او، این طرح می‌تواند در اداره‌ها و سازمان‌های خصوصی و همچنین در باشگاه‌های ورزشی هم اعمال شود. البته این موضوع ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده و به‌تدریج اعمال می‌شود.
براساس اعلام جماعتی، آنطور که وزارت کشور تصمیم گرفته، ابتدا این قانون در ادارات اجرایی می‌شود تا مردم برای تزریق واکسن تشویق شوند:«گزارش‌هایی که به ما رسیده نشان می‌دهد، در برخی استان‌ها، استقبال خوبی از واکسیناسیون نشده و میزان تزریق واکسن بسیار پایین آمده است، بنابراین استفاده از ابزارهای اجرایی قوی‌تر به‌صورت تشویق و تنبیه می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه مؤثر باشد. البته این طرح تنها به‌صورت یک ابلاغ و دستور کافی نیست. شاید بهتر باشد به‌طور موازی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فواید واکسیناسیون به افراد گوشزد شود تا با افزایش آگاهی مردم، همکاری بیشتری از سوی آنها را شاهد بود.»

تشویق مردم به واکسیناسیون
او معتقد است، اجبار برای واکسیناسیون به تنهایی مؤثر نیست و در کنار آن باید میزان آگاهی مردم را بالا برد و در رسانه‌ها برای تشویق مردم به واکسیناسیون، محتوای بیشتری تولید کرد. جماعتی معتقد است که اجرای این طرح‌ها، منجر می‌شود تا افراد خودشان متوجه جدیت در واکسیناسیون شوند. با این‌همه او تأکید می‌کند که واکسیناسیون به تنهایی منجر به قطع زنجیره شیوع نمی‌شود: «بررسی‌های انجام‌شده در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، رعایت پروتکل‌ها می‌تواند تا 30درصد در پیشگیری از ابتلا کمک کند، بنابراین تزریق واکسن در کنار اجرای پروتکل‌ها و همچنین اعمال محدودیت‌های هوشمند، در کنار هم می‌تواند منجر به کنترل پاندمی کرونا شود.»

ایمنی جمعی
 او به اهمیت اجرای سامانه هوشمند در تمام کشور اشاره می‌کند و می‌گوید که میزان تأثیرگذاری این سامانه، مشخص می‌کند که‌ می‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد یا خیر. هر چند که تاکنون گزارشی که به کمیته علمی داده شده، نشان می‌دهد که هوشمندسازی محدودیت‌ها مؤثر بوده است. جماعتی، رساندن ایمنی جمعی به 70 تا 75درصد از طریق واکسیناسیون مستمر را از مسئولیت‌های وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: «پس از تزریق 2دوز واکسن، می‌توان به ایمنی جمعی رسید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید