• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124362
+
-

بررسی کارنامه 3سال گذشته شهرداری در گفت‌وگوی پیروز‌حناچی با خبرنگاران

مسیر اداره شهر را تغییر داده‌ایم

نشست خبری
مسیر اداره شهر را تغییر داده‌ایم

محمد سرابی_خبرنگار


«با وجود مشکلات مالی، تراکم نفروختیم و پرونده‌های تخلف ساختمانی را کاهش دادیم»؛ این موضوع مهمی بود که شهردار تهران در دومین نشست خبری خود در سال99 اعلام کرد.پیروز حناچی در این نشست همچنین گفت: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات 1400ریاست‌جمهوری ندارد، شهرداری با دولت ارتباط خوبی دارد و پرونده قضایی شهرداران برکنار شده 2منطقه تهران را دنبال می‌کند. حناچی در این نشست که بخشی از آن به بیان وضعیت ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران و مشکلات ناشی از بیماری کرونا گذشت، از تغییر مسیر اداره شهر با وجود مشکلات مالی و اقتصادی گفت. او به همین منظور، تصاویر آماری از فروش تراکم در منطقه یک به نمایش گذاشت و گفت: «از سال ۹۰ تا ۹۹، ۲هزار و ۱۳ پرونده دارای افزایش طبقه در سیستم شهرداری ثبت شده است‌. ادعا می‌کنیم قولی که در حوزه شهرسازی به مردم داده بودیم، جامه عمل پوشاندیم. تعداد پرونده‌های دارای طبقات اضافی در منطقه یک شهر تهران که حادترین منطقه از لحاظ تخلفات به‌حساب می‌آید طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. در سال ۹۸ تنها یک مورد پرونده اضافه تخلفات ساخت‌وساز داشته‌ایم و امسال این میزان به صفر رسیده است.»
همچنین حناچی در این نشست کتاب «تهران در مسیر تغییر» را رونمایی‌کرد. در این کتاب عملکرد 3ساله اخیر شهرداری آمده است. 
نشست خبری پیشین شهردار پایتخت تابستان امسال و به‌صورت مجازی برگزار شده بود، اما اکنون که از شدت بیماری کرونا کاسته شده‌ است، خبرنگاران توانستند سؤالات خود را در موارد گوناگون به‌صورت حضوری مطرح کنند. در این نشست حناچی به پرسش‌های 30خبرنگار و نمایندگان رسانه‌ها که با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی کرونا در ساختمان شهرداری تهران گردهم آمده بودند، پاسخ داد.

در بودجه سال گذشته تخلفات ماده 100حدود 2هزار میلیارد ریال عنوان شد و امسال افزایش بیش از 3و نیم هزار میلیارد ریالی تخلف ماده 100در بودجه آورده شده است. اگر روند شهرفروشی کاهشی است چرا منابع مربوط به تخلفات ماده 100در بودجه افزایش یافته است؟
 این ماده و پرونده‌های انباشته شده مربوط به آن را جدی‌تر مورد بررسی قرار دادیم. افرادی تخلف کردند و اگر این موضوع پیگیری نشود، ظلم به مردم است‌.یعنی پرونده‌هایی که سال‌ها مانده و رها شده بود جدی‌تر تعقیب کردیم؛ به‌ویژه آنهایی که ساخته شده‌اند و اکنون بهره‌برداری می‌شوند. مراحل هم قانونی است اما به چشم بودجه به آن نگاه نکردیم. اگر شهرداری به‌دنبال آن پرونده‌ها و موارد تخلف نرود در حقیقت ظلم به مردم شهر کرده است. عده‌ای در دوره‌های قبل نسبت به پروانه صادره تخلف کرده‌اند و سال‌ها از بهره‌برداری آنها می‌گذرد. چرا ما نباید به‌دنبال احقاق حق شهروندان برویم. شهرداری این کار را انجام می‌دهد.

آیا برای واکسیناسیون کرونای پرسنل پسماند و بهشت‌زهرا رایزنی کرده‌اید؟
اولویت واکسیناسیون برای کادر درمان است اما همکاران پسماند، بهشت زهرا و رانندگان تاکسی و اتوبوس مظلوم واقع شده‌اند. آمار تلفات ناشی از کرونا در بین این همکاران کم نبوده است. روزهای اول حدود 26نفر از راننده‌های تاکسی فوت کردند. این موضوع را خیلی جدی تعقیب می‌کنیم. کرونا کاهش درآمدها و افزایش هزینه را برای شهرداری به همراه داشته است. مترو با داشتن ظرفیت 2 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روزانه 500هزار نفر و اتوبوسرانی هم با حدود همین ظرفیت هم‌اکنون ۸۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند. در شرایط کرونایی بسیاری از شهرداری‌ها کمک‌های سنگینی از دولت‌های خود دریافت کردند اما برای ما چنین اتفاقی رخ نداده است.

علت بازداشت شهرداران 2 منطقه تهران چیست؟
موضوع در حد اتهام است و ما نمی‌توانیم بگوییم چه اتفاقی افتاده است. بازپرسی در حال انجام است و هنوز خاتمه پیدا نکرده و اگر خاتمه یابد افراد با قرار وثیقه آزاد می‌شوند. به هر حال سؤالات جدی توسط دستگاه‌های نظارتی مطرح است که این سؤالات، سؤالات ما هم هست. سازمانی که حدود 30هزار میلیارد تومان گردش مالی و بیش از این دارد اگر یک درصد خطا هم داشته باشد می‌شود 300میلیارد تومان. دستگاهی در استان نداریم که به اندازه وسعت شهرداری تهران گردش مالی داشته باشد. من نمی‌خواهم دفاع کنم ولی همه مدیران ما باید به‌گونه‌ای کار کنند که اگر سؤال شد چرا این کار را کردید، بتوانند پاسخگو باشند. در مورد بازداشت‌ها ما همان 2‌مورد قبلی را هم به راحتی نپذیرفتیم و خواستار دلایل روشن شدیم. ما تا آخرین سطوح پیگیری کردیم. من همراه با ریاست محترم شورا با این دو فرد ملاقات کردیم. نمی‌شود قسم خورد در این سازمان عظیم این مسئله اتفاق نمی‌افتد. سازمان عظیم شهرداری تهران 30 هزارمیلیارد بودجه دارد اما ما خودمان مدعی هستیم که جلوی خطا را می‌گیریم. از همه مدیران این انتظار را داشتیم که به‌گونه‌ای عمل کنند که جواب قانع کننده بدهند. مطمئن باشید در پیگیری این اتفاقات ما خودمان جلوتر هستیم و همانطور که تشویق می‌کنیم برخورد هم می‌کنیم. من همکارانم را با 2شرط صداقت و امانت منصوب می‌‌کنم و هر گاه هر یک از این دو مخدوش شود رابطه ما قطع می‌شود. درخصوص پرونده 2‌شهردار بازداشتی هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم بگوییم چه اتفاقی افتاده است.

چرا قطار ملی مترو هفته پیش رونمایی نشد؟
کارهای قطار ملی انجام شده است. یعنی 3واگن آماده شده و قرار بود 22بهمن رونمایی انجام شود. اما به‌دلیل تراکم برنامه‌ها در بهمن‌ماه و اینکه آخر هفته چند روز تعطیلی بودرونمایی صورت نگرفت و اسفند‌ماه این اتفاق می‌افتد. اتفاقاتی که در ساخت واگن‌های جدید افتاده قبل از این نبوده است، یعنی شاسی قطار، سیستم ترمز و سیستم درها در داخل ساخته شده است که آنها را قبلا وارد می‌کردیم.

چه میزان از اوراق مشارکت سال‌98 مترو و اتوبوس محقق شده است؟
اوراق مشارکت سال 98حدود 1500میلیاردتومان بوده است. تاکنون هزار میلیاردتومان دریافت کرده‌ایم. جا دارد از وزیر کار تشکر کنم که شخصا پیگیری کردند و بخشی از اوراق مشارکت را که تعهد دولت بود دستور پرداخت دادند و پرداخت شد. الان 500میلیاردتومان مربوط به اتوبوسرانی است که مانده و بیشتر مشکل هم مربوط به وثیقه‌هایی است که با وامی که در حال رد و بدل هستیم، حل می‌شود. لازم است اشاره کنم درواقع دیگر توان پشتیبانی از حمل‌ونقل عمومی را نداریم. اعتقادم این است که وقتی روزانه در شرایط غیرکرونایی بیش از 5میلیون سفر در شهر مدیریت می‌شود، این موضوع حاکمیتی است و نباید شهرداری را در آن تنها رها کرد. همانطور که بیمارستان و جاده می‌سازیم، حمل‌ونقل عمومی را باید در شهرها توسعه دهیم. اصلی‌ترین کمکی که در این زمینه از دولت می‌گرفتیم اوراق مشارکت بود. تامین اوراق مشارکت با سختگیری‌های بانک مرکزی برای ما سخت شده است و باید راهی پیدا کنیم. ما دستگاهی هستیم که می‌توانیم اوراق مشارکت را جذب کنیم و این امکان برای همه شهرداری‌ها وجود ندارد.

آیا روند بازپس‌گیری املاک شهرداری که به غیر واگذار شده ادامه دارد؟
 2084ملک در اختیار غیر داشتیم که 1904ملک هم به استناد بند 6ماده 55که قانونا شهرداری می‌تواند به بخش‌هایی کمک کند، واگذار شده است. 180ملک هم مورد بهره‌برداری مسئولان قرار گرفته بود. 924ملک نیز در حوزه اجتماعی با نظارت شهرداری فعالیت می‌کنند مثل سراهای محلات. 58ملک در اختیار نهادهای عمومی همکار ما مثل پلیس راهور است. واگذاری 95ملک کاملا منطبق با بند 6ماده 55قانون شهرداری‌ها است.588ملک فاقد شرایط لازم برای ادامه فعالیت تشخیص داده شدند و برای تخلیه آنها پیگیری می‌شود. 239ملک در دست بررسی بوده است و اکثر موارد هم شرایط لازم برای ادامه کار را ندارند. به این معنی که آنها را بازپس می‌گیریم که برخی با یک تذکر یا نامه بازپس گرفته می‌شوند. به هر حال واحد املاک ما تا الان 444ملک را بازپس‌گیری کرده و 768ملک هم باید تخلیه شود که در حال انجام است. این آمار دائما در حال تغییر است.

قبلا گفته بودید که تهران را خاکستری می‌بینید، آیا این رنگ در نگاه شما تغییر کرده است؟
تهران از نظر من خاکستری است و شهرداری تنها می‌تواند برای این تغییر رنگ، الگوسازی داشته باشد و این دست اقدامات بدون حضور و مشارکت مردم انجام نمی‌شود. ما هم‌اکنون داریم این کار را انجام می‌دهیم و نمونه‌هایی را با همکاری مردم در شهر انتخاب می‌کنیم و آن تغییر را که خیلی هم کم هزینه و پُربازده است را انجام می‌دهیم؛ این اقدامات در جامعه و شهر نشاط ایجاد می‌کند. واقعیت این است که کاری بدون حضور و مشارکت شهروندان به نتیجه نمی‌رسد. ما فضاهای ناامن، زیر پل‌ها یا جاهایی را که شهروندان با دیدن این مکان‌ها آزرده خاطر می‌شوند، انتخاب کرده و آنها را اصلاح می‌کنیم.

به‌نظر برخی کارشناسان رقم بودجه 1400تهران نسبت به سال‌جاری خیلی افزایش یافته است، چرا؟
در سال89 بودجه شهر تهران با قیمت دلار آن موقع 7میلیارد و 100میلیون دلار بود. در نوساناتی که داشتیم در سال92 بودجه 3میلیارد دلار و در سال93 حدود 4میلیارد دلار شده بود. هم‌اکنون بودجه شهرداری یک‌میلیارد و 500میلیون دلار شده است. یعنی میزان تحرک ما در بخشی که ارتباطات ارزی دارد به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

در مورد رابطه‌تان با دولت و عدم‌حضور در هیأت دولت توضیح می‌دهید؟
رابطه شهرداری تهران با دولت بد نیست. افتتاح ایستگاه‌های مترو را با حضور رئیس‌جمهور داشتیم؛ ان‌شاءالله با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رونمایی از قطار ملی را خواهیم داشت و ایستگاه‌های بزرگ دیگر را با حضور مسئولان دولت افتتاح می‌کنیم. ممکن است حاضر نشدن ما در دولت کارها را سخت‌تر کرده باشد اما با مکاتبه، مسائل را حل می‌کنیم، رابطه شهرداری با دولت بد نیست.

آیا روند شفاف‌سازی در شهرداری متوقف شده است؟
در سامانه شفافیت ما هیچ مشکلی نداریم. یعنی مناقصاتی که برگزار می‌شود، خیلی راحت روی خروجی سامانه قرار می‌گیرد و اگر این اتفاق نیفتد، در حقیقت مسیر را به‌درستی طی نکرده است. این موضوعی است که اساسا در شهرداری به این شکل وجود نداشته و فکر می‌کنم بی‌انصافی است که بگوییم کاری در مورد شفافیت انجام نشده است.

آیا اهداف طرح کاپ محقق شده است؟
کاپ در راستای طرح جامع پسماند شهر تهران است و هدف از این دو طرح تولید کمتر زباله و حمل آن است. روزانه 7هزار تن زباله در سطح شهر تهران تولید و به محل آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد. خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به ۵ هزار و ۳۰۰تن کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

چرا در شهرهای کشور عوارض بزرگراهی دریافت نمی‌شود؟
در کشورهای مختلف از این روش استفاده می‌کنند اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است. چرا که ساخت بزرگراه‌‌ها توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود و چنانچه بزرگراه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم اما هم‌اکنون چنین بحثی نداریم ولی در آینده می‌توان چنین پروژه‌هایی را اجرا کرد.

ماجرای ساخت‌وساز در جماران به کجا رسید؟
در طرح مجددی که در مورد جماران توسط یکی از دانشگاه‌ها ارائه شد و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسید، طرح قبلی بهتر شد و حتی کوریدورهای بصری هم مورد توجه قرار گرفت و پلاک‌ها دسته‌بندی شدند. در واقع در طرح قبلی که در سال‌های دهه80 ارائه شد، جزئیات به این شکل نیامده بود.

قرار بود تعداد کودکان زباله‌گرد کاهش یابد اما تغییری دیده نمی‌شود، چه اقداماتی در این حوزه انجام شده است؟ 
نمی‌گویم ساماندهی متکدیان به شهرداری مربوط نیست اما بیشتر جزو حوزه اقدامات بهزیستی است. براساس آمارهای سازمان بهزیستی حدود 90درصد متکدیان اتباع بیگانه هستند که اقدام به زباله‌گردی می‌کنند. در مورد کودکان زباله‌گرد بخشنامه جدی را ابلاغ کردیم، قراردادهای پیمانکاران پسماند را تغییر داده‌ایم. قبلا جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل تا ایستگاه به‌عهده یک پیمانکار بود و از ایستگاه‌ها تا آرادکوه با پیمانکار دیگری. این قضیه را یکپارچه کرده‌ایم تا مسئولیت به‌عهده یک پیمانکار باشد. طرح جامع پسماند را برای نخستین‌بار در شهر تهران به‌طور کامل تصویب کردیم و لایحه آن را هفته گذشته به شورای شهر دادیم و در حال بررسی است. یکی از آیتم‌های ارزیابی شهرداران مناطق گزارش‌هایی است که در مورد کودکان زباله‌گرد ارسال می‌شود. همه خدمات را روی تهران من قرار داده‌ایم که روی آن گزارش‌های سامانه 137با عکس قابل رویت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمارکودکان زباله‌گرد حدود 300نفر کمتر شده است و امیدواریم روزی این کودکان را در سطح شهر نبینیم.

چه بخشی از رد مال شریفی مربوط به شهرداری است؟
در مورد فردی که نام برده شد حداقل تا قبل از اینکه بازداشت شود در 12سال قبل مسئولیت رسمی دیگری نداشته است. نمی‌توانیم تصور کنیم که پرونده به موضوع دیگری مربوط شود. قاعدتا مسئولیت اصلی و ارتباط مستقیم داشته و چون پرونده در نیروهای مسلح بررسی شده ما خیلی اطلاعات لازم با جزئیات نداریم ولی ما هم جزو شاکیان این پرونده هستیم.

سرانجام پادگان 06چه شد؟
در مورد پادگان 06به حرفی که زده‌ایم پایبند هستیم اما به‌نظر می‌رسد ارتش می‌خواهد موضع‌ خودش را داشته باشد، تقاضا دارند که خودشان این کار را انجام دهند که فکر می‌کنم این کار شاید به مصلحت نباشد. ولی اتفاقی که می‌خواستیم بیفتد اگر رخ ندهد همه مصوبات آن باطل می‌شود.

4سال از حادثه پلاسکو می‌گذرد و پس از آن بازهم حادثه تلخ دیگری رخ داد. آیا مصوبات ایمنی تصویب می‌شوند که اجرا شوند یا مصوب می‌شوند که مصوب شده باشند؟
فکر می‌کنم پلاسکو نقطه عطفی بود هم در توجه مردم و هم توجه متولیان امر پیشگیری و حریق. امروز تجهیزاتی که سازمان آتش‌نشانی دارد به نسبت قبل از حادثه پلاسکو اساسا قابل مقایسه نیست. آموزش‌ها و هشدارها اصلا قابل مقایسه نیست. البته ذکر موارد به این معنا نیست که مشکلی نداریم. حادثه سینا اطهر نشان داد ما خلأهای قانونی داریم که می‌بایست آنها را پر کنیم. به‌طور مثال در دهه 50 خیلی از پزشکان در منزل خودشان مطب داشتند و قانون هم این مورد را به رسمیت شناخته بود ولی به مرور این قانون به‌گونه‌ای تغییر کرده که تبدیل به دی‌کلینیک شده است. دی‌کلینک‌هایی که در پلاک‌های مسکونی شکل گرفته‌اند. طبیعی است که نقص داریم و باید جلوی آن گرفته شود و می‌گیریم. الان اتفاقاتی که می‌افتد یعنی پیرو همین اخطارهایی که سازمان آتش‌نشانی به مالکان می‌دهد برای فضاهای عمومی در قدم‌های بعدی اخطارهایی با همکاری دادستانی است که باید ابلاغ و پیگیری شود. 30هزار پلاک فضاهای شخصی شناسایی شده‌اند که به مالکان خصوصی اخطار داده می‌شود.

ثبت کد ملی برای خرید کارت و شارژ بلیت مترو از نیمه اسفند اجباری می‌شود. در این میان، اتباع خارجی به‌ویژه اتباع افغان برای استفاده از مترو چه کار باید بکنند؟
در ستاد کرونا گزارشی ارائه شد که نشان می‌داد 80درصد کسانی که مبتلا به کووید-19هستند در سطح شهر حرکت می‌کنند و حرکت اینها باعث انتشار آلودگی ویروس می‌شود. ثبت شماره ملی برای این است که تحرک افرادی که آزمایش کرونای آنها مثبت شده است شناسایی و کنترل شوند. البته بلیت‌فروشی تک‌سفره و دو سفره متوقف نشده است و اتباع خارجی می‌توانند از چنین روشی استفاده کنند.

پلاسکو نقطه عطفی بود، هم در توجه مردم و هم توجه متولیان امر پیشگیری و حریق. امروز تجهیزاتی که سازمان آتش نشانی دارد به نسبت قبل از حادثه پلاسکو اساسا قابل مقایسه نیست

این خبر را به اشتراک بگذارید