• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131187
+
-

جهان/ داور بازی‌های ایران درگذشت


ساندرو پل، داور مجارستانی که ایرانی‌ها کلی با او خاطره داشتند، در سن 66سالگی درگذشت. او دیدارهای فینال جام‌جهانی1994 و لیگ قهرمانان اروپا در سال1997 را داوری کرده و 3بار متوالی از سوی فدراسیون جهانی تاریخ و آمار فوتبال جهان به‌عنوان بهترین داور سال انتخاب شده بود و این اواخر معاون کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشورش بود. چیزهایی که او را برای ایرانی‌ها به یاد ماندنی کرد این بود که در فینال جام‌جهانی1994 آمریکا دیدار برزیل- ایتالیا را سوت زد و کمک او در این مسابقه محمد فنایی بود. پل در پلی‌آف رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی1998 هم بازی تاریخی ایران- استرالیا که منجر به صعود رمانتیک ایران به جام‌جهانی شد را سوت زد و دست آخر در سال1374 داوری داربی تهران را هم به‌عهده گرفت. داریوش مصطفوی، رئیس فدراسیون فوتبال در آن زمان بعدها به مجله تماشاگر همشهری گفت که پیش از آن مسابقه از ساندرو پل خواسته بود در این مسابقه به سود تیم آبی سوت بزند؛ راست و دروغش گردن داریوش خان.

در انتظارحکم پرونده فوت مارادونا
در پرونده فوت دیه‌گو مارادونا که قصور پزشکی در آن دخیل بود چند نفر محاکمه شدند. لئوپولدو لوکه جراح مغز و اعصاب که یک‌عمل مغزی موفقیت‌آمیز روی مارادونا انجام داد و روانپزشک آگوستینا کوزاچف که ستاره سابق ناپولی را معالجه می‌کرد، در میان 7 نفری بودند که در این پرونده از سوی دادستانی آرژانتین ممنوع‌الخروج شده‌اند. 2 پرستار، یک هماهنگ‌کننده پرستار، یک پزشک و یک روانشناس نیز ازجمله متهمان این پرونده هستند. گویا در فایل‌های صوتی ضبط شده مشخص شده بود که مراقبت‌های لازم از مارادونا صورت نمی‌گرفته و مرگ او قابل پیشگیری بوده است. در کالبدشکافی مارادونا مشخص شد که او به‌دلیل نارسایی احتقانی قلب (تجمع مایعات در بدن به‌علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب) در خواب و در اثر ورم حاد ریوی، جان خود را از دست داده است. البته در بدن او آثار داروهای روانگردان ضد‌افسردگی هم کشف شد. براساس اخبار منتشر شده 10روز دیگر جلسه دادگاه متهمان برگزار می‌شود.

رفیق دزد و شریک قافله
درحالی‌که یوفا با حمایت فیفا و فدراسیون‌های داخلی کشورهای اروپایی درصدد مجازات 3 تیم باقی‌مانده در سوپرلیگ شامل رئال مادرید، یوونتوس و بارسلونا و محرومیت آنها از لیگ قهرمانان است، نیویورک‌تایمز فاش کرد که رئیس فیفا پیش از اعلام موجودیت سوپرلیگ از این پروژه حمایت کرده و حتی وعده اعطای وام به آنها داده است. اینفانتینو بعدها بر موج مخالفت با سوپرلیگ سوار شد و اظهاراتی هم علیه این پروژه کرد. هر جا رد پای پول باشد، نام یک رئیس یوفا یا فیفا می‌درخشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید