• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128079
+
-

نجات از تورم با ارز تک نرخی



جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «ما انتظار داریم اقتصاد ایران در سال جدید و آینده میلادی رشد مثبتی را ثبت کند.» مهم‌تر اینکه این سیاستمدار و اقتصاددان لبنانی که در طول سال‌های 2005تا 2008وزیر دارایی لبنانی‌ها بوده و در دانشگاه هاروارد دکتری اقتصاد گرفته می‌گوید: برای پرداختن به مسئله تورم، مهم است موضوع رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود و این امر نه‌تنها به رفع تورم کمک خواهد کرد؛ بلکه به‌طورکلی ثبات اقتصاد کلان را بهبود خواهد بخشید.
همین یک نکته کافی است تا دریابیم که ما در مواجهه با تورم که البته شاید از نظر بسیاری موضوع تکراری و غیرقابل حل تلقی می‌شود، به اشتباه تصور کرده‌ایم با دلار چند نرخی و تزریق ارزهای ارزان به بازارها می‌توان جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت. اینکه یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول به ایران توصیه می‌کند از نظام چند نرخی ارز فاصله بگیرد تا بتواند بهتر به جنگ با تورم برود و در مقابل دولتمردان ایران اصرار دارند که با دلار 4200تومانی جلوی قیام تورم قد علم کرده‌اند، به وضوح تصویری از خطای تصمیم‌گیری در اقتصاد ایران را نمایان می‌سازد.
اقتصاد ایران در طول حیات خود کم از نظام چندنرخی و رانت و فساد و عدم‌تعادل در بازارها آسیب ندیده و شوربختانه در سال 1400هم شاهد ارز چندنرخی و فعالیت پرحرارت ستاد تنظیم بازار و قرارگاه‌های ساماندهی کالاها خواهیم بود و ظاهرا هم قرار نیست که یک‌بار از بیراهه به راه درست هدایت شویم و از دنیا یاد بگیریم. تاریخ اقتصاد دنیا گواهی می‌دهد که هیچ ملتی با نظام چندنرخی کالاها ، ستادها و کمیته‌های نرخ‌گذار و ناظم بازار سعادتمند نشده و البته در این وضعیت، نوکیسه‌هایی که از مواهب این رانت بهره‌مند می‌شوند، حداکثر تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا سیاستمداران و سیاستگذاران را مرعوب یا شیفته و مدیون خود سازند تا مبادا تصمیمی بگیرند که نتیجه آن نجات مردم از باتلاق تورم باشد. جهاد آزور، یک اقتصاددان لبنانی است و راست می‌گوید که با نظام چند نرخی ارز نمی‌توان به جنگ تورم رفت، اما چه سود که در ایران این سخن شنیده نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید