• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118261
+
-

خبرهای کوتاه/ فریاد قوهای فریادکش در مازندران

مرگ آنفلوآنزایی پرندگان به قوهای فریادکش رسید. به گزارش همشهری، کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران گفت که آزمایش آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوی تلف‌شده در تالاب سرخرود محمودآباد مثبت اعلام شد. ربیعی با اشاره به اینکه زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر در مازندران به‌صورت مشترک تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان‌ها و سواحل استان است، تأکید کرد: احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد و توصیه می‌شود پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود. اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران از همه مردم مازندران خواسته تا از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف گوشت پرندگان وحشی و همچنین فرستادن طیور بومی اعم از غاز و اردک پرورشی به زیستگاه‌های تالابی خودداری کنند. سالانه ۱.5 میلیون پرنده مهاجر زمستان‌گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان مهاجرت می‌کنند.

  کیفیت هوا؛ وخیم‌تر از گذشته
مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، کیفیت هوای امسال کشور را وخیم‌تر از گذشته اعلام کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزایی‌قمی گفت: با توجه به شرایط خاصی که امسال با آن روبه‌رو هستیم، آلودگی بیشتری خواهیم داشت و امسال سخت‌تر خواهد بود و به‌رغم اینکه پارسال آلودگی هوا کاهش یافت، امسال شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود. او افزود: با وجود اینکه ما در سال ۹۹ دستورالعمل‌های جهانی شاخص‌ها را سختگیرانه‌تر کردیم، روز‌های آلوده بیشتری را شاهد بودیم، اما در مقایسه با همان استاندارد‌های قبلی، وضعیت بهتری را تجربه کردیم. میرزایی‌قمی تصریح کرد: برنامه‌های کلی ما مانند گذشته در دستور کار است، اما امسال برنامه‌های کوتاه‌مدتی تدوین شده و آنها را به ستاد ملی کرونا ارائه دادیم. جلوگیری از تردد خودرو‌های دیزلی، استفاده نکردن از سوخت مازوت، نظارت کافی بر معاینه فنی و نظارت مکانیزه بر تردد خودرو‌ها و همچنین نظارت بر معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌های مشخص، از این موارد است.

  6880هکتار جنگل‌کاری در کرمانشاه
امسال 6880هکتار جنگل‌کاری اقتصادی شامل گونه‌های بادام تلخ، بنه، گلابی جنگلی و توت در استان کرمانشاه اجرا شده است. به گزارش همشهری، هم‌اکنون نیز ۱۲هزار و ۸۶۰ هکتار جنگل‌کاری در استان کرمانشاه در دست کاشت است که شامل گونه‌هایی مانند کاج، سرو، افرا، اقاقیا، عرعر، ارغوان، بلوط، بادام تلخ، زالزالک، گلابی جنگلی، ارژن، توت و زیتون تلخ می‌شود. طرح‌های ملی منابع طبیعی با هدف صیانت فراگیر از جنگل‌ها و مراتع، طرح‌های منطقه‌ای جنگل‌کاری به‌منظور ایجاد فضا‌های جدید رویشی و عملیات گسترده آبخیزداری به‌منظور حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک به‌ویژه در حوزه‌های بحرانی اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید