• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118493
+
-

سوسوی رفاقت با شهاب

نخستین قسمت از برنامه اینترنتی همرفیق منتشر شد

گزارش
سوسوی رفاقت با شهاب

مسعود میر_روزنامه نگار

فندک تب‌دارش را در جیبش گذاشت و راهی تجربه عاشقی و عرفان شد. قباد مست عشق شده بود و وقتی آن سوی مرزها، هنر و حرفه‌اش را با شمس تبریز قسمت می‌کرد از یاد نبرد که میلیون‌ها ایرانی برای مهربانی و لبخند و صداقتش او را عاشقانه دوست دارند. شاید به همین دلیل بود که درست در همان روزهایی که عکسش با رابرت دنیرو در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد و قلب می‌گرفت و خبر فعالیت‌های سینمایی‌اش در آمریکا عینیت می‌یافت تصمیم گرفت تا با مردمش رودررو صحبت کند. شهاب دنباله‌دار آسمان سینمای ایران با آن همه مرغوبیت در نقش آفرینی و تردستی در شکار جایزه ترجیح داد تا در روزهای دوری آدم‌ها از هم به دوربین نگاه کند و از رفاقت و نزدیکی دل‌ها بگوید. اینگونه بود که از چند‌ماه پیش نام یک برنامه گفت‌وگو محور در فضای مجازی بسیار تکرار شد: همرفیق. حالا همرفیق چه بود؟ آخرین تجربه کاری شهاب حسینی که نخستین قسمت آن پنجشنبه شب با حضور یکی دیگر از ستاره‌های سینمای ایران به‌عنوان مهمان، خیلی‌ها را در فضای مجازی به سوی واقعیت دوستی و رفاقت سوق داد تا حرف شهاب حسینی تعبیر شود که:«فهمیدم تأثیر‌گذاری حضور در اینجا و ارتباط چهره به چهره با شما بیشتر است تا بازی در یک‌سریال یا فیلم و ایفای یک نقش. هدف برنامه همرفیق این است در این روزهایی که جسم‌هایمان از هم دور است، دل‌ها به هم نزدیک شود و باعث همبستگی در جامعه شویم.» این حرف شاید دنباله همان حرف‌های شهاب حسینی در ایام جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود که تحریم جشنواره را منجر به ایجاد دودستگی و افتراق بیشتر در جامعه می‌خواند.

اکسیژن برای رفاقت
بیش از یک دهه از آخرین اجرای شهاب حسینی به‌عنوان مجری یک ویژه برنامه نوروزی در تلویزیون می‌گذرد. او البته با اکسیژن مسیر موفقیت در اجرای یک برنامه را به خوبی پشت سر گذاشته بود ولی بعد از آن برنامه نوروزی دیگر سراغ اجرا نرفته بود تا اینکه در اوج شهرت به‌عنوان بازیگر سینما، حالا دوباره بدل شده به یک مجری آن هم در برنامه‌ای گفت‌وگومحور. حسینی از همان ابتدا بنا را بر این گذاشته بود تا در روزهایی که مجریان تاک‌شو‌ها عموما با مچ‌گیری و یا در تنگنا قرار دادن مهمانان و گاهی هم با شیطنت‌های کلامی بی‌دلیل و سطحی به‌دنبال جذب تماشاگر برای خود و برنامه‌شان هستند پیش از هر چیز یک میزبان خوب باشد. او تأکید دارد که لودگی نکند و با پرهیز از اذیت کردن مهمان در گفت‌وگوهایش موجب شود تا مهمان بتواند خوب حرف بزند و البته حرف خوب بزند.

همرفیق، هم رقیب
همرفیق از کنارگذر مسیری آمده که در آن شب‌های ‌شیشه‌ای و دورهمی‌ها مخاطب جذب کردند، از تلاشی به محصول رسیده که نداشتن ظرفیت فراگیر پخش تلویزیونی را به جان خرید اما بنا را گذاشت بر جذب تماشاگری که می‌خواهد دیگر حرف‌های کلیشه‌ای و مهمانان همیشگی را نشنود و نبیند. اینگونه بود که همرفیق سیاست را منها کرد و در عوض سراغ مهمان‌هایی رفت که یا جایی در تلویزیون ندارند یا خودشان علاقه‌ای به حضور در آن ندارند. کنار این گفت و شنود شهاب با مهمانان البته بساط موسیقی زنده هم با حضور اهالی بمرانی برقرار است. با همین سلیقه و وسواس است که حالا بعد از انتشار نخستین قسمت از همرفیق در یک پلتفرم نمایش آنلاین، تلویزیون به راحتی جاماند و هرچند گروهی در فضای مجازی معتقدند که شهاب به‌عنوان مجری کم حرف بوده و چالش جدی برای گفت‌وگو با مهمانش ایجاد نکرده اما به گواه سازندگان این برنامه و به رسم استاندارد چنین برنامه‌هایی باید پذیرفت که نخستین قسمت را نباید به‌عنوان معیار قضاوت یک برنامه انتخاب کرد.

جواد، محسن، احمد و عادل
نخستین قسمت همرفیق با نوید محمدزاده منتشر شده است. تردیدی نیست که با چنین انتخابی توقع مخاطبان برای سایر قسمت‌ها بسیار بالا خواهد بود. این موضوع را با سازندگان همرفیق مطرح کردیم و پاسخ آنها به همشهری را برایتان نقل می‌کنیم:« تا‌کنون 25قسمت از همرفیق ضبط و چندین قسمت هم برای گرفتن مجوز و پخش در هفته‌های آتی در اختیار ساترا قرار داده شده است. چند قسمت باقیمانده را هم به‌زودی ضبط می‌کنیم و می‌توانیم نام چند مهمان در قسمت‌های آتی همرفیق را در اختیارتان بگذاریم. مخاطبان در قسمت‌های بعدی گفت‌وگوی شهاب حسینی با محسن تنابنده، احمدرضا عابدزاده، سارا بهرامی، جواد عزتی و هوتن شکیبا را البته بدون ترتیب مشاهده خواهند کرد. قرار است در همین یکی دو روز وضعیت حضور عادل فردوسی‌پور هم در یکی از قسمت‌های باقیمانده همرفیق نهایی شود اما فارغ از نام این مهمانان به همراهان همرفیق این قول را می‌دهیم که مهمانانی را برای گفتن از رفاقت به برنامه دعوت کرده‌ایم که به‌اصطلاح آدم‌حسابی و درجه یک و در حوزه خودشان طراز اول باشند.»

   تصمیم به حرف زدن و البته خواندن
همرفیق در 30قسمت تدارک دیده شده است. شهاب حسینی تصمیم خودش را عملی کرده است و در این روزهای تلخ و البته آغشته به کرونا ترجیح داده تا به جای ایفای نقش در ده‌ها پیشنهاد سینمایی که به او می‌شود با مردمی که موفقیت‌هایش را مرهون آنها می‌داند حرف بزند. حسینی که به‌گفته خودش انتخاب نقش در این روزها برایش سخت شده و ترجیح می‌دهد در فیلم‌هایی که آنها را دوست ندارد بازی نکند حالا از رفاقت می‌گوید و مهمانانش را هم به این سمت و سو و با این هدف انتخاب کرده تا رفاقت دوباره از پستوهای خاک‌گرفته ذهن‌های درگیر روزمرگی بیرون کشیده شود. شهاب حسینی تصمیم گرفته تا نقش بازی نکند و حرف بزند و البته طبق آنچه ما در همشهری می‌دانیم برای طرفدارانش در قسمت‌های بعد بخواند. این فرمول شهاب سینما برای برون‌رفت از وضعیت این روزهاست، فرمولی که به گواه روابط‌عمومی همرفیق باهزینه‌ای کمتر از تاک شوهای تلویزیونی مانند دورهمی ساخته می‌شود و می‌خواهد در تکثیر محبت و رفاقت بکوشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید