• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117662
+
-

آنلاین یا زنده؛ مسئله این است!

مسئولان آکادمی به‌دنبال برگزاری زنده مراسم اسکار هستند

آنلاین یا زنده؛ مسئله این است!


یاور یگانه ـ روزنامه نگار

اردیبهشت امسال چند ماهی از شیوع کرونا می‌گذشت و موج تعطیلی یا تعویق مراسم و جشنواره‌های سینمایی به راه افتاده بود. در همان اوایل اردیبهشت خبر رسید که کرونا مراسم اسکار امسال را - که در آن زمان مدت زیادی تا برگزاری آن باقی مانده بود - بی‌نصیب نگذاشته و قوانین نود و سومین دوره این مراسم را دستخوش تغییراتی کرده است.
 آکادمی اسکار اعلام کرد، به‌دلیل شیوع کرونا و تعطیلی گسترده سینماها، برخلاف دوره‌های گذشته که تنها فیلم‌هایی می‌توانستند در مراسم اسکار شرکت کنند که حداقل به‌مدت 7روز متوالی در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا اکران شده باشند، در دوره پیش رو، 
فیلم هایی که قرار بود به روی پرده بروند، اما به ناچار در سرویس‌های ویدئو درخواستی (VOD) 60روز اکران آنلاین داشته‌اند، می‌توانند در مراسم شرکت کنند.  پس از آن، زمزمه‌هایی درباره به تعویق افتادن مراسم اسکار به گوش رسید تا اینکه سرانجام به‌طور رسمی اعلام شد اسکار به‌جای ۲۸ فوریه (۱۰اسفند) در ۲۵آوریل۲۰۲۱ (۵اردیبهشت۱۴۰۰) برگزار می‌شود. مراسم اسکار تنها 3بار در تاریخ برگزاری‌اش به تعویق افتاده بود؛ سال۱۹۳۸ به‌دلیل سیل لس آنجلس، سال۱۹۶۸ به‌سبب ترور مارتین لوترکینگ و سال۱۹۸۱ به‌دلیل اقدام به ترور رونالد ریگان و کرونا چهارمین تأخیر را در مراسم اسکار رقم زد.
با وجود اینکه موعد برگزاری اسکار به تأخیر انداخته شده، با این حال تعداد فیلم‌هایی که اکران آنلاین را آزموده‎اند، آنقدر زیاد نیست که متناسب با جلال و جبروت مراسم اسکار باشد. در واقع، هدف مسئولان آکادمی از به تعویق انداختن مراسم این بود که تا بهار سینماها باز شوند و فیلم‌های بیشتری اکران شوند و تعداد شرکت‌کنندگان در دیدنی‌ترین مراسم سینمایی جهان افزایش یابد. اما حالا که به‌نظر می‌رسد سینماها همچنان تا بهار بسته خواهند ماند، مسئولان اسکار قصد دارند حداقل این مراسم را به‌صورت زنده و نه مجازی برگزار کنند.
اسکار همچون فیلم 3ساعته جذابی است که در آن تعداد زیادی از هنرپیشگان مرد و زن، کارگردانان مشهور و چهره‌های شناخته‌شده دنیای سینما و سرگرمی حضور دارند و معمولا بین 20 تا 30میلیون نفر تماشاگر تلویزیونی دارد که همین رقم نشان می‌دهد مراسم اسکار چه ارزشی برای تبلیغات تلویزیونی دارد. مسلما برگزاری مجازی این مراسم می‌تواند به کاهش تعداد تماشاگران و متقابلا افت تبلیغات تلویزیونی بینجامد که این موضوع خوشایند دست‌اندرکاران این مراسم نیست. آکامی اسکار برای پیشگیری از وقوع چنین مسئله‌ای دست به‌کار شده و در حال بررسی این موضوع است که چند نفر می‌توانند در سالن برگزاری مراسم اسکار - که 3400صندلی دارد - حضور پیدا کنند. گویا به تازگی گروهی از اعضای آکادمی اسکار بازدیدی از فضای داخلی این سالن انجام داده‌اند تا ظرفیت‌های موجود را برای برگزاری زنده این مراسم بسنجند. 
هنوز پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده برای این مراسم اعلام نشده است و باید دید بازیگران و سینماگران پابه‌سن‌گذاشته‌ای که بیشتر در معرض تهدید کرونا هستند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند یا خیر. البته پیش از این، جایزه امی - که به اسکار تولیدات تلویزیونی مشهور است - به‌صورت مجازی برگزار شد و هرچند از شور و حال همیشگی آن خبری نبود، اما در کل باید آن را تجربه‌ای موفق ارزیابی کرد. این احتمال وجود دارد که تجربه سایر جوایز سینمایی همچون گلدن گلوب، منتخب منتقدان، انجمن بازیگران و بفتا که پیش از اسکار برگزار می‌شوند، به مسئولان آکادمی ایده‌هایی برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم خودشان بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید