• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128422
+
-

پروژه‌های فیلمبرداری کم‌کم دارند متوجه وخامت اوضاع می‌شوند

رئالیسم ترسناک کرونا

رئالیسم ترسناک کرونا

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

  در روزهای گذشته در این صفحه درباره عواقب متوقف‌نشدن پروژه‌های فیلمبرداری در شرایط پر‌خطر خیز جدید کرونا هشدار دادیم. حالا گویا اوضاع به قدری بد شده که خود دست‌اندرکاران برخی از این پروژه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید کار را حداقل برای مدتی تعطیل کنند تا سلامت عوامل و طبیعتا کسانی را که با آنها در تماس هستند به خطر نیندازند.

تعطیلی «شهرک» با یک هفته تأخیر
دیروز خبر رسید فیلمبرداری فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی با توجه به وضعیت قرمز کشور در پی افزایش شیوع بیماری کرونا و اعلام سازمان سینمایی مبنی بر لزوم توقف فیلمبرداری‌ پروژه‌های سینمایی متوقف شد. البته سازمان سینمایی شنبه هفته گذشته از پروژه‌های سینمایی درخواست کرد که کارشان را تعطیل کنند و اینطور که پیداست مسئولان گروه تولید فیلم شهرک پس از اینکه شخصا به این نتیجه رسیده‌اند دیگر امکان کار در این وضعیت خطرناک وجود ندارد، می‌خواهند تعطیلی پروژه‌شان را - آن‌هم یک هفته پس از اعلام درخواست سازمان سینمایی - طوری جلوه دهند که خواسته این سازمان را اجابت کرده‌اند. اما اگر در فاصله این یک هفته کسی از اعضای گروه به کرونا مبتلا شده باشد، تکلیف چیست؟ فیلمبرداری شهرک پس از پشت‌سر گذاشتن پیش‌تولید ۴۵روزه از حدود 2هفته قبل در لوکیشن‌های داخلی و خارجی در تهران آغاز شده بود. زمان کلید‌خوردن فیلمبرداری این فیلم با اوج‌گرفتن خیز چهارم کرونا مطابقت دارد و اساسا عجیب است که این موقع را برای فیلمبرداری انتخاب کرده‌اند. البته بعضی پروژه‌ها زودتر متوجه وخیم‌بودن اوضاع شدند و کار را تعطیل کردند. برای نمونه، هفته گذشته فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی کار را تعطیل کرد تا خطری، سلامت اعضای این گروه را تهدید نکند.

بدل کرونا به بدلکار
«من یک سرباز جنگجو هستم، هیچ وقت تسلیم نمی‌شم و هنوز خیلی چیزها برای کشف‌کردن و ترکوندن هست.»؛ این متنی است که ارشا اقدسی، بدلکار در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و خبر از ابتلایش به ویروس کووید-19 داده است. ارشا اقدسی کار بدلکاری را با مرحوم پیمان ابدی آغاز کرد و سال1385 بود که گروه «بدلکاران13» را پایه‌ گذاشت و جز اجرا و طراحی صحنه‌های بدلکاری در پروژه‌های داخلی، در چند پروژه سینمایی خارجی نیز جزو گروه بدلکاران بوده است. اینها را برای این گفتیم تا تأکید کنیم حتی ورزشکاران و کسانی که از بدن سالم و ورزیده‌ای برخوردارند و به توانایی‌های فیزیکی‌شان شهره هستند نیز از گزند کرونا در امان نیستند و ممکن است هر آینه گرفتار بیماری شوند. در روزهای گذشته خبر ابتلای باران کوثری، فرنوش صمدی و پیام دهکردی را در همین صفحه منتشر کرده بودیم. باران کوثری در سریال «ملکه گدایان» و پیام دهکردی در سریال «افرا» مشغول به‌کار بوده‌اند که متوجه می‌شوند به کرونا مبتلا شده‌اند.

هشدار یک پزشک منتقد سینما
مصطفی جلالی فخر هم پزشک است و هم منتقد سینما. او سال گذشته که قرار بود جشنواره فیلم فجر برگزار شود، مصرا با برگزاری این جشنواره مخالف بود و درباره تبعات آن هشدار می‌داد. در طول یک سال گذشته هم توصیه‌هایی را درباره اقداماتی که مردم باید انجام دهند تا از ابتلا به بیماری مصون بمانند با مخاطبانش در میان گذاشته است. او پنجشنبه گذشته، در متنی که نشان از وخیم‌بودن اوضاع کرونا دارد، نوشت: «این متن را الان، 6عصر پنجشنبه، در بیمارستان می‌نویسم، در حالتی که شرایط روحی خوبی ندارم. در طول دوران طبابتم، تا این حد منقلب نشده‌ام. فوج فوج بیمار کرونا به بیمارستان‌ها سرازیر شده‌اند. شبیه مراکز درمانی در یک شهر زلزله‌زده. در کل تهران، چه در بیمارستان‌های دولتی و چه خصوصی، یک تخت خالی هم‌ پیدا نمی‌شود. آمبولانس‌های پرشماری با بیماران بدحال در شهر می‌چرخند و از هیچ کجا پذیرش نمی‌گیرند. انبوهی تقاضای کمک و گاه در حد التماس برای پیدا کردن‌ تخت خالی داریم و پاسخ‌مان از سر ناچاری، هیچ!» جلالی فخر در ادامه از ابتلای بیشتر بچه‌ها و جوان‌ها و افزایش سرعت درگیری ریه در این خیز جدید نوشته است. این پزشک توصیه کرده: «حتی اگر واکسن زده‌اید، فرض را بر این بگیرید که جزو درصد اندکی هستید که ایمنی مطمئنی در آنها ایجاد نمی‌شود. کم نیستند بیمارانی که حتی قبلا ۲بار گرفته‌اند و الان باز هم مبتلا شده‌اند.» او تنها راهکار مؤثر در این وضعیت را هم اینطور ارزیابی کرده است: «الان فقط و فقط و فقط، لطفا در خانه بمانید. و اگر مجبورید بیرون بروید، حتما از 2ماسک استفاده و فاصله 1.5متری را قاطعانه رعایت کنید. هرگونه دورهمی، در حکم خودکشی و دیگرکشی است. فکر کنید زلزله 7ریشتری آمده. الان در مرحله آواربرداری هستیم و بحث بر سر چرایی سست‌بنیادی به‌کار شرایط حاد کنونی نمی‌آید. می‌دانم تمام‌ این حرف‌ها تکراری‌ است اما اندوه غریب مواجهه با این همه بیمار بدحال، مجبورم می‌کند دوباره بنویسم، شاید بر کسی اثر کند و تأثیری داشته باشد. به داد خودتان برسید. یا علی مدد.» منتقدان و سینماگران معمولا رابطه خوبی ندارند اما اینجا دیگر بحث بر سر خوب یا بدبودن فیلمی نیست؛ بحث جان آدم‌ها در میان است و لازم است صحبت‌های این پزشک و منتقد سینما از سوی سینماگران حاضر در سر کار جدی گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید