• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 6 اسفند 1399
کد مطلب : 125322
+
-

سراوان 48 ساعت بعد از حادثه


اعتراض‌ها و درگیری‌های اخیر در مرز سراوان در دو سه روز گذشته بازتاب‌ گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و اخبار و شایعه‌های مختلفی پیرامون علل حادثه و تعداد کشته‌ها و مجروحان آن منتشر شد؛ ماجرایی که با تجمع تعداد زیادی از جمعیت سوخت‌برهایی که در منطقه مرزی شمسر حضور داشتند، آغاز و تنش‌ها حتی به فرمانداری سراوان هم کشیده شد.  محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به حوادث روزهای اخیر در سراوان با بیان اینکه درگیری در مرز سراوان ساعت 8صبح دوشنبه در منطقه «شمسر» رخ داد، گفت: در این منطقه مرزی گذرگاهی را برای‌ بهبود معیشت مرزنشینان ایجاد کردیم که کنترل لازم در زمینه ورود و خروج از آن ازسوی نیروهای نظامی انجام می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دوشنبه تجمع زیادی از جمعیت سوخت‌برهایی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به این کار می‌کردند، در پشت مرز مشاهده شد و این افراد قصد داشتند از گذرگاه مرزی وارد شوند. بیش ‌از 2ساعت با این افراد مذاکره شد که خویشتنداری و در چارچوب قواعد درنظر گرفته‌شده اقدام کنند، اما ظاهرا در آن‌سوی مرز مأموران پاکستانی اقدام به تیراندازی می‌کنند و این موضوع باعث هجوم این سوخت‌برها می‌شود. وی ادامه داد: این افراد با شکستن درها و ایجاد خسارت وارد گذرگاه مرزی می‌شوند که درمیان این جمعیت براثر تیراندازی از آن‌سوی مرز، یک نفر کشته و 4نفر مجروح می‌شوند. متأسفانه برخی افراد حاضر در میان جمعیت اقدام به موج‌سواری کرده و به پاسگاه شمسر حمله‌ور می‌شوند، به‌طوری‌که موتور یکی از مأموران را آتش زده و شیشه خودروها را شکستند.مرعشی تصریح‌کرد: مأموران به‌دلیل هجوم این افراد به پاسگاه، مجبور به تیراندازی شده و تعدادی مجروح می‌شوند و این جمعیت پس از مدتی متفرق می‌شوند. مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل می‌شوند و متأسفانه یک نفر در بیمارستان فوت می‌کند که درحال بررسی علت فوت هستیم. معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از این اتفاق افرادی در فضای مجازی مردم را برای تجمع در شهر سراوان تحریک می‌کنند که در این زمینه نشست‌هایی با بزرگان و معتمدان سراوان برگزار شد تا این موضوع را کنترل کنند. این تجمع تا ساعت10 امروز(دیروز) کنترل شده بود، اما متأسفانه پس از آن افرادی به‌سوی فرمانداری هجوم آوردند که بلافاصله متفرق شدند.  وی اضافه کرد: چندی قبل گروه جیش‌الظلم کلیپی را پخش کرد و گذرهای مرزی که در سیستان و بلوچستان برای ساماندهی سوخت‌برها ایجاد شده بود را زیر سؤال برد و این موضوع مشخص کرد قرار است اتفاقی رخ دهد. 
 مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت با صدور بیانیه‌ای، حادثه تیراندازی به‌ سوی سوخت‌بران را که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از آنان شد، شدیدا محکوم کرد.
به گزارش تسنیم، در بخشی از این بیانیه آمده است که دولت‌ها وظیفه دارند برای معیشت مردم برنامه‌ریزی کنند تا کسی ناچار به اختیار نمودن شغل‌های پرخطر نشود. بدون شک این مرز مشترک متعلق به همین مردم است و نفعش باید به همین مردم محروم برسد، نه کسانی که با تجارت کلان سوخت، سود میلیاردی به‌دست می‌آورند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید