• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129449
+
-

با حلیم‌فروشی‌های قدیمی تهران آشنا شوید

افطاری با چاشنی خاطره

افطاری با چاشنی خاطره

طبخ حلیم در تهران تاریخچه‌ای مشخص و طولانی ندارد و آنطور که حلیم‌فروش‌های قدیمی گواهی می‌دهند، غذایی وارداتی است. یعنی نیم‌قرن پیش یا کمی بیشتر، پخت حلیم به شکل کاملا سنتی در برخی شهرها رایج بوده و گفته می‌شود حلیم‌پزهای جاسبی این غذا را به تهران سوغات آورده‌اند. حالا با گذشت دهه‌های طولانی، این غذای مقوی و خوشمزه به قوت غالب پایتخت‌نشین‌ها و بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در‌ ماه رمضان بدل شده و انگار روزه‌داری با صرف حلیم و آش ‌شله‌قلمکار عجین است. جز حلیم معنوی که جزو معتبرترین‌هاست چندین حلیم‌فروشی دیگر در نقاط مختلف تهران تاریخچه قابل اعتنایی دارند و خوردن یک پیاله‌اش در این مغازه‌های قدیمی و با اصالت خالی از لطف نیست.

پل چوبی
در روزگار قدیم که وعده صبحانه برخی تهران‌نشین‌ها یک کاسه آش شله قلمکار بود و پخت حلیم هنوز در پایتخت رواج نداشت، مغازه کباب و حلیم گلپایگانی در نزدیکی پل چوبی، حلیم با گوشت بوقلمون را به مشتریانش عرضه می‌کرد و مشتری‌های زیادی هم داشت. در گوشه و کنار تهران به‌خصوص حوالی میدان قزوین که گعده شکم گردهای قدیم بود هم حلیم پخته می‌شد اما حلیم گلپایگانی جزو نخستین مغازه‌هایی بود که در دهه 40 حلیم با گوشت بوقلمون را به مشتری‌ها عرضه می‌کرد.حلیم‌فروشی گلپایگانی مدتی به‌دلیل اجرای طرح تعریض خیابان شهید مدنی تعطیل شد اما با پایان این طرح به همان جای سابق برگشت و فعالیتش را از سر گرفت.

میدان اختیاریه
درست است که بهترین آشپزخانه‌های تهران همیشه در جنوب یا مرکز شهر برقرار بوده‌اند اما به‌نظر می‌رسد دوره‌ای که بسیاری از مردم ناچار بودند مسیر شمال تا مرکز شهر را برای خوردن یک کاسه حلیم یا آش شله قلمکار گز کنند به پایان رسیده است. حلیم‌فروشی مجید در حوالی میدان اختیاریه جایی است که در سال‌های اخیر به نیازهای ساکنان شمال شهر برای میل کردن یک افطاری مفصل پاسخ داده است. اکثر کسانی که طعم حلیم‌های رستوران مجید را چشیده‌اند در مورد وجود ادویه‌جات و چاشنی‌های مخصوص در حلیم‌های این مغازه اتفاق نظر دارند و احتمالا به همین دلیل است که حلیم مجید در سامانه‌های نظرسنجی نمره خوبی از مشتری‌ها گرفته است. سنت حلیم‌پزی در این مغازه که قدمتش نسبت به سایر حلیم‌فروشی‌های اسم و رسم دار پایتخت کمتر است رعایت می‌شود. اینجا حلیم با گوشت تازه بره پخته می‌شود و مشتری‌های مخصوص خودش را دارد.

خیابان ستارخان
محدوده خیابان میدان قزوین از روزگار قدیم پاتوق شکم گردها بوده اما چند سالی می‌شود که خیابان ستارخان با رستوران‌های سنتی و مدرنی که در دل خود جا داده جای آن را گرفته است. اگر بخواهیم درباره یکی از رستوران‌های قدیمی و با اصالت این خیابان صحبت کنیم بدون تردید باید روی کبابی غدیر دست بگذاریم که در همه سال‌های فعالیتش بهترین و بی‌رقیب‌‌ترین کبابی این محدوده بوده است. کبابی غدیر همانطور که از نامش پیداست به واسطه پخت کباب‌های مخصوص به شهرت رسیده اما از طعم حلیم‌های این مغازه نباید غافل شد. اگر بعد از افطار به رستوران غدیر رسیدید و دست‌تان از حلیم کوتاه ماند نگران نباشید چرا که در این مغازه و بعد از پایان مراسم افطار، سفارش انواع کباب شروع می‌شود.

خیابان اقدسیه
صبا را باید یکی دیگر از حلیم‌فروشی‌های اسم و رسم دار شمال پایتخت بدانیم. دلیل شهرت این مغازه هم فقط به‌خاطر پخت حلیم با گوشت تازه نیست و بسیاری از مشتری‌ها برای خوردن یک کاسه آش شله قلمکار از محله‌های مختلف شمال شرق شهر، خودشان را به خیابان اقدسیه می‌رسانند. حلیم‌فروشی صبا سابقه و قدمت سایر حلیم‌فروشی‌های معروف تهران را ندارد اما صف طولانی خرید ‌آش و حلیم که در ‌ماه رمضان مقابل این مغازه تشکیل می‌دهد نشانه مرغوبیت غذای این مغازه است و آن را در زمره حلیم‌فروشی‌های معتبر پایتخت قرار داده است. صبا به‌عنوان معدود مغازه‌هایی شناخته می‌شود که کیفیت ‌آش و حلیم یکسانی دارد و بعد از ‌ماه رمضان هم پاتوق ‌آش‌خورها محسوب می‌شود.

خیابان پاسداران
پخت حلیم در کبابی‌های معروف تهران یک سنت دیرینه است و بیشتر کبابی‌های اسم و رسم‌دار پایتخت به این سنت پایبند مانده‌اند. کبابی ناصر در خیابان پاسداران تهران هم یکی از همین رستوران‌هایی است که در مقایسه با سایر کبابی‌ها و حلیم‌فروشی‌های تهران زرق و برق بیشتری دارد و مشتری این امکان را دارد که حتی در ساعات شلوغ روی صندلی‌های رستوران بنشیند و افطار کند. طبق اعلام سامانه‌های نظرسنجی، ناصر با کیفیت‌ترین حلیم را در محدوده خیابان پاسداران به مشتری‌ها عرضه می‌کند اما از کنار کباب‌های این رستوران هم نمی‌توان به‌سادگی عبور کرد. جوجه کباب و کباب کوبیده این رستوران بسیار معروف است و در طول سال مشتریان خاص خودش را دارد.

خیابان سهروردی
بورانی یک غذافروشی تقریبا تازه تاسیس در خیابان سهروردی است که غذاهای سنتی بسیاری از شهرهای ایران را در محیطی کوچک و گرم به مشتری‌ها عرضه می‌کند. این غذافروشی به‌طور خانوادگی اداره می‌شود. مادر خانواده دستور پخت را صادر می‌کند و غذاها با همکاری پدر و پسر آماده می‌شوند. بورانی در همه روزهای سال آش آبادانی و ‌آش دوغ که غذای سنتی اردبیل است را در منو خود دارد. این رستوران در‌ ماه رمضان هم حلیم و شله‌‌زرد خوش‌طعمی را به مشتری‌ها عرضه می‌کند. در این رستوران در کنار ‌آش شله قلمکار و حلیم با گوشت تازه، یک غذای سنتی دیگر به نام شامی بابلی هم سرو می‌شود که برای افطار گزینه پرقوتی است. اگر برای افطار در این رستوران، وعده غذایی سبکی را انتخاب کردید پیشنهاد ما به شما برای وعده شام، کلم‌پلو مخصوص شیرازی است.

خیابان اسکندری
حیف است که از همه حلیم‌فروشی‌های معروف پایتخت نام ببریم اما به حلیم‌فروشی قدیمی خیرخواه که چند دهه است در خیابان اسکندری شمالی جا خوش کرده و برای چند نسل خاطره ساخته اشاره‌ای نکنیم. درست است که خیرخواه زرق و برق رستوران‌ها و حلیم‌فروشی‌های معروف تهران را ندارد اما کسانی که به سنت‌ها وفادار مانده‌اند و رابطه خوبی با مدرنیته ندارند خوب می‌دانند خوردن یک کاسه حلیم داغ در یکی از قدیمی‌ترین حلیم‌فروشی‌های پایتخت چه لذتی دارد. خیرخواه یکی دیگر از حلیم‌فروشی‌های باسابقه تهران است که حلیم را فقط با گوشت بوقلمون می‌پزد و مشتری‌های قدیمی می‌دانند که داخل یخچال این مغازه جز گوشت بوقلمون گوشت دیگری یافت نمی‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید