• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 1 دی 1399
کد مطلب : 119358
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zpAJO
+
-

امید در وطن خویش غریب

چند روایت از درگذشت و خاکسپاری مهدی اخوان‌ثالث

یادبود
امید در وطن خویش غریب


ترمه هوشیار    

کسی چه می‎‌‎داند شاید آن شبی که مهدی اخوان ثالث (م.امید) با دست‎‌‎های لرزان و خسته از بیماری آن چهارخط را برای وصیت‎‌‎نامه‎‌‎اش نوشت «قاصدک» را زیر لب زمزمه می‎‌‎کرد. شاید هم داشت «زهیچ جهان اگر دوست دارم/ تو را ‎‌‎ای کهن بوم و بر دوست دارم» را مرور می‎‌‎کرد. هر چه بود در آن ورقه نوشت: «اگر مردم مرا در جوار حکیم توس دفن کنید. اگر نشد هم هر جایی که سایه درختی بود پیکرم را به‎‌‎دست خاک بسپارید». خاکسپاری او در زادگاهش در کنار شاعر همشهری خود که همه عمر عاشقانه، شعرهایش را دوست داشت و در مزاری بسیار غریب در شهریور69 مصداق بارز «در وطن خویش غریب» بود.
اما چه‎‌‎کسی فکر می‎‌‎کرد دفتر زندگی او یکباره و با یک حمله تنفسی در بیمارستان مهر در چند متری خانه‎‌‎اش به پایان برسد؟ شاید هیچ‎‌‎کسی بهتر از دکتر شفیعی‌کدکنی در «حالات و مقامات م.امید» این روایت را آنطور که باید و شاید تعریف نکرده است؛ «ساعت‌های 6ــ 5 بود که تلفن زدم. مزدک، پسر کوچکش، گوشی را برداشت. گفت: پدرم تب داشت و قدری تنفسش ناراحت بود او را به بیمارستان مهر ــ که در چندمتری منزل آنهاست ــ بردیم. پزشکان توصیه کردند که یکی دو روزی در بیمارستان استراحت کند تا آزمایش‎‌‎هایی هم انجام دهند. گفتم: الان اگر بروم به بیمارستان راه می‎‌‎دهند؟ ‎‌‎ گفت: نه، وقت ملاقات تمام است، حالش هم خوب است. فردا. در همین لحظه که گوشی را گذاشتم، یدالله قرائی زنگ زد. او هم از طریق تلفن شنیده بود که اخوان در بیمارستان بستری است. گفت: فردا صبح برویم به دیدنش. قرار گذاشتیم فردا صبح ساعت9 برویم. پیش خودم فکر کرده بودم «روح‌الارواح» سمعانی را که یکی از شاهکارهای کم‎‌‎نظیر ادبیات فارسی است و همین امسال به همت آقای نجیب مایل هروی انتشار یافته برایش ببرم. چون چند روز قبل وقتی وصف این کتاب را در تلفن از من شنید با چنان اشتیاقی سخن می‎‌‎گفت که حد و حصر نداشت. بگذریم. دو‌سه ساعت بعد از این تلفن بود که تلفن منزل ما زنگ خورد و زنی با شیون ــ که به زحمت تشخیص دادم که ایران خانم (همسر اخوان) است ــ گفت: مهدی رفت. هر کار می‎‌‎توانی بکن. ‎‌‎و گوشی را گذاشت. به‌زحمت توانستم محمود دولت‎‌‎آبادی را (که در همسایگی ماست، دو کوچه آن‎‌‎طرف‎‌‎تر) و حسن‎‌‎زاده مروارید و حسین‎‌‎خانی آگاه را خبر کنم تا رفتیم. چند تنی از اقوام هم آمده بودند... .» 
در همین دیدار ایران خانم همسر اخوان می‎‌‎گوید که او وصیت کرده تا در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شود. کاری که به‎‌‎نظر غیرممکن می‎‌‎آمد. دکتر شفیعی کدکنی که گویا برای رخ دادن این اتفاق تلاش زیادی می‎‌‎کند، این بخش را از کتاب حالات و مقامات امید حذف کرده و در مقدمه این کتاب نوشته: «بخشی از جریان تدفین اخوان را که به تفصیل تمام نوشته بودم در این چاپ حذف کردم. بعد از مرگِ من، دیگران اجازه دارند که آن را نشر دهند. به خط خودم نگاه داشته‎‌‎ام تا در آینده انتشار یابد. فقط از روی خط خودم. من هیچ‎‌‎گاه سیاسی نبوده‎‌‎ام ولی متجاوز از شصت سال ناظر دقیق و پُرحوصله جریان‎‌‎های سیاسی در ایران بوده‎‌‎ام. به تجربه دریافته‎‌‎ام که روشنفکرانِ ما، غالباً، فاقد تقوای سیاسی‎‌‎اند. به اندک خشم و نفرتی، حتی شخصی، انواع تهمت‎‌‎ها را به طرف مقابل می‎‌‎زنند... .» 
در مهرماه سال 99 دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای از دستور ایشان برای دفن پیکر مهدی اخوان‌‌ثالث در جوار فردوسی نوشت؛ «مهدی اخوان ثالث در 4شهریور1369 در تهران از دنیا رفت و با دستور و هماهنگی آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای در مقبره‎‌‎الشعرای آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شد.»  به نوشته سایت رهبر معظم انقلاب، ایشان از گذشته در مشهد با اخوان‌ثالث رفاقت و حشر و نشر داشتند؛ همچنین در دیدار شاعران به تاریخ 25شهریور سال87، آیت‌الله خامنه‌ای، اخوان را بهترین شاعر نیمایی زمان خودش دانسته و اظهار داشتند: «در عرصه شعر نو، مرحوم اخوان که قطعاً بهترین شاعر نیمایی زمان خودش بود و به‎‌‎نظر من از همه اقرانش قوی‎‌‎تر، مسلط‌تر و لفظ و معنای شسته رفته و بهتری داشت، در یک گوشه‎‌‎ای زندگی می‎‌‎کرد؛ کسی از او خبری نداشت، کسی او را نمی‎‌‎شناخت، جز یک عده خواص؛ در حال عزلت و انزوا. یعنی وضع عرضه شعر این بود. طبیعی بود که وقتی بزرگان شعر این‌جور منزوی و در عزلت و در خمول زندگی کنند، جوان‎‌‎ها خیلی رشد پیدا نمی‎‌‎کنند؛ این چیز قهری است.» 
اخوان در بخش غربی باغ آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. البته با توجه به دفن او در عرصه آرامگاه فردوسی که ثبت شده بود جز سنگ مزار و یک تندیس که به‌تازگی در آن جا نصب شده یادمان دیگری در آن جا وجود ندارد. 17مهر1399 زمانی که محمدرضا شجریان در بیمارستان جم تهران فوت کرد خانواده او اعلام کردند که او نیز در کنار آرامگاه اخوان‌ثالث در توس به خاک سپرده می‎‌‎شود. هرچند که مزار او یک ردیف جلوتر از مزار اخوان است اما هر دو در عرصه باغ آرامگاه فردوسی قرار دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید