• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130018
+
-

«شیرین صباحی» با شرکت در دوره‌های کسب مهارت سرای محله دزاشیب توانست کسب و کارش را توسعه دهد

قدم نخست را استوار بردار!

قدم نخست را استوار بردار!

شهره کیانوش راد
 

آشنایی او با سرای محله دزاشیب زمینه ورود حرفه‌ای به دنیای کسب و کار را برایش فراهم کرد.

«شیرین صباحی» سال ۱۳۹۲ سعی کرد با طراحی محصولات حصیری و استفاده از محصولات طبیعی آثاری تولید کند که هم برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند و هم بتواند از راه تولید محصول صنایع‌دستی درآمدزایی کند. صباحی در راه رسیدن به موفقیت با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بود. اما انگیزه او برای رسیدن به هدف هیچ‌وقت او را در این راه دلسرد نکرد. سعی کرد تا از همان قدم نخست شروع کار، محصولات را با کیفیت بالا به دست مشتری برساند. با او درباره موفقیت‌ها و هنرش در ساخت وسایل چوبی گفت‌وگو کرده‌ایم.  

آشنایی او با سرای محله دزاشیب به زمان دانشجویی او برمی‌گردد. هر چند از مدت‌ها قبل ایده راه‌اندازی کسب و کار را در ذهن داشت ولی این آشنایی زمینه اجرای ایده‌اش را فراهم کرد. می‌گوید: «دانشجوی فوق‌لیسانس بودم که به واسطه یکی از دوستانم که مسئولیت برگزاری کارگاه آموزشی ایده تا عمل را در سرای محله دزاشیب برعهده داشت در دوره‌ها ثبت‌نام کردم. از مدت‌ها قبل به دنبال راه‌اندازی کسب وکاری بودم. عنوان این کلاس‌ها برایم جالب بود. به همین دلیل در دوره‌ها شرکت کردم.

حضور در این کلاس‌ها از چند نظر برای من مفید بود. اول اینکه عده‌ای با ایده‌های مختلف دور هم جمع شده بودیم و همه هدف مشترکی داشتیم و می‌توانستیم از تجارب و نظرات همدیگر استفاده کنیم. آنچه که اهمیت داشت این بود که می‌توانستیم با نحوه بازاریابی الکترونیکی و طراحی سایت آشنا شویم. برای من که یک مادر بودم فعالیت در فضای مجازی جذابیت داشت و می‌توانستم با طراحی سایت کسب و کار خودم را با کار در منزل شروع کنم. در این صورت احتیاج به مکان فیزیکی نداشتم.»

صباحی بعد از مدت کوتاهی توانست برای خود سایت راه‌اندازی کند. ارتباط با مخاطبان، تنها یکی از مزایای راه‌اندازی سایتی بود که خودش ایده آن را اجرا کرده بود: «راه‌اندازی سایت موجب شد تا دسترسی به ارباب رجوع آسان‌تر شود. بعد از آن توانستم کارم را که از فضای انباری خانه شروع کرده بودم به مخاطبانم معرفی کنم و با سلایق مخاطبان آشنا شدم. این‌طوری انگیزه‌ام برای تولید بیشتر شد.» 

  • استعدادیابی در سرای محله 

صباحی بعد از مدت کوتاهی توانست کارش را توسعه دهد. او ارتباطش را با سرای محله همچنان حفظ کرد: «دوره‌های آموزشی در پرورش و استعداد و مهارت‌یابی افراد تأثیر مهمی دارد. با ارتباطی که هنرجویان با یکدیگر برقرار می‌کنند می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند و تجارب خود را در اختیار همدیگر قرار دهند. تا قبل از آن نمی‌دانستم که می‌توانم خودم سایتی را راه‌اندازی کنم. اما خانم پریدار که مسئولیت برگزاری دوره از ایده تا عمل را برعهده داشت حتی بعد از پایان دوره هم از ما پشتیبانی کرد و الان که کارم به تولید رسیده از مشاوره‌اش استفاده می‌کنم. می‌توانم بگویم در زمینه شروع کارم به‌عنوان کسب و کار جدید احساس می‌کردم یک پشتیبان دارم و می‌توانم از تجاربش استفاده کنم.» 
حضور در نمایشگاه‌هایی که توسط سرای محله برگزار می‌شد و در اختیار قرار دادن تجربیات با کارآموزان و هنرجویان تازه وارد در ادامه همکاری با سرای محله بود. صباحی می‌گوید: «فروش محصولات و درآمدزایی مهم‌ترین دغدغه برای فردی است که سراغ کسب و کار جدید می‌رود. خوشبختانه‌ سراهای محله با برپایی نمایشگاه این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌کنند. هر چند اکنون به دلیل کرونا امکان برپایی نمایشگاه نیست اما ارتباط هنرجویان با همدیگر معمولاً بعد از کلاس‌ها حفظ می‌شود.»

  • کیفیت شرط نخست برای موفقیت

«پیدا کردن مخاطب به راحتی ممکن نیست. مگر اینکه بتوانیم محصولمان را با کیفیت بالا عرضه کنیم.» صباحی این موضوع را یکی از چالش‌ها بعد از راه‌اندازی سایت می‌داند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «پستی و بلندی‌های کارمان در ابعاد مختلف بود. مهم‌ترینش ارتباط گرفتن با بافنده‌ها بود. چون کمتر به این شکل کار کرده بودند که براساس طرح شروع به بافت کنند. معمولاً تصمیم گیرنده خودشان هستند و اگر هم طرحی داده شود کیفیت را خودشان تعیین می‌کردند.

ولی من معتقد بودم حالا که قرار است کار به دست مشتری برسد باید بدون ایراد باشد. نمی‌خواستم به‌صورت مقطعی‌کاری را شروع کنم. پیدا کردن فردی که طرح را با کیفیتی که مد نظرم بود اجرا کند چالش بزرگی پیش رویم قرار داد. با افرادی شروع به کار کردم ولی نتوانستم کار را ادامه دهم.

خیلی طول کشید تا این افراد و تیم مورد نظرم را با هم هماهنگ کنم. مسئله دوم بازاریابی بود. وقتی کار جدی‌تر شد باید فروش هم خوب باشد که بتوان کار را توسعه داد. این بار هم با یکسری مسائل و مشکلات روبه‌رو شدم. کا را با افرادی شروع کردم اما در نهایت به نتیجه نرسیدم. تبلیغ کارها در صفحه اینستاگرامی که در کنار سایت راه‌اندازی کردم موجب شد تا مخاطبان بیشتری جذب کنم و در این مرحله بود که به شکوفایی بیشتری رسیدم.»

  • دغدغه حفاظت از محیط‌زیست

صباحی لیسانس مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی و فوق‌لیسانس MBA دارد. تولید و طراحی یکی از علاقه‌مندی‌های او بوده است: «زمانی که تصمیم گرفتم کارم را شروع کنم به این فکر بودم محصولی تولید کنم که به محیط‌زیست آسیب نزند. حفاظت از محیط‌زیست یکی از دغدغه‌های من در کنار طرحی بود که در ذهن داشتم. به دلیل اینکه به کارهای طبیعی و چوب علاقه داشتم سراغ بافته‌های حصیری رفتم.

ابتدا سراغ اسباب‌بازی چوبی رفتم و بعد محصولات گیاهی و بافته‌های گیاهی را انتخاب کردم. با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم در ایران خیلی روی طراحی سبدهای چوبی کار نشده و این محصولات هنوز حالت سنتی‌اش را حفظ کرده است. از طرفی افراد بسیاری که در این زمینه شاغل بوده‌اند کارشان را از دست داده‌اند.

به دلیل اینکه این هنر و حرفه خیلی رونق ندارد و در حال از بین رفتن است. تصمیم گرفتم فعالیتم را روی طراحی و ثبت برند متمرکز کنم. تا بتوانم در نهایت محصولی با کیفیت بالا و قابل قبول ارائه دهم. اکنون نوع اشتغالزایی‌ام داریم غیرمتمرکز و محلی است ولی در کارگاه تعداد محدودی از هنرجویان مشغول به کار هستند.»

  • بالابردن اعتماد به نفس

یکی از مزیت‌های برگزاری دوره‌های آموزشی بالابردن اعتماد به نفس هنرجویان در تولید و فروش محصولات است. «مرضیه پریدار» که چند دوره کارآفرینی و کسب و کار را با همکاری مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه یک در سرای محله دزاشیب برگزار کرده است می‌گوید: «این دوره‌ها اعتماد به نفس هنرجوها را افزایش می‌دهد.

این‌طوری آنان می‌توانند وارد بازار کار شوند، کارآفرینی کنند و به کسب درآمد برسند. شرایط پیش آمده این روزها موجب شده یک دوره کلاس بازاریابی اینترنتی با همکاری مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۳ به‌صورت آنلاین برگزار شود که استقبال مخاطبان را به دنبال داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید