• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124080
+
-

پشت پرده استیضاح ترامپ

احتمال محکومیت ترامپ در سنا بسیار کم است، به همین‌خاطر، سیاستمداران از استیضاح او برای اهداف سیاسی در آینده استفاده می‌کنند

پشت پرده استیضاح ترامپ

جواد نصرتی- روزنامه نگار

مهم نیست که عملکرد دادستان‌های استیضاح دونالد ترامپ چقدر چشمگیر باشد، چون همه در واشنگتن می‌دانند که استیضاح رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با تبرئه او به پایان می‌رسد.
به گزارش الجزیره، شاید برخی چهره‌های سرشناس مثل نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان با این پیش‌بینی‌ها مخالف باشند اما مخالفت آنها واقعیت را تغییر نخواهد داد. پلوسی، همین هفته گذشته در پاسخ به شایعاتی درباره اینکه محاکمه ترامپ در سنا، شروع نشده به پایان رسیده است به خبرنگاران گفت: «آنها چیزی نمی‌دانند. پرونده هنوز مطرح هم نشده است.» اشاره پلوسی به سناتورهایی است که قرار است پرونده استیضاح ترامپ، 21بهمن به آنها عرضه شود. ترامپ به‌خاطر آنچه تحریک به شورش در کنگره در تاریخ 6 ژانویه خوانده شده در مجلس نمایندگان استیضاح شده است و حالا باید قطعنامه آن در سنا مطرح شود.
براساس قانون، در سنا، رئیس‌جمهور تنها درصورتی در پرونده استیضاح محکوم می‌شود که دو سوم سناتورها، یعنی 67نفر از آنها به محکومیتش رأی مثبت بدهند. واقعیت این است که دمکرات‌ها برای محکوم کردن ترامپ، به رأی 17سناتور جمهوریخواه نیاز دارند و نیازی نیست که آدم کارشناس مسائل سیاسی باشد تا بگوید که این تعداد ازسناتورها در این مجلس سنا قرار نیست به حزبشان پشت کنند و همراه با دمکرات‌ها به محکومیت ترامپ رأی بدهند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران دمکرات به خوبی از این واقعیت آگاه هستند و به همین‌خاطر می‌خواهند محاکمه بسیار سریع به پایان برسد. جمهوریخواهان هم به این مسئله آگاه هستند و آنها هم می‌خواهند محاکمه سریع باشد. آنها البته محاکمه ترامپ را غیرضروری، مخالف قانون اساسی و ناعادلانه می‌خوانند.
اما حتی اگر نتیجه از حالا مشخص باشد، هر دو حزب تمام تلاش خود را می‌کنند تا روایت‌های سیاسی خود را از آن داشته باشند و در مرحله بعد، با همین روایت‌ها بر انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال2024 اثر بگذارند.

قربانی‌سازی جمهوریخواهان
ترامپ و هواداران او احتمالا از همین حالا متن بیانیه خود را برای بعد از اتمام محاکمه نوشته‌اند. او احتمالا مثل استیضاح قبلی، به دمکرات‌ها حمله خواهد کرد و مدعی خواهد شد که اصلا کار نادرستی نکرده بود که بخواهد محاکمه شود. حمله به دمکرات‌ها، رسانه‌ها، شرکت‌های بزرگ فناوری و دولت پنهان، به بهانه خاموش کردن ترامپ و جمهوریخواهان، به‌ رفتار محبوبی در حزب جمهوریخواه تبدیل شده است. مسئله این است که این رفتار تهاجمی، کاملا کاراست و به خوبی توانسته است پایگاه رأی جمهوریخواهان را تکان بدهد.  البته بازی کردن نقش قربانی، مختص جمهوریخواهان نیست و دمکرات‌ها هم از این حربه استفاده کرده‌اند و به نتیجه هم رسیده‌اند. برای نمونه، ایلهان عمر نماینده دمکرات مجلس نمایندگان، بعد از آنکه جمهوریخواهان درخواست کردند تا عضویت او در کمیته روابط خارجی لغو شود، کارزاری برای جلب کمک‌های مالی به راه انداخت. در نامه‌ای که این کارزار ارسال کرده آمده است: «بگذارید شفاف باشیم: قطعنامه جمهوریخواهان برای کنار گذاشتن عمر ریشه در نژادپرستی، بیگانه‌ستیزی و تعصب ضدمسلمانان دارد و ما باید با آن مقابله کنیم و آن را رسوا کنیم.»

چماق کیواِنان
پلوسی در صحبت‌هایش در میان خبرنگاران، بعد از اینکه مسئله ایده شکست استیضاح را رد کرد گفت: « آنها استدلال خود را (برای اثبات گناهکاری ترامپ) در دادگاه افکار عمومی مطرح خواهند کرد، ‌برای فرزندانمان و تاریخ.»
به‌عبارت دیگر، پلوسی و دمکرات‌ها این بحث را پیش می‌کشند که ترامپ و جمهوریخواهان، اسیر فرقه‌های راست افراطی‌ای هستند که از گروه کیواِنان و دیگر تئوری‌های توطئه حمایت می‌کنند. دادگاه، بدون شک تمام تمرکز دمکرات‌ها را به‌خود جلب خواهد کرد چون آنها می‌خواهند در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022، کنترل خود بر مجلس نمایندگان و سنا را حفظ کنند.
ارسال پیام‌ها در این راستا، از همین حالا شروع شده. کمیته انتخاباتی دمکرات‌ها برای کنگره، همین هفته گذشته تبلیغاتی را منتشر کرد که در آن، جمهوریخواهان که علیه استیضاح ترامپ موضع گرفتند را هدف قرار داده بود. در این تبلیغ آمده است: «کیواِنان کنترل حزب جمهوریخواهان را به‌دست گرفته است. همینطور ترامپ، یعنی کسی که حمله اوباش به کنگره و قتل یک پلیس را تحریک کرد.» این تبلیغات، با واکنش جمهوریخواهان همراه بوده است. یک مقام کمیته انتخاباتی جمهوریخواهان برای کنگره در پاسخ به این تبلیغات گفته است: «کاملا اشتباه است که بگوییم اعضایی که دمکرات‌ها هدف قرار داده‌اند از کیواِنان حمایت می‌کنند.» اما دمکرات‌ها به خوبی یک گشایش سیاسی را احساس می‌کنند و به یک دستورالعمل برای مقابله با آنها رسیده‌اند: جمهوریخواهان را در مناطقی که رقابت بسیار نزدیک است در تنگنا بیندازید و آنها را به ترامپ و شورش کنگره وصل کنید.
در ماه‌های پیش رو، جمهوریخواهان از یک سو تلاش می‌کنند با عناصر افراطی درون حزب خود مقابله کنند و از سوی دیگر خود را قربانی فشارهای بیش از حد دمکرات‌ها نشان خواهند داد که می‌خواهند ترامپ و هواداران او را خاموش کنند. دمکرات‌ها در دادگاه ترامپ در سنا، تلاش خواهند کرد تا تصویر ساختگی خود-«جمهوریخواهان همان کیو اِنان هستند»- را جا بیندازند و همین رویکرد و فشار حداکثری را تا انتخابات بعدی حفظ کنند. به همین‌خاطر است که دادگاه ترامپ در سنا، فارغ از اینکه او محکوم شود یا نه، پیامدها و مفاهیمی عمیق‌تر از خود پروسه آن دارد و باید به آن، از این منظر نگاه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید