• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131205
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5kpD
+
-

مناطق زلزله‌زده خراسان‌شمالی در انتظار مصوبه دولت

پیگیری
مناطق زلزله‌زده خراسان‌شمالی در انتظار مصوبه دولت

بعد از گذشت 5روز از زلزله گرمه و جاجرم در خراسان‌شمالی آمارها حاکی از آسیب دیدن 1257واحد مسکونی است و مسئولان می‌گویند برای شروع بازسازی‌ها منتظر تصویب تسهیلات در هیأت دولت هستند تا بتوانند تا پیش از فصل سرما کار ساخت‌وساز را به پایان برسانند. مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌شمالی به همشهری می‌گوید: «2زلزله‌ 5.4 و 5.5 ریشتری و پس‌لرزه‌ها به 47روستا و 1257واحد مسکونی بین 20 تا 100درصد خسارت وارد کرده است.» به‌گفته ابراهیم نظری، 210دامداری بین 10تا 100درصد، 4چاه آب‌آشامیدنی، 2قنات کشاورزی و 1قنات آب آشامیدنی، 1400کیلومتر خط انتقال آب آشامیدنی، 120تیر چراغ برق و 33دستگاه اندازه‌گیری شرکت برق در زلزله آسیب دیدند و 17دام سبک، یک‌دام سنگین و 200قطعه طیور هم تلف شدند.
وی رقم خسارت را بدون محاسبه واحدهای مسکونی 90میلیارد ریال می‌داند و می‌افزاید:‌ «تاکنون 300چادر در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. همچنین توزیع غذای گرم و جیره خشک و اقلام امدادی در میان زلزله‌زدگان ادامه دارد.» مدیرکل مدیریت بحران با بیان اینکه ستاد بازسازی در شهرستان‌های زلزله‌زده تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: «مصوبه استانی، تکمیل روند بازسازی پیش از شروع فصل سرماست، اما برای دریافت اعتبار منتظر مصوبه هیأت دولت هستیم.»
او همچنین به مبلغ وام اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «قبلا 50میلیون تومان برای بازسازی به واحدهای مسکونی اختصاص می‌یافت، اما پیشنهاد ما که به امضای استاندار هم رسیده است مبلغ 150میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است تا مردم بتوانند با همین تسهیلات بازسازی را به پایان برسانند.» معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی هم پیش از این گفته بود که پرداخت تسهیلات به‌زودی از منابع قرض‌الحسنه آغاز می‌شود. علی روحانی تأکید کرده بود سقف تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی برای هر واحد مسکونی 50میلیون تومان است، اما تلاش می‌شود رقم بیشتری برای بازسازی این مناطق مصوب شود. همچنین سقف تسهیلات بازسازی مناطق زلزله‌زده در سایر استان‌ها 80میلیون تومان برای هر واحد مسکونی بوده است، اما پیشنهاد ما تصویب 100میلیون تومان برای هر واحد مسکونی شهری است. آواربرداری مناطق خسارت دیده از زلزله از روزهای نخست وقوع این حادثه آغاز شده و اکنون در حال انجام است و مسئولان بنیاد مسکن خراسان‌شمالی امیدوارند تا چهارشنبه هفته جاری به پایان برسد. زلزله‌ هفته گذشته خراسان‌شمالی که پس‌لرزه‌های آن تا اواخر روز ادامه داشت در شهرستان‌های اطراف مثل مانه و‌ سملقان، بجنورد و حتی استان همسایه یعنی گلستان هم احساس شد. با وجود بیش از 20پس‌لرزه که برخی از آنها با قدرت بالای 4ریشتر هم رخ داد، مسئولان خراسان‌شمالی آن را بدون تلفات جانی و با خسارت‌های پایین عنوان کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید