• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114858
+
-

تعلیق در بازارها

بازارهای سهام، طلا و ارز درپی بروز تردید در نتایج انتخابات آمریکا 2 چهره متفاوت را به نمایش گذاشتند

بازار
تعلیق در بازارها

روز چهارشنبه و در پی مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات در ابتدای صبح، بازار سهام با رشد 2درصدی مواجه شد و قیمت هر دلار آمریکا دوباره از مرز 30هزار تومان گذشت، با این حال همچنان نوعی تردید و تعلیق در بازارها از رشد شدید قیمت‌ها مانع شد ضمن اینکه تغییر در نتایج شمارش آرا در برخی ایالت‌های آمریکا و افزایش ابهام در نتایج این انتخابات به عقب نشینی خریداران در بازار ارز منجر شد.
به گزارش همشهری، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز گذشته مشخص شد. اگرچه هنوز و تا لحظه تنظیم این گزارش نتایج قطعی این انتخابات مشخص نشده است، اما بازارهای جهانی و ازجمله بازارهای داخل ایران به نتایج اولیه این انتخابات واکنش نشان دادند. به‌طوری که بازار‌های سهام دنیا با رشد مواجه شدند و در بازار‌های داخلی نیز منحنی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازارهای سهام، طلا و ارز صعودی ترسیم شدند. به‌طور کلی انتخاب دونالد ترامپ می‌تواند به رشد قیمت دلار و به‌دنبال آن رشد بازار سهام منجر شود با این حال ابهام در نتایج انتخابات آمریکا نوعی تردید را در معاملات دیروز ایجاد کرده و همچنان بازار‌ها را در تعلیق نگه داشته بود.

رشد 113هزار میلیارد تومانی بورس
مبادلات روز چهارشنبه بورس تهران از همان ابتدای صبح با رشدی سریع آغاز شد به‌طوری‌که در 5دقیقه نخست معاملات شاخص کل بورس تهران بیش از 7هزار واحد رشد کرد و ظرف نیم‌ساعت (تا ساعت 9:30) میزان رشد شاخص کل بورس تهران از 18هزار واحد گذشت. با افزایش تقاضا در میانه معاملات در نهایت شاخص کل بورس تهران 26هزار واحد معادل 2درصد رشد کرد و 113هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد.
این رشد درپی انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از پیشتازی دونالد ترامپ حکایت داشت، اتفاق افتاد اگرچه همچنان بسیاری از خریداران نسبت به نتایج قطعی انتخابات آمریکا تردید داشتند و همین موضوع از افزایش شدید تقاضا در بازار سهام مانع شد. کارشناسان بر این باورند که پیروزی ترامپ می‌تواند به افزایش قیمت دلار منجر شود و افزایش قیمت ارز می‌تواند زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم کند.
نکته حائز اهمیت در مبادلات روز گذشته، رشد محسوس ارزش معاملات بود. به‌طوری که در دادو ستد‌های روز گذشته سرمایه‌گذاران جمعا 11هزارو526میلیارد تومان سهام دادوستد کردند و 550میلیون تومان پول جدید از حساب سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد. این میزان معاملات 2برابر میانگین ارزش معاملات چند هفته گذشته است. در طول چند هفته گذشته به‌دلیل تداوم نزول در بورس، ارزش روزانه معاملات به 6هزار میلیارد تومان رسیده بود.
آمار‌ها نشان می‌دهد بخش عمده رشد شاخص‌های بورس در مبادلات دیروز ناشی از رشد سهام شرکت‌های صادرات‌محور مانند گروه فلزات اساسی و شیمیایی بود که افزایش قیمت ارز به رشد درآمد این شرکت‌ها منجر می‌شود، در مقابل در دادو ستد‌های روز گذشته ارزش سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و بانک‌ها که تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار دارند با نزول مواجه شدند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد بازار سهام، دیروز تا چه حد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأثیر پذیرفته است.
با وجود رشد روزگذشته بازار سهام آمار‌ها نشان می‌دهد دیروز جمعا قیمت سهام 55درصد از شرکت‌های حاضر در بازار سهام با نزول مواجه شدند به‌طوری که در دادو ستد‌های دیروز ارزش سهام 345شرکت نزول کرد و در مقابل قیمت سهام 258شرکت با رشد مواجه شد. به‌نظر می‌رسد با وجود آنکه نتایج اولیه انتخابات آمریکا از پیروزی دوباره دونالد ترامپ حکایت داشت اما به‌دلیل قطعی نبودن نتایج این انتخابات نوعی تعلیق و تردید در بازار سهام وجود داشت و سهامداران همچنان منتظر مشخص شدن نتایج این انتخابات به‌صورت قطعی هستند.

رشد در ابتدای صبح، عقب‌نشینی در بعدازظهر
بازار ارز هم در مبادلات دیروز، متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود به‌طوری که تا ظهر دیروز قیمت هر دلار آمریکا با هزار تومان رشد به 30هزارو200تومان رسید اما بعد از آن با مشخص شدن نتایج تکمیلی انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی ایالت‌های آمریکا و مبهم شدن نتایج این انتخابات خریداران عقب‌نشینی کردند و از حجم تقاضا برای خرید دلار در بازار کاسته شد. در واقع در میانه‌های ظهر اگرچه احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات تقویت شده بود اما بعد از آن به‌دلیل تغییر در نتایج انتخابات در برخی ایالت‌ها و ابهام در نتایج این انتخابات، بازار ارز هم دچار تعلیق شد و این موضوع عقب‌نشینی خریداران را در پی داشت. برخی گزارش‌های دریافتی همشهری نشان می‌دهد دیروز در صرافی‌های مجاز دست‌کم 4میلیون دلار اسکناس ارزی مبادله شده است.
به‌زعم کارشناسان، انتخاب دوباره دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش در رابطه با ایران و احتمال افزایش تحریم‌ها می‌تواند به رشد قیمت دلار منجر شود و همین عامل ازجمله دلایل رشد قیمت ارز است. برخی کارشناسان حتی بر این باورند که با انتخاب دونالد ترامپ جریان ورودی ارز به کشور محدود‌تر می‌شود و با کاهش عرضه ارز در بازار داخلی قیمت دلار با رشد بیشتری مواجه می‌شود. محمدعلی احمدزاده اصل یک کارشناس بازارهای مالی درباره اثر انتخابات آمریکا بر بازارها به همشهری گفت: انتخاب ترامپ به‌دلیل سیاست‌های او می‌تواند به منزله رشد بازار‌های طلا و ارز باشد و به تبع آن بخشی از نقدینگی در کوتاه‌مدت از بازار‌های موازی راهی بازار سرمایه شود اما در درازمدت به نفع هیچ‌کدام از بازارها نیست زیرا تحریم‌های کمرشکن می‌تواند اثرات ناگواری بر بازار‌ها بگذارد و آرامش را از بازارها بگیرد.
او تأکید کرد: با انتخاب دونالد ترامپ نگرانی در جامعه بیشتر می‌شود و این موضوع موجب خواهد شد مردم دوباره به سمت خرید طلا و ارز بروند. به گفته او درصورت انتخاب بایدن قیمت دلار دست‌کم 10درصد افت خواهد کرد وحتی قیمت دلار از محدوده 27هزار تومان هم بیشتر عقب‌نشینی خواهد کرد. حسین نصیری، کارشناس اقتصادی در این‌باره به همشهری گفت: نگاه مردم این است که دور دوم حضور جمهوریخواهان در کاخ سفید معمولا با درگیری و جنگ در برخی نقاط جهان ازجمله خاورمیانه همراه است و این موضوع تأثیر منفی بر رفتارسرمایه‌گذاران دارد و می‌تواند به رشد قیمت طلا و ارز منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید