• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142516
+
-

طلاهای سنگین، سهم ایران شد

طلاهای سنگین، سهم ایران شد

محسن محمود‌صفری

رقابت‌های جهانی برای محمد بنا خوب آغاز نشد اما مثل اینکه قرار است پایان خوشی برای او و تیم ایران داشته باشد.
روز گذشته با رسیدن 2‌فرنگی‌کار ایران به فینال، استارت خورد و با کسب 2‌طلای باارزش و تاریخی برای کشتی ایران به پایان رسید تا محمد بنا شبی رویایی را پشت سر بگذارد. جالب این که هر دو ‌مدال طلای شب گذشته با طلسم‌شکنی برای کشتی فرنگی ایران به دست آمد؛ اولی پایان طلسم 7‌سال دوری فرنگی‌کاران ایران از مدال طلا و دومی کسب اولین مدال طلا در دسته فوق‌سنگین.
مهم‌تر اینکه با عملکردی که فرنگی‌کاران ایران در روز گذشته داشتند، نایب‌قهرمانی ایران در رقابت‌های جهانی قطعی شد.
ساروی اولین طلایی تیم فرنگی لقب گرفت. نفر سوم المپیک توکیو در وزن 97کیلوگرم، در دومین حضورش در رقابت‌های جهانی به فینال رسید.
دارنده مدال برنز امیدهای جهان در سال2019، از معدود کشتی‌گیران تیم ایران بود که با قرعه بسیار سختی روبه‌رو شده بود. ساروی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با یک کشتی منطقی و بدون ریسک برابر آرتور سارگسیان از روسیه با نتیجه 6 بر4 به پیروزی رسید. قهرمان آسیا در سال2020 برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی، مقابل ملیا از گرجستان قرار گرفت و موفق شد با نتیجه قاطع 9بریک حریفش را شکست دهد. ساروی برای رسیدن به فینال با نتیجه 5 برصفر حریف ایتالیایی را از پیش‌رو برداشت و اولین فینالیست ایران در مسابقات جهانی نروژ2021 شد. ساروی در کشتی فینال مقابل الکس زوک از مجارستان قرار گرفت و در 6‌دقیقه مبارزه، موفق شد با نتیجه 3بریک حریف را شکست دهد و به مدال طلای جهان برسد. با طلایی شدن ساروی، طلسم 7‌سال دوری فرنگی‌کاران ایران از مدال طلای مسابقات جهانی شکسته شد. تا دیروز حمید سوریان آخرین طلایی کشتی ایران در مسابقات جهانی به حساب می‌آمد، فرنگی‌کاری که در سال2014 طلایی شد.

اولین طلای فوق‌سنگین
دقایقی پس از طلسم‌شکنی ساروی، نوبت به علی‌اکبر یوسفی رسید تا اولین طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در فوق‌سنگین را کسب کند، کشتی‌گیری که اصلا قرار نبود به رقابت‌های نروژ اعزام شود. محمد بنا ابتدا قصد داشت امین میرزازاده را به مسابقات جهانی ببرد و اصلا نامی از یوسفی مطرح نبود. میرزازاده در شروع مرحله دوم اردو تیم ملی تست کرونایش مثبت شد و کادر فنی به ناچار علی‌اکبر یوسفی را جایگزین میرزازاده کرد. علی‌اکبر یوسفی ملی‌پوش ایران در 130‌کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 6بریک مقابل اواساپیان از ارمنستان به برتری رسید و راهی دور بعد شد. او در کشتی دومش اسکار مارویک از کشور میزبان را با نتیجه 2بریک شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. دارنده مدال‌های طلا و برنز امیدهای جهان برای رسیدن به فینال، مقابل یاسمانی فرناندز از شیلی قرار گرفت و این کشتی‌گیر تنومند و سرسخت را با نتیجه 2بریک شکست داد. با این اتفاق یوسفی به اولین فینالیست کشتی فرنگی ایران در دسته فوق‌سنگین تبدیل شد. تا پیش از این تنها مدال ایران در وزن 130‌کیلوگرم، مدال برنزی بود که توسط بشیرباباجان‌زاده در سال2011 به دست آمده بود. یوسفی که با شایستگی به فینال رسیده بود، در دیدار نهایی، زورابی گدخاری، دارنده مدال برنز اروپا از روسیه را با یک نمایش بی‌نظیر و با نتیجه 5 بر یک شکست داد و به مدال ارزشمند طلا رسید. پیش از این در کشتی آزاد و در دسته فوق‌سنگین، امیرحسین زارع مدال طلا گرفت تا حالا 2‌مدال طلای دسته‌های فوق‌سنگین در رشته‌های آزاد و فرنگی برای تیم ایران باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید