• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124040
+
-

تشکیل کمیته‌های واکسیناسیون در استان‌ها

کمیته‌های واکسیناسیون با هدف حفظ اعتماد، مشارکت عمومی و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، وارد فاز اول تزریق واکسن کرونا می‌شوند

گزارش
تشکیل کمیته‌های واکسیناسیون در استان‌ها

فاطمه عباسی- خبر‌نگار

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ورود نخستین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه، واکسیناسیون کرونا در همه استان‌ها از سه‌شنبه ۲۱ بهمن آغاز می‌شود. بر همین اساس از ابتدای هفته کمیته هماهنگی واکسیناسیون در بسیاری از استان‌ها تشکیل شده و مسئولان بهداشت و درمان در حال ارزیابی و برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون هستند. طبق برنامه‌ریزی‌ها واکسن وارداتی در مرحله نخست به گروه‌های در معرض خطر مانند کادر درمان (با اولویت بخش ICU )تزریق می‌شود.

البرز، پیشگام تشکیل کمیته واکسیناسیون
استان البرز نخستین استانی بود که خبر تشکیل کمیته هماهنگی واکسیناسیون کرونا را منتشر کرد. این کمیته روز گذشته با حضور نمایندگانی از معاونت درمان، معاونت توسعه و اورژانس ۱۱۵ در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی این استان تشکیل شد و مسئولان این دانشگاه در انتظار تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تزریق این واکسن در فاز اول هستند. بررسی تجهیزات و امکانات موجود و مورد نیاز در تامین زنجیره سرما و نحوه توزیع در مراکز منتخب تزریق واکسن، آماده‌باش کامل اورژانس در مراکز تزریق واکسن، تهیه فهرست پزشکان، پرستاران و کادر شاغل در «آی‌سی‌یو» بیمارستان‌های استان برای تزریق واکسن کرونا، جانمایی مراکز درمانی تزریق واکسن، هماهنگی ارائه واکسیناسیون به جمعیت اولویت‌دار براساس سند کشوری واکسیناسیون، استفاده از همه منابع موجود در دستگاه‌های مختلف برای اجرای بهینه واکسیناسیون کرونا، حفظ اعتماد و مشارکت عمومی در برنامه واکسیناسیون و در نهایت هماهنگی برون‌بخشی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و حکومتی از برنامه‌های محوری کمیته هماهنگی واکسیناسیون کروناست.

یزد و مشهد در آمادگی کامل
کمیته واکسیناسیون کرونا که به‌صورت هماهنگ در تمامی استان‌ها در حال برگزاری است، روز شنبه در استان یزد نیز برپا شد تا با ورود واکسن به این استان، وارد مرحله اجرا شود. معاون بهداشتی علوم‌پزشکی یزد در این‌باره به همشهری می‌گوید: ما آمادگی لازم را داریم و به‌راحتی قادر هستیم تزریق واکسن را با امکاناتی که در استان مهیاست، انجام دهیم. از آنجایی که تعداد واکسن‌ها محدود خواهد بود و هر دو هفته یک‌بار وارد می‌شود، تزریق واکسن در فاز اول طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کادر درمان در آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.
محمدرضا دهقانی با بیان اینکه فضاهایی در بیمارستان‌ها برای تزریق واکسن اختصاص پیدا می‌کند، می‌افزاید: کادر پزشکی برای تزریق واکسن در استان کامل است و در تلاشیم سیستم یارانه‌ای برای ثبت دقیق اسامی افراد براساس کد ملی در سامانه یکپارچه وزارت بهداشت را ارتقا دهیم. حمیدرضا رحیمی، مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با اعلام اینکه امکانات کافی برای تزریق واکسن کرونا در استان موجود است، به همشهری می‌گوید: روز جمعه اسامی کادر درمان برای دریافت واکسن به وزارت بهداشت ارسال شد و در انتظار تأیید این وزارت و ارسال واکسن‌ها هستیم.

اولویت‌های تزریق واکسن
محمد‌حسن ارداقیان، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین هم از آمادگی استان برای واکسیناسیون کرونا خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: مقدمات انجام واکسیناسیون در قزوین در حال فراهم شدن است. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در فاز اول کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، واکسینه خواهند شد و در فازهای بعدی کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند، همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت خواهند کرد. پس از آن سایر گروهای پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت قرار دارند.
محمدمهدی بانشی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه ۱۸۶ هزار و ۸۶۱ نفر در استان جزو 8گروه اولویت‌دار برای دریافت واکسن کرونا هستند، می‌گوید: از 2هفته قبل سرنگ و پد الکلی برای اولویت نخست انجام واکسیناسیون کرونا در استان تامین شده و چنانچه واکسن توزیع شود، ۳۸۰ هزار عدد سرنگ و پد الکلی در استان موجود است.
حمیدرضا رشیدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان هم با بیان اینکه توزیع واکسن کرونا از اواخر هفته جاری با اولویت‌بندی در این استان آغاز می‌شود، ابراز امیدواری می‌کند که با توزیع آن، ویروس به سرعت از بین برود.

مکث
مازندران کمیته واکسیناسیون ندارد

با اینکه استان مازندران ماه‌هاست در وضعیت بحرانی کرونا قرار دارد، اما هنوز کمیته واکسیناسیون در این استان تشکیل نشده است. سیمین بابایی، سخنگوی ستاد کرونای مازندران در این‌باره به همشهری می‌گوید: از آنجایی که تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون به‌صورت کلان و کشوری انجام می‌شود، ما نیز تابع دستورالعمل وزارت بهداشت هستیم، اما هنوز کمیته‌ای در این زمینه در استان تشکیل نشده است؛ البته کمیته علمی بررسی شرایط کرونا در استان فعال است و بررسی واکسیناسیون نیز در همین کمیته انجام خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید