• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 9 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129484
+
-

گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای ؛ راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

دیدگاه
گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای ؛ راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

محمدرضا جوادی یگانه ‌- معاون  امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

مددسراها به‌عنوان یکی از زیرساخت‎های پنج‎گانه اصلی شهرداری در فرایند کنترل و کاهش آسیب‎های اجتماعی (مددسرا، بهاران، مراکز پرتو، سامان‌سرا، و مددکار شهر)، نقش جدی در پناه‎دهی و توانمندسازی افراد بی‎خانمان ایفا ‎‎‎می‎‌کنند. بی‎خانمانی با توجه به نمود بارز آن در شهر و برخورد مستقیم جامعه با آن و اثرات زیانباری که بر زندگی این گروه و دیگر شهروندان دارد، یکی از جدی‎ترین مسائلی است که حوزه مدیریت آسیب‎های اجتماعی شهرداری تهران همواره با آن دست به گریبان بوده است. 
سال ۱۳۸۳ و با مرگ چند نفر از کارتن‎خواب‎ها در فصل زمستان، شهرداری وقت با راه‎اندازی 2باب گرمخانه به شکل چادر در پارک‎های المهدی منطقه 9و محله هرندی منطقه12، سرپناهی شبانه برای ‎بی‎خانمان‎ها و کارتن‎خواب‎ها فراهم کرد. سال 1385، با تخصیص فضاهایی همچون «انبار خاوران»، «زندیان»، «فتح» و «سوله ورزشی بهمن» شهرداری تهران ارائه خدمات به بی‎خانمان‎ها را به شکل جدی‎تر دنبال کرد و سال1390، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‎های اجتماعی، راه‎اندازی گرمخانه‎های منطقه‎ای در سطح مناطق 22گانه شهر تهران را در دستور کار قرار داد. اولین مددسرای بانوان در سال1394 و 10سال پس از افتتاح نخستین مددسرای مردان، راه‌اندازی شد.
با توجه به عدم‌تمایل برخی از افراد ‎بی‎خانمان به حضور در گرمخانه‎های ثابت و همچنین کاهش شدید و ناگهانی دمای هوا در سال 1396، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‎های اجتماعی، طرح گرمخانه سیار (اتوبوس‎های تجهیز شده) را آغاز کرد.  علاوه بر این، از سال 1397تا‌کنون 3‌مددسرای دیگر نیز برای پناه‌دهی به بانوان آسیب‌دیده افتتاح شده و به این ترتیب هم‌اکنون همه پهنه‌های شهری از امکان مددسرای بانوان نیز بهره‎مند شده‎اند. از سال 1398، با توجه به رویکرد شهرداری در قالب این هدف‌گذاری که «همه محرومان تهران باید لااقل سرپناهی برای خوابیدن و نانی برای خوردن داشته باشند»، مقرر شد که گرمخانه‎های اضطراری که صرفا در فصول سرد سال فعال بودند، دائمی‎شوند تا افراد ‎بی‎خانمان در تمام طول سال بتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند. شبانه‌روزی‌شدن فعالیت گرمخانه‌ها نیز اقدام مهمی بود که در این سال انجام شد. هم‌اکنون تعداد 20گرمخانه(مددسرا)، شامل 16گرمخانه ویژه مردان با ظرفیت 2050تخت و 4گرمخانه ویژه زنان با ظرفیت بیش از 320تخت، در سطح مناطق 22گانه شهر تهران در حال ارائه خدمات به افراد جامعه هدف هستند.
به‌رغم همه تغییراتی که طی 17سال گذشته در زمینه ارتقای کیفیت و استانداردسازی مددسراها اتفاق افتاده است، اغلب گرمخانه‌های شهر تهران در ساختمان‌های موجود شهرداری واقع شده‌اند، هم بعضا در مناطق مسکونی هستند و این مسئله علاوه بر ایجاد نارضایتی، مسائلی را نیز در سطح محله ایجاد کرده است و هم استاندارد نیستند؛ یعنی چند طبقه هستند و برای معلولان و سالمندان مناسب‌سازی نشده‌اند.
ایده احداث گرمخانه فرامنطقه‎‎‎ای یا استاندارد و جنرال از سال 1398 توسط کمیسیون اجتماعی شورای شهر و معاونت اجتماعی شهرداری مطرح شد و با وجود همه موانع و مشکلات، کلنگ احداث نخستین گرمخانه جنرال برای شرق تهران نیز دیروز در منطقه4 زده شد.
برنامه شهرداری این است که این نوع گرمخانه‎ها در 5 پهنه تهران، با ظرفیت 300نفر ساخته شوند. برای شروع، ساخت 3گرمخانه جنرال تصویب و مقرر شد که 2گرمخانه مردانه باشد و یکی زنانه. هدف از ساخت گرمخانه‎های فرامنطقه‎ای، رفع تما‎‎‎می‎نواقص و مشکلات در فرایند مدیریت مددسراها و ارائه خدمات استاندارد به افراد بی‎خانمان است. به همین منظور این گرمخانه‎ها مطابق با استاندارد جهانی ساخته شده‎اند و ‎‎‎می‎توان امیدوار بود که مشکلات ناشی از انحراف بودجه و سیاست‎های چندگانه و اتلاف سرمایه در این نوع گرمخانه‎ها به شکل چشمگیری کاهش بیابد. یکی از مشکلات جدی شهر تهران که ساخت گرمخانه‎های فرامنطقه‎‎‎ای را ضروری ‎‎‎می‎کند وسعت شهر و گستردگی آسیب‎های اجتماعی در آن است که با افزایش نرخ مهاجران و چالش‎های ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی، شدت‌یافته است. از این حیث احداث گرمخانه‎های فرامنطقه‎‎‎ای با ظرفیت پذیرش تعداد بیشتری از مددجویان در کنار گرمخانه‎های منطقه‎‎‎ای این امکان را فراهم ‎‎‎می‎کند که مسئولان شهری در برابر وضعیت‎های چالش‌برانگیز دست بالا را داشته باشند و به‌صورت کارآمدی مسائل شهری را مدیریت کنند.  مطابق با شعار «تهران شهری برای همه»، رعایت‌ شأن انسانی و کرامت آسیب‎دیدگان و افراد در معرض آسیب و دیگر شهروندان در اولویت فعالیت‎های شهرداری است. از این منظر همه ساکنان شهر تهران کسی هستند و لازم است میزان دسترسی افراد نیازمند  با توجه به خدمات مددکاری حرفه‎‎‎ای افزایش پیدا کند تا افراد در معرض آسیب از درغلتیدن در گروه افراد آسیب‌دیده در امان بمانند و افراد آسیب‌دیده بتوانند با کمک و حمایت جامعه بار دیگر به نقش‌آفرینان مؤثر شهر تبدیل شوند. کاهش مسئله آسیب‎های اجتماعی امر مهمی ‎است که جز با حمایت و همراهی همه مردم تهران و همچنین نهادهای مسئول دیگر مانند استانداری و فرمانداری تهران، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و بهزیستی و... محقق نخواهد شد و شهرداری تهران از حمایت مجدانه و دلسوزانه همه این نهادها در راستای تلاش برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان و بازگشت افراد آسیب‌دیده به زندگی سالم، استقبال ‎‎‎می‎کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید