• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117572
+
-

وزیر امور خارجه با انتشار متنی ادعای انتشار نام شهید محسن فخری‌زاده توسط سازمان ملل را رد کرد

افشاگری ظریف

ظریف افشا کرد بعد از ترور شهید فخری‌زاده،‌ 79درصد توییت‌ها در این‌باره در جهت مخالفت با برجام بوده است

سیاست خارجی
افشاگری ظریف


 4روز بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند درحالی‌که هنوز ابعاد این عملیات فاش نشده، موضوع نحوه لو‌رفتن نام این دانشمند برجسته به یک مناقشه تبدیل شده است. بعد از ترور محسن فخری‌زاده برخی جریانات سیاسی مدعی شدند نام او توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل لو رفته، ازجمله کسانی که این ادعا را مطرح کرده‌اند جواد کریمی قدوسی و مالک شریعتی، 2نماینده مجلس هستند که نفر اول گفته بود با دستور روحانی بین یوکیا آمانو، مدیرکل وقت آژانس و محسن فخری‌زاده ملاقاتی انجام شده، شریعتی هم با انتشار متنی از یک گزارش آژانس نوشته بود نام فخری‌زاده و محل کار او توسط آژانس منتشر شده است، با این حال هر دو ادعا رد شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ملاقات، مذاکره یا مصاحبه بین فخری‌زاده با هر مقام آژانس را تکذیب کرد و محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه هم ادعای دوم را رد کرد.

نام فخری‌زاده در قطعنامه 1747 بود
 ظریف، در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در نخستین خبر شهادت دکتر فخری‌زاده که در رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شد، به دروغ ادعا شد که «رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به‌دست موساد رسیده است.» ظریف نوشت: «این مطلب ١٨٠‌درجه خلاف واقعیت است و نام دکتر فخری‌زاده توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در اواسط دهه‌٨٠ شمسی به آژانس داده شد و در قطعنامه‌١٧٤٧ مصوب ٤‌فروردین‌١٣٨٦ در فهرست تحریم شورای امنیت قرار گرفت.»
این قطعنامه در دوران محمود احمدی‌نژاد علیه ایران صادر شد.
وزیر خارجه اگرچه گفته است نام  شهید فخری‌زاده از طریق اسرائیل در اختیار آژانس قرار گرفته، اما نحوه لو‌رفتن نام او کماکان یکی از ابهامات است. در این رابطه فایل‌هایی در سایت یوتیوب وجود دارد که براساس آن 8سال قبل گروهک تروریستی منافقین اطلاعات نسبتا دقیقی درباره فخری‌زاده و خانواده‌اش منتشر کرده‌اند تا جایی که در یکی از این فایل‌ها به صراحت از آبسرد به‌عنوان محل تردد شهید فخری‌زاده نام برده شده است. ظریف به ملاقات سه‌جانبه بن‌سلمان، پمپئو و نتانیاهو که اخیرا خبر آن منتشر شده بود، اشاره کرد و  تحرکات اخیر در منطقه را توطئه‌آمیز خواند.

ترور شهید فخری‌زاده؛ حمله به مذاکره‌کنندگان
به نوشته ظریف، بررسی و تحلیل کلیدواژه‌های 10هزار توییتی که در چند ساعت اول پس از ترور در فضای مجازی در این زمینه منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود ٧٩‌درصد توییت‌ها جهت‌گیری برای اختلاف‌افکنی داخلی (مخالفت با برجام، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکره) تدوین شده و تنها ٢١‌درصد آنها علیه آمران و عاملان این جنایت وحشیانه بوده است. ظریف با بیان اینکه نزدیک ٩٣‌درصد این توییت‌ها مربوط به حساب‌های مجعول و بی‌شناسنامه با سابقه کمتر از یک سال و عمدتا با منشأ خارجی بوده‌است، تصریح کرد: «مسئولان و مردم هوشمند ایران هیچ‌گاه فریب این آخرین دست‌وپازدن‌های تروریست‌های بین‌المللی و جنگ‌طلبان بدنام و تندروی صهیونیست را نخواهند خورد و با هر مرام و مسلکی برای قطعی ساختن دستاوردهای مقاومت قهرمانانه خود در برابر جنگ اقتصادی ترامپ و شرکا انسجام و یکپارچگی خود را حفظ خواهند کرد.»


  منتقدان دولت، ترور شهید فخری‌زاده را بهانه‌ای برای حمله به برجام و مذاکرات قرار دادند. خبرگزاری ایرنا دیروز تصاویری از اعطای نشان درجه2 خدمت از طرف رئیس‌جمهور به شهید فخری‌زاده منتشر کرد. تصاویری که به دلایل امنیتی در آن مقطع منتشر نشده بود. اخیرا محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نوشته بود: شهید فخری‌زاده همزمان با تیم مذاکره‌کننده، به‌دلیل نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، ‌نشان درجه2 خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید