• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117527
+
-

سال سخت

التهابات سیاسی، کمبود فیلم ایرانی و تسخیر سینماها توسط فیلم‎‌‎های قدیمی خارجی

سینما
سال سخت


 سعید مروتی 

با وجود تلاش مدیران (مسعود شاهی و مهدی کلهر) و پایداری و سماجت سینماگران (که در شرایط نامطلوب همچنان می‎‌‎خواهند در صحنه بمانند) سال 60سال سختی برای سینمای ایران بود؛ سالی که جامعه ایران درگیر خشونت و اختلاف‎‌‎های گسترده‎‌‎ای بود. سال ترورهای خیابانی، سال اعلام جنگ مسلحانه، سال سقوط نخستین رئیس‎‌‎جمهور و تابستان پرحادثه‎‌‎ای که از دلش 7تیر و 8شهریور بیرون آمد. سالی که گروهک‎‌‎ها، امنیت جامعه را هدف گرفتند. در گردبادی از حوادث، سینمای ایران هم به سختی می‎‌‎کوشید تا به راهش ادامه دهد.
سالی که همچنان تعداد فیلم‎‌‎های ایرانی برای اکران اندک بود و تازه در غیبت مقرراتی که حامی سینمای ایران باشد، سینماداران ترجیح می‎‌‎دادند بیشتر فیلم خارجی اکران کنند؛ پس انبارها گشوده شد و کپی فیلم‎‌‎های قدیمی خارجی بیرون آمد و روی پرده رفت؛ فیلم‎‌‎هایی که عملا بی‎‌‎صاحب بودند. در این شرایط، «فصل خون» (حبیب کاوش) که مثل بیشتر فیلم‎‌‎های آن سال‎‌‎ها مضمونی انقلابی دارد روی پرده می‎‌‎رود؛ فیلمی که مثل اغلب آثار اکران‌شده در سال ۶۰، از یکی دو سال قبل در کش و قوس تولید و آماده نمایش‌شدن بوده، مثل «میراث من جنون»(مهدی فخیم زاده) که از معدود فیلم‎‌‎های این سال است که مضمونش ربطی به حوادث و وقایع روز ربطی پیدا نمی‎‌‎کند. تحت‎‌‎تأثیر موفقیت «سفر سنگ» که در اکران‎‌‎های مجدد همچنان پرفروش است، سینمای ایران سراغ فیلم‎‌‎هایی روستایی با تم انقلابی می‎‌‎رود و راوی ستم‎‌‎های دوران فئودالیسم می‎‌‎شود؛ از «دانه‌‎‌‎های گندم» تا «برنج خونین» و «آفتاب‌نشین‌ها».
فیلم متفاوت این سال«اعدامی» بود که در میانه‎‌‎های فیلمبرداری‎‌‎اش پرویز فنی‎‌‎زاده از دنیا رفت و رضا کرم‌رضایی نقش را ادامه داد. در سالی که جدیت حرف اول و آخر را می‎‌‎زد، طنز اعدامی در نوع خود جالب توجه بود؛ همچنان که تلاش حسین زندباف در «دست شیطان» در پرداخت تکنیکی و کوشش برای رعایت قواعد بازی. در سال سخت 60، هنوز سینما خیلی در اولویت حاکمیت و دولت قرار نداشت که درگیر جنگ با دشمن داخلی و خارجی بود. ضوابطی تدوین و کمیسیون‎‌‎هایی تشکیل می‎‌‎شد ولی هنوز نه خبری از ثبات بود و نه امکان چندانی برای تولید وجود داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :