• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121261
+
-

مجتهد فیلسوف

آیت‎‌‎الله‌مهدی حائری از معدود مجتهدانی که استاد فلسفه غرب بود

چهره اول
مجتهد فیلسوف


  سید محمد حسین محمدی     

پدرش مؤسس حوزه علمیه قم بود. بیش از همه نزد آیت‎‌‎الله‌بروجردی شاگردی کرده بود و از ایشان نیز اجازه اجتهاد داشت. فلسفه را نیز نزد امام‌خمینی(ره) خوانده بود. اجازه اجتهادش را آورد تهران و شد استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران. جز تدریس در دانشگاه تهران، تولیت مدرسه سپهسالار را نیز به او سپرده بودند. پیش از کودتای 28مرداد به پیشنهاد آیت‎‌‎الله‌بروجردی و با حکم دکترمصدق به‎‌‎عنوان مجتهد جامع‎‌‎الشرایط در شورای‌‎‌‎عالی فرهنگ منصوب شد.
بعد از کودتا برای دورماندن از فضای آشوب کشور و به نمایندگی از آیت‎‌‎الله‌بروجردی به واشنگتن مهاجرت کرد. مهاجرت شیخ‌مهدی حائری به آمریکا را باید نقطه عطفی در تاریخ زندگی او دانست. حائری که تا پیش از آن در علوم اسلامی خود را مجتهدی مسلم می‎‌‎دانست، تصمیم گرفت تا در رشته فلسفه غرب تحصیل کند. اینکه یک مجتهد مسلم، در آن سنین از ابتدا شروع به خواندن فلسفه غرب کند و پله‎‌‎ها را یکی‎‌‎یکی طی کند، اتفاقی است که شاید نظیر دیگری نداشته باشد.
حائری فلسفه را از دوره لیسانس در دانشگاه تاون آغاز کرد، فوق را در دانشگاه آن‌هاریو خواند و دکتری فلسفه آتلانتیک را از دانشگاه تورنتو اخذ کرد. پس ‎‌‎از آن نیز به‎‌‎عنوان استاد فلسفه در دانشگاه جورج تاون و ییل مشغول بود.
بعد از پیروزی انقلاب، با توصیه امام‌خمینی(ره) و حکم کریم سنجابی، به‎‌‎عنوان سرپرست وزارت خارجه ایران در آمریکا معرفی شد. مدت ریاست او ولی چندان طولانی نبود و پس از چند هفته از سِمت خود استعفا کرد. دکتر مهدی حائری پس از استعفا تا سال وفاتش در سال1378هیچ سِمتی را به‎‌‎عهده نداشت و تنها به تدریس و تألیف مشغول بود. از حائری، آثار متعدد فقهی و فلسفی به یادگار مانده است که تا به امروز به‎‌‎عنوان منبعی برای مطالعه و تحقیق در حوزه فقه سیاسی و فلسفه اسلامی شناخته می‎‌‎شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید