• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 شهریور 1400
کد مطلب : 141038
+
-

برنامه‌های ویژه شهرداری برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس

روایت‌ خاطرات دفاع‌مقدس در شهر‌

گزارش
روایت‌ خاطرات دفاع‌مقدس در شهر‌


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

2روز مانده تا آغاز هفته دفاع‌مقدس؛ از این‌رو مدیریت شهری برنامه‌های ویژه‌ای را برای این هفته تدارک دیده است که به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اجرای رزم نمایش یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست. درواقع هفته دفاع‌مقدس فرصتی برای یاد کردن از کسانی است که جانشان را فدای آرمان‌ها و اعتقاداتشان کردند و خونشان را پای درخت انقلاب ریختند و سبکبال پرکشیدند و آسمانی شدند. همچنین در این هفته باید یادی شود از شهیدان زنده که ماندند تا برای آشنایی نسل نوجوان و جوان با مفهوم ایثار و رشادت، وقایع 8سال دفاع از وطن و خاک را بازگو کنند. این هفته فرصتی است تا مسئولان فرهنگی پا را فراتر بگذارند و با اجرای رزمایش و تئاتر و... فضای درک فداکاری رزمندگان را برای شهروندان ملموس‌تر کنند. مانند برنامه رزم نمایشی که امسال با مشارکت مجموعه سپاه و بسیج در 4نقطه (بوستان ولایت، جنب دریاچه شهدای خلیج‌فارس، منطقه4و 15) برگزار می‌شود و به‌گفته امین توکلی‌زاده، معاون شهردار تهران رخداد بسیار مهمی است از روایتگری تاریخ دفاع‌مقدس که در سبک نمایشی جدید، انجام می‌شود: «در این رزم‌نمایش، مخاطبان نقش دارند و به‌طور زنده در فضا‌سازی‌ فیزیکی موقعیت قرار می‌گیرند و آن را حس می‌کنند. در یک کلام سبک خاصی برای انتقال مفهوم و پیام جنگ و دفاع‌مقدس است که صحنه‌سازی‌‌ها توسط کارگردانان، نویسندگان و طراحان مجرب، انجام شده و شهرداری هم با فراهم کردن امکانات برای انتقال درست و بهتر این مفاهیم تلاش می‌کند.»

خدمت‌رسانی به مهمانان حاج قاسم
پویش «مهمان حاج قاسم» عنوان برنامه دیگری است که معاون معاون امور‌اجتماعی  و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری در تشریح آن می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه مناطق مکلف شدند تا 31شهریور از طریق راه‌اندازی پویش «مهمان حاج قاسم» با محوریت سلامت نمایشگاه برگزار کنند و خدمات بهتر و با کیفیت‌تر و در برخی از موارد رایگان به شهروندان ارائه دهند. همچنین در این نمایشگاه‌ها غرفه هدایا پیش‌بینی شده تا اقلام بهداشتی تقدیم شهروندان شود.» توجه به اقشار سالمند و معلول هم نکته دیگری است که توکلی‌زاده به آن اشاره و عنوان می‌کند: «سالمندان و معلولان به‌دلیل بحران کرونا مدت طولانی در منزل بودند و فشارهای روحی تحمل کردند و از این‌رو تسهیلاتی پیش‌بینی شده تا علاوه بر دریافت خدمات بهداشتی و سلامتی، در راستای نشاط‌آفرینی خدماتی هم در حوزه‌های فرهنگی ارائه شود.»
 
نوسازی تصاویر شهدا
روی دیوارهای شهر

نقاشی تصاویر شهدا روی دیوارها زینت‌بخش شهر است اما برخی از تصاویر در گذر زمان دچار فرسودگی و تخریب شده‌اند که به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران مرمت و نوسازی آنها در هفته دفاع‌مقدس توسط سازمان زیباسازی انجام می‌شود. توکلی‌زاده می‌گوید: «تصاویر شهدا در 42نقطه از شهر شناسایی شده است که در گذر زمان و البته بی‌توجهی مخدوش شده‌اند و سازمان زیباسازی تصمیم دارد به مناسبت هفته دفاع‌مقدس با کمک هنرمندان آنها را مرمت و نوسازی کند.» به‌گفته این مقام مسئول در پایان کار شهروندان می‌توانند شاهد طرحی نو، جدیدتر و زیباتر از تصاویر شهدا که افتخار ملت و کشور هستند، باشند.

تکریم هفته دفاع‌مقدس 
با خدمت‌رسانی مطلوب

قرار است همه بخش‌ها و معاونت‌ها خدمت‌رسانی مطلوبی در هفته دفاع‌مقدس داشته باشند. امین توکلی‌زاده با بیان این مطلب می‌گوید: «همانطور که در نوروز نظافت شهر تشدید می‌شود و برای زیبایی شهر تلاش می‌کنیم، امسال در هفته دفاع‌مقدس همه بخش‌ها و معاونت‌ها اعم از حمل‌ونقل، خدمات شهری و... موظف شده‌اند خدمات را بیشتر و با کیفیت به مردم ارائه دهند؛ چراکه همین خدمتگزاری به شهروندان به نوعی تکریم هفته دفاع‌مقدس است.»

رونمایی از اسناد جدید 
«در لباس سربازی» عنوان ویژه‌برنامه دیگری است که به‌گفته توکلی‌زاده با مشارکت باغ‌موزه دفاع‌مقدس اجرا می‌شود: «در این برنامه از اسناد جدید دفاع‌مقدس با محوریت رهبر معظم انقلاب رونمایی خواهد شد و شهروندان با شرکت در این برنامه می‌توانند شنونده روایت‌های جدیدی از واقعه 8ساله ایثار رزمندگان باشند. درحقیقت از این طریق تلاش می‌کنیم تا دستاوردهای دفاع‌مقدس در دسترس عموم قرار گیرد.»

دیدار با خانواده شهدای اقلیت
بازخوانی ایثار و زندگینامه شهدای اقلیت، برنامه دیگر هفته دفاع‌مقدس است که با مشارکت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود. به‌گفته توکلی‌زاده در این برنامه مسئولان فرهنگی به دیدار خانواده شهدای اقلیت می‌روند و تصویر هر یک از شهیدان در منزلشان نصب می‌شود.
او می‌گوید: «بازخوانی زندگی شهدای اقلیت‌های مذهبی، نسل‌های بعدی را متوجه این موضوع می‌کند که دفاع‌مقدس فراگیر بوده و همه اقشار، اقوام، اقلیت‌ها و مذاهب دینی در آن نقش داشتند و از آب و خاک دفاع کردند.» به‌گفته معاون امور‌اجتماعی  و فرهنگی شهردار تهران، مجموعه نوسازی عباس‌آباد متعهد شده پیام ویژه‌ای از دفاع‌مقدس و تاریخ دفاع‌مقدس برای سفارتخانه‌ها و حوزه بین‌الملل آماده کند که کار جدید و نویی در هفته دفاع‌مقدس است. 

یادی از یاران در باغ‌موزه قصر
باغ‌موزه قصر به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تاریخی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و مسئولان تلاش کردند در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با برگزاری برنامه‌های متنوع نسل نوجوان و جوان را با الگوهای مقاومت و ایثار آشنا کنند. در آستانه شروع هفته دفاع‌مقدس هستیم و از این‌رو ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «یاد یاران» تدارک دیده شده که در این باغ  موزه به‌مدت یک هفته اجرا می‌شود. به‌گفته رئیس باغ موزه قصر، این مکان ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آن برای انتقال ارزش‌های ایثار و شهادت استفاده کرد. محمدرضا جمالی گفت که حرکت کاروان نمادین اعزام رزمندگان به جبهه، روایتگری رزمندگان دفاع‌مقدس، اجرای سرودهای دانش‌آموزی، سخنرانی و جریان‌شناسی دفاع‌مقدس و همچنین برپایی غرفه‌های فرهنگی، هنری و ایستگاه مشاوره سلامت، بخش‌های پیش‌بینی شده در برنامه یاد یاران هستند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است رزمندگانی چون حاج‌کاظم سلیمانی، حاج جبار جوادی و حاج مهدی نایب‌زاده با حضور در باغ‌موزه صحنه‌هایی از دفاع‌مقدس را روایت کنند. اجرای سرود توسط گروه نسیم رحمت و زینبیون که متشکل از فرزندان شهدای مدافع حرم فاطمیون هستند هم بخش دیگری از برنامه هفته دفاع‌مقدس است. به‌گفته رئیس باغ‌موزه قصر برنامه‌ها از 30شهریور تا 6مهرماه از ساعت 17تا 19:30در ضلع شرقی اجرا می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های شهر زیرزمینی
نایب‌رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس خبر داد. به گزارش همشهری، علی عبدالله‌پور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام 8سال دفاع‌مقدس و تقارن این هفته با اربعین حسینی گفت: «بهره‌گیری از سیره، رشادت‌ها و آموزه‌های حماسی امام‌حسین(ع) و یاران باوفایش در اجرای برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس، تبیین دستاوردهای ایثار، فداکاری و ولایتمداری دلاور‌مردان 8سال دفاع‌مقدس است.» او به خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان شاغل در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه این هفته را تبریک گفت و ادامه داد: ‌«به‌منظور ایجاد فضای بصری مناسب تمامی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو با کتیبه‌های فرهنگی «روایت عاشقی» شامل تصاویر رزمندگان اسلام و بخشی از وصیت‌نامه شهدای گرانقدر فضاسازی می‌شود تا نسل جوان نیز از این دلاوران الگو بگیرند.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو عنوان کرد: «استفاده از فضای ایستگاه‌ها برای تبیین سبک زندگی رزمندگان و شهدای مدافع حرم برای حفظ یاد و خاطره این عزیزان مورد توجه قرار گرفته است.»  در ادامه معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران خبر داد و گفت: «با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام 8سال دفاع‌مقدس، برنامه‌های فرهنگی و هنری در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران اجرا می‌شود.» سیدمجتبی تقوی‌نژاد اضافه کرد: «نمایشگاه‌های عکس و پوستر «گنج و جنگ»، «صحیفه» و نیز«ایستاده در باد» با موضوع نقش زنان در دفاع‌مقدس در ایستگاه‌های میدان حضرت ولیعصر(عج)، پیروزی، تئاتر شهر و میدان انقلاب اسلامی میزبان مسافران شهر زیرزمینی است.» او با اشاره به اینکه نمایش محیطی راویان مقاومت با موضوع دفاع‌مقدس از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر‌ماه با حضور گروه‌های هنری و همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ایوان انتظار میدان حضرت ولی‌عصر(عج) اجرا می‌شود، تأکید کرد: «برنامه‌های تولید شده در قالب موشن‌گرافی با عناوین «کجایند مردان بی‌ادعا»، «نقش زنان در دفاع‌مقدس»، «ما قوی هستیم » و «ارتش قهرمان» به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق نمایشگرهای ایستگاه‌ها و همچنین پادکست رادیویی متناسب با این هفته در تمامی ایستگاه‌های متروی تهران پخش می‌شود.» ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران از چهارشنبه ۳۱شهریورماه تا سه‌شنبه ۶مهر‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید