• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 29 شهریور 1400
کد مطلب : 141037
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xo12
+
-

شهردار تهران در جمع افتخارآفرینان پارالمپیک ۲۰۲۰:

توسعه ورزش همگانی اولویت مدیریت شهری

علیرضا زاکانی: 12 هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی می شود

تجلیل
توسعه ورزش همگانی اولویت مدیریت شهری


 شهردار تهران روز گذشته با جمعی از قهرمانان پارالمپیک 2020توکیو دیدار کرد. در این مراسم که رئیس شورای شهر تهران، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران هم حضور داشتند، علیرضا زاکانی با بیان اینکه مزین شدن کاروان ورزشی ایران به نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تبلور فرهنگ پهلوانی در توکیو بود، گفت: «نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز در یک رویارویی تمدنی قرار دارد و باید بدانیم که نقش نمایندگان ایران اسلامی و افتخارآفرینی آنها در همه حوزه‌ها کلیدی و ارزشمند است. آنچه در این رویارویی‌ها باعث پیروزی و سربلندی ملت‌ها می‌شود پیشرفت در زمینه‌های مختلف ورزشی، علمی و فرهنگی است و قهرمانان کاروان پارالمپیک حصار تبلیغی ظالمانه‌ای که دور ملت و کشور ما کشیده و آن چهره نادرستی که از ملت ما ترسیم شده بود را شکستند.»
به گزارش همشهری، شانزدهمین دوره پارالمپیک 2020توکیو به پایان رسید و کاروان کشورمان با کسب 12مدال طلا، 11مدال نقره و یک مدال برنز موفق شد در این دوره از رقابت‌ها جایگاه سیزدهم جدول را از آن خود کند. به‌گفته شهردار تهران افتخارآفرینی کاروان پارالمپیک دل ملت و رهبر انقلاب را شاد کرد و لبخند بر لبان مردم و رهبری نشاند و سبب سربلندی ملت شد. علیرضا زاکانی روز گذشته در دیدار با قهرمانان پارالمپیک به ویژگی‌های کاروان ورزشی کشورمان اشاره کرد و گفت: «کاروان کشورمان در مسابقات 2020توکیو 3ویژگی شاخص داشت؛ اول کاروانی ارزشی بود که می‌شود این ارزشمندی را در رفتار تک‌تک ورزشکاران کاروان دید، دوم کاروانی بود که در اوج غیرت رفتار کرد و نشان داد غیرتمندی تا چه حد می‌تواند پیشینه‌های یک ملت را زنده کند و سوم یک کاروان کیفی و فنی بود؛ چراکه تعداد زیادی نداشت، اما از کیفیت بالایی برخوردار بود.» او همچنین به دستاوردهای کاروان پارالمپیک هم اشاره و خطاب به ورزشکاران عنوان کرد: «اولاً قهرمانانی چون شما با حضور در رقابت‌ها، حصار تبلیغی ظالمانه‌ای که دور ملت و کشور ما کشیده و آن چهره نادرستی که از ملت ما ترسیم شده است را شکستید که کار بزرگی بود، دوم نشان دادید روح آدمی آنقدر بزرگ است که هر اتفاقی برای جسم رخ بدهد روح بزرگ می‌تواند آن جسم به‌نظر ناقص را به جاهای بزرگی برساند و در نهایت ملت ما که این روزها تحت یک فشار معیشتی دل آزرده‌اند، با افتخارآفرینی شما شاد شدند.»

گره قهرمانی با پهلوانی
شهردار تهران در این دیدار به ورزشکاران گفت که دلایل زیادی برای این دیدار وجود داشت: «نکته اول این است که باید بزرگی و مردانگی شما را گرامی داشت. ما غبطه می‌خوریم به بزرگی و عظمت شما و این دیدار باعث افتخار ماست. نکته دوم، گرامیداشت ارزش‌های دینی است که شما این ارزش‌ها را در همه شئون رفتاری‌تان زنده کردید، نکته سوم، گرامیداشت اسوه است که شما این اسوه را در دل جوانان زنده نگه داشتید و نکته چهارم گرامیداشت زحمت و مجاهدت‌های شماست.» زاکانی افزود: «در شهرداری تهران تلاش خواهیم کرد با توسعه ورزش همگانی و هدفمند کردن این ورزش زمینه نخبه‌یابی و زمینه سرمایه‌گذاری بر استعدادها را فراهم کنیم که منجر به توسعه ورزش قهرمانی می‌شود و این ورزش قهرمانی را باید با ورزش پهلوانی گره بزنیم.» 

قهرمانان پارالمپیک امید را در دل مردم زنده کردند
رئیس شورای شهر تهران هم در این دیدار با بیان اینکه افتخار‌آفرینی کاروان پارالمپیک امید را در دل مردم زنده کرد، گفت: «رهبر معظم انقلاب، روح حضرت امام و همه ملت حتی از یک دانش‌آموز گرفته تا یک فرد مسن همه از این قهرمانی خوشحال شدند و به این شادی افتخار می‌کنند. دشمنان انقلاب همواره درصدد این هستند که امید را در دل مردم بخشکانند؛ لذا ما باید همواره در جهت عکس این رویه عمل کنیم. شما با این پیروزی امید را در دل مردم زنده کردید. ما با امید زنده هستیم و باید به آینده امید داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم در کنار شما خدمتگزار کوچکی برای مردم باشیم.» مهدی چمران همچنین با اشاره به سخنان یکی از مدال‌آوران پارالمپیک مبنی بر اینکه تهرانی‌ها مظلوم‌ هستند، عنوان کرد: «من هم معتقدم تهرانی‌ها مظلوم واقع می‌شوند و امیدوارم این مظلومیت در عرصه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های ورزشی رخت بربندد.» 

توسعه ورزش همگانی در اولویت کاری شهرداری
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم در جریان این مراسم از بازگرداندن نشاط و سرزندگی به شهر خبر داد و گفت: «این کار با توسعه ورزش همگانی محقق می‌شود و به همین دلیل در اولویت کارهای شهرداری قرار دارد.» امین توکلی‌زاده عنوان کرد که شهردار تهران تأکید ویژه‌ای به روح شهر در کنار کالبد شهر دارد و توسعه ورزش همگانی قطعاً سبب ایجاد زیست بهتر شهروندان در شهر تهران می‌شود؛ بنابراین همانطور که برای کالبد شهر به‌صورت مینیاتوری برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی می‌کنیم و تمام ابعادش زیر ذره‌بین‌ها خواهد بود، تلاش خواهیم کرد تا برای روح شهر هم برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی ویژه داشته باشیم. او ادامه داد: «شهردار تهران تأکید دارد که فعالیت‌های ورزشی به‌صورت مردمی باشد و نه‌تنها در این بخش بلکه در تمام ابعاد مردم را اولویت قرار دهیم و در این راه از افراد نخبه استفاده کنیم. در این دوره ورزش همگانی را توسعه خواهیم داد تا نشاط و سرزندگی به شهر بازگردد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند؛ چراکه اگر ما نگاه ویژه به ورزش مردم داشته باشیم، می‌توانیم روی فعالیت‌های مردم و در مسیر کارآمد بودن آنها تأثیر بگذاریم.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه در دنیا ورزش به‌عنوان یک صنعت محسوب می‌شود، تأکید کرد: «نگاه ما به ورزش نگاهی صنعتی نخواهد بود و سعی می‌کنیم که ورزش تبدیل به بخشی از فرهنگ مردم شود که در نهایت این امر، منجر به بالا رفتن نشاط شهروندان و شهر تهران خواهد شد.» به‌گفته توکلی‌زاده ورزش یک رسانه و یک ابزار فرهنگی برای انتقال پیام است و ما هرچه در این بخش فعال‌تر و پویاتر باشیم درآینده همین ورزش به ما کمک می‌کند تا زیست بهتری در شهر تهران به‌وجود آوریم.

اجرای بازی‌های محلی و شهری به همت شهرداری
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم که در این مراسم حضور داشت، ضمن تقدیر از تلاش کاروان ورزشی گفت که مدیریت شهری آمادگی دارد تا بازی‌های محلی و شهری برای کم‌توانان و معلولان برگزار کند. به‌گفته نرگس معدنی‌پور کسب مدال‌های خوش‌رنگ و رتبه سیزدهم پیامی غرورانگیز از توانایی مردان و زنان ایران‌زمین به جهان مخابره کرد. او ادامه داد: «تحقق کار نشدنی نکته مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره فرمودند. شما ورزشکاران پارالمپیک نشان دادید که بسیاری از کارها که در ورای تصور است، قابل انجام است. افتخارآفرینی شما ورزشکاران می‌تواند خیل عظیمی از کودکان، نوجوانان، جوانان و بانوان را به ورزش سوق دهد که این امر باعث ایجاد امید، نشاط، تحرک و پویایی خواهد شد.»  

   8هزار کیلومتر از معابر تهران پیاده‌رو ندارد

شهردار تهران در پایان مراسم با حضور در جمع خبرنگاران گفت که مناسب‌سازی‌ شهر، ایجاد زمینه تلاش و فعالیت معلولان و جانبازان و ایجاد تسهیلات برای آنها و... موضوعات و دغدغه‌هایی بود که افتخارآفرینان پارالمپیک مطرح کردند. علیرضا زاکانی قول داد در راستای تحقق مطالبات قهرمانان پارالمپیک، معابر شهر مناسب‌سازی شود: «12هزار کیلومتر پیاده‌رو داریم که باید مناسب‌سازی شوند و 8هزار کیلومتر از معابر تهران هم پیاده‌رو ندارد؛ بنابراین پیاده‌رو‌سازی‌ در 8هزار کیلومتر اولویت کارهاست که به‌زودی شهروندان شاهد تحولاتی در معابر خواهند بود. اگر به زیرساخت‌های شهر توجه می‌کنیم برای رفاه و آسایش بهتر مردم است و از این‌رو بهسازی شهر برای معلولان و جانبازان را از اولویت‌های خودمان می‌دانیم. تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد تا با همکاری شورای شهر تهران دغدغه‌های خدماتی و رفاهی شما را که دغدغه‌های بحقی هم محسوب می‌شود، برآورده ‌سازیم.» به‌گفته او، رویکرد جدیدی در شهرداری تهران حاکم است و یکی از ویژگی‌های این رویکرد میدانداری مردم در عرصه‌های شهر بر مدار نخبگان است. زاکانی همچنین با بیان اینکه ورزش یکی از وجوه بارز ایجاد نشاط، تندرستی و زمینه ورزش قهرمانی و اعتلای ایران اسلامی است، تأکید کرد: «تلاش خواهیم کرد تا در محلات ظرفیت‌هایی را مهیا کنیم که بر محور نخبگان و اسطوره‌های ورزشی باشد و بتوانیم شبکه جدیدی را در شهر ایجاد کنیم که در این مدار هم اصالت و اصلیت با مردم است و هم نخبگان محور این تغییر و تحول خواهند بود و کار به‌دست آنها ایجاد خواهد شد.» شهردار تهران در ادامه گفت وقتی ملت به میدان بیایند، کارهای زیادی انجام می‌دهند و وقتی بر مدار اندیشه و فکر، نخبگی و پیشتازی قهرمانان باشد، جهت و مسیر آن مایه افتخار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید