• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143591
+
-

مدیران صنعت نفت و گاز ایران اعلام کردند

آغاز عملیات نجات پارس‌جنوبی از افت تولید

گزارش
آغاز عملیات نجات پارس‌جنوبی از افت تولید

مدیران صنعت نفت و گاز ایران در نخستین جلسه مشترک خود با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عملیات نجات پارس‌جنوبی را آغاز کردند. برآوردها نشان می‌دهد؛ از 4سال آینده تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی بین ایران و قطر به اندازه یک فاز افت می‌کند؛ زنگ خطری جدی که ایجاب می‌کند سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی این میدان گازی از هم‌اکنون شروع شود. برآوردها نشان می‌دهد برای جلوگیری از افت فشار گاز پارس‌جنوبی به 25 تا 30میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود، حال باید دید آیا مجلس می‌تواند این بودجه را تامین کند؟
به‌گزارش همشهری، محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اعلام کرد: تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی به پیک (اوج) ظرفیت رسیده و از 4سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز پارس‌جنوبی افت تولید خواهد داشت. به‌گفته او، روزانه ۷۰۰میلیون مترمکعب از پارس‌جنوبی، ۲۵۲میلیون مترمکعب از سایر میدان‌ها و ۷۰میلیون مترمکعب از بخش گازهای همراه با نفت تولید می‌شود. او میزان برداشت تجمعی گاز غنی از میدان مشترک پارس‌جنوبی را یک‌هزار‌و۹۹۴میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: ارزش محصولات پارس‌جنوبی در این مدت ۳۵۹میلیارد دلار برآورد می‌شود.
مصرف بالای گاز در ایران باعث شده تا بخشی از نیاز داخلی با برداشت از میدان گازی پارس‌جنوبی تامین و بخشی هم از گازهای همراه میدان‌های نفتی پوشش داده شود. همین امر چالش جدی در مسیر برداشت صیانتی از چاه‌های نفتی ایران ایجاد کرده و افزون بر این پتانسیل ایران را برای حضور در بازار جهانی گاز تحت‌تأثیر قرار داده است. مشکین‌فام با بیان اینکه از ابتدای توسعه این میدان تاکنون ۸۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، افزود: هر یک از سکوهای اصلی این میدان با ظرفیت ۲۸میلیون مترمکعب، گاز مصرفی یک میلیون خانوار را تأمین می‌کند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ارزش محصولات هر پالایشگاه پارس‌جنوبی را روزانه 10میلیون دلار برآورد کرد و افزود: ارزش محصولات هر یک از پالایشگاه‌های گازی پارس‌جنوبی 3.5میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود که نزدیک به یک درصد تولید ناخالص داخلی است.

2راه پیش روی ایران
او با ابراز نگرانی از وضع تولید گاز پارس‌جنوبی برای سال‌های آینده گفت: تولید گاز از پارس‌جنوبی به پیک ظرفیت رسیده، اما پیش‌بینی می‌شود از 4سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز پارس‌جنوبی (۲۸میلیون مترمکعب) با افت تولید مواجه شود.
مشکین‌فام تحقق استمرار تولیدگاز را نیازمند اجرای 2راهکار حفظ و نگهداشت تولید از پارس‌جنوبی و توسعه دیگر میدان‌های گازی اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۵درصد گاز درجای میدان معادل ۶۲تریلیون فوت مکعب برداشت شده و با تأسیسات موجود پارس‌جنوبی می‌توان ۵۰درصد گاز درجای میدان را که ۲۱۰تریلیون فوت مکعب محاسبه شده، برداشت کرد. این مقام مسئول سرمایه مورد نیاز برای توسعه دیگر میدان‌های گازی را 17.5میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد دلار در میدان مشترک پارس‌جنوبی، برداشت ۷۵درصدی گاز محقق خواهد شد.

عبور سخت از زمستان سرد
البته فعلا در کوتاه‌مدت سیاست مقطعی وزارت نفت تلاش برای عبور از پیک مصرف گاز در زمستان پیش رو خواهد بود. چنان‌که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: زمستان امسال را با حداکثر تعهد خود به تولید گاز سپری می‌کنیم. او تأکید کرد: به‌دنبال این هستیم که زمستان امسال را با تعهد کامل شروع و به پایان برسانیم، همچنین با تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ به حداکثر تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی برسیم. 12شهریورماه گذشته جواد اوجی، وزیر نفت در نخستین بازدید خود از پارس‌جنوبی اعلام کرد: نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز14 پارس‌جنوبی زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی تأمین سوخت زمستانی را از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت نفت در سال‌جاری برشمرد و گفت: 700میلیون مترمکعب یا به‌عبارتی 70درصد گاز مصرفی کشور از استان بوشهر و مجموعه پالایشگاه‌های فازهای دریایی پارس‌جنوبی تأمین می‌شود.

امید به فاز 14
تکیه‌گاه مقام‌های وزارت نفت به تکمیل هرچه سریع‌تر فاز14 پارس‌جنوبی است که عملیات احداث آن 25خرداد1389 شروع شده و کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با مشارکت شرکت‌های داخلی در حال اجرای آن است. هدف از اجرای این طرح تولید روازنه 56.6میلیون مترمکعب گاز غنی، تولید روزانه 75هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال پی جی به همراه تولید سالانه یک میلیون تن گاز اتاق برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید 400تن گوگرد در هر روز اعلام شده است. براساس اعلام محمد‌مهدی توسلی‌پور مجری فاز14 پارس‌جنوبی، پیشرفت مجتمع پالایشگاهی این فاز به ۸۶درصد رسیده و با بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی این فاز، سه ردیف باقیمانده به‌ترتیب با فواصل زمانی 2 تا 3ماهه وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند. به‌گفته این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس از ابتدای بهره‌برداری از 4سکوی طرح توسعه فاز۱۴ پارس‌جنوبی در سال۱۳۹۷ تاکنون، ۳۶میلیارد مترمکعب گاز از بلوک دریایی این فاز برداشت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید