• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124367
+
-

5G؛ انقلاب فناوری مثل اختراع برق

دیدگاه
5G؛ انقلاب فناوری مثل اختراع برق

محمد کرباسی‌- دبیر‌گروه دانش و فناوری

5G یا نسل پنجم ارتباطات همراه در کشور ما حالا بیشتر از هر زمان دیگری نامش شنیده می‌شود. اکنون هر دو اپراتور مسلط کشور به‌دنبال گسترش نسل جدید موبایل در ایران هستند. بیشتر از ۹۰درصد مشترکان پهن‌باند کشور از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند و به همین‌خاطر هر تحولی در این حوزه برای میلیون‌ها نفر سرنوشت‌ساز خواهد بود. شاید هم‌اکنون خیلی‌ها 5G را لاکچری و لوکس فرض کنند و حتی کشور ما را بی‌نیاز از آن بدانند. در این برهه بسیاری می‌گویند که گوشی‌5G گرانقیمت است و تعداد بسیار کمی در کشور تلفن‌های همراه‌شان از این نسل جدید پشتیبانی می‌کند. شرایط امروز را اما باید با چند سال قبل که شبکه 4G در حال پا گرفتن در کشور بود مقایسه کرد. آن زمان هم خیلی‌ها همان‌3G را کافی می‌دانستند و نیازی برای مردم در این رابطه فرض نمی‌کردند. به‌تدریج اما اکثر گوشی‌های بازار، این نسل را حمایت کردند و دیگر کمتر کسی است که اکنون با تجربه ظرفیت‌های فناوری به کمتر از نسل چهارم راضی شود. نسل چهارم ارتباطات تلفن همراه اما دنباله‌رو نسل سوم به‌حساب می‌آمد. اکنون اما 5G تنها ادامه‌ای برای نسل چهارم به‌حساب نمی‌آید و یک تحول جهانی است.‌5G یک انقلاب در جهان به‌ویژه برای اقتصاد دیجیتال به‌حساب می‌آید و می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را حتی تا ۲۰گیگابیت بر ثانیه برساند.
هر چند این ماجرا مسئله مهمی است اما اهمیت بیشتر 5G برای کاهش تأخیر شبکه است که بسیاری از کارهای محال امروز را ممکن می‌کند. به‌خاطر همین ویژگی است که مثلا چندی پیش بر بستر این شبکه جراحان توانستند از راه دور و به وسیله بازوی رباتیک عمل جراحی انجام دهند.
5G به‌طور چشمگیری تأخیر و سرعت داده را بهبود می‌بخشد. این فناوری زمان پاسخ‌دهی را که در 4G به‌طور میانگین برابر با ۵۰میلی‌ثانیه است، به یک‌ میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد.
خصوصیات این نسل جدید موبایل و همچنین امکان گسترش اینترنت چیزها یا اشیا آن را به تحولی مانند اختراع برق در جهان تبدیل کرده است.
در 5G هر چیزی می‌تواند به اینترنت وصل شود وقتی می‌گوییم هر چیزی، از خودروهای خودران و پهپادها بگیرید تا تجهیزات خانگی،  شخصی و اداری به اینترنت متصل خواهند شد. با اتصال خودروها به شبکه 5G به‌خاطر تأخیر پایین شبکه می‌توان خودروهایی غیرقابل تصادف ساخت. وقتی همه خودروها به شبکه وصل باشند آنها می‌توانند جلوی نزدیک‌‌شدن بیش از اندازه را بگیرند و شاید زمانی با کمک فناوری، دیگر ایران با جاده‌های مشهورش تلفات رکوردشکن تصادفات را نداشته باشد. با نسل جدید ارتباطات شاید در استانی دورافتاده حاذق‌ترین پزشکان از پایتخت یا حتی خارج از مرزهای کشور بتوانند عمل‌های جراحی سخت و پیچیده را انجام دهند. در حوزه‌های دیگر از کشاورزی گرفته تا آموزش این نسل جدید ارتباطات می‌تواند تحولی عظیم ایجاد کند. به همین‌خاطر است که کشورهای مختلف جهان هم‌اکنون رقابتی سخت و تنگانگ برای عملیاتی کردن این نسل جدید ارتباطات دارند. جنگ فناوری میان چین و آمریکا که سال‌هاست در جریان بوده حالا به همین‌خاطر به مرحله‌ای حساس رسیده است. مهم‌ترین بخش این درگیری هم راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌ تلفن همراه در کشورهای مختلف به‌حساب می‌آید.
نسل پنجم ارتباطات همراه تحولی تازه است و به‌خاطر ناشناخته بودن ابعادش حتی می‌تواند برای خیلی‌ها ترسناک باشد. برخی از مقام‌ها هم طی ماه‌های اخیر حتی اینترنت اشیا  و هوشمند‌سازی همه‌‌چیز را خطری برای کشور دانسته‌اند و می‌گویند دشمنان می‌توانند از این طریق به کشور ضربه بزنند. قطعا در هر فناوری نقاط ضعفی وجود دارد. ذات فناوری همراه با باگ و اشکال است. کشورهایی اما در جهان و اقتصاد دیجیتال پیشرو شده‌اند که بر این ترس‌ها غلبه کرده‌اند و با رفع مشکلات از فناوری و خلاقیت بهترین استفاده را برای عبور از اقتصاد سنتی داشته‌اند. به‌تدریج همه متوجه می‌شوند که ایران چاره‌ای به غیر از عبور از اقتصاد نفت پایه ، رانتیر و رسیدن به اقتصاد مغزپایه و دیجیتال ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید