• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114774
+
-

در حاشیه سیاست / دانشمندان جهان اسلام برای واکسن کرونا همفکری کنند


یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم برگزاری نشست‌هایی میان نخبگان جهان اسلام برای مبادله معلومات و اطلاعات در راستای رسیدن به واکسن و درمان کرونا تأکید کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامرضا مصباحی‌مقدم تأکید کرد: دانشمندان جهان اسلام برای اختراع واکسن کرونا باید گردهم آیند و بتوانند پیش‌تر از سایر ملت‌ها در این زمینه به نتیجه برسند.

  چرایی کناره‌گیری جامعه مدرسین از انتخابات
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلیل کناره‌گیری ضمنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات۱۴۰۰ گفت: شاید به این دلیل باشد که برنده انتخابات۱۴۰۰ از همین امروز معلوم است و نیازی نیست، افرادی خود را هزینه کنند و با بدنه جامعه درگیر شوند و در جامعه در مورد آنها، قضاوت‌های نادرستی بشود. به گزارش برنا، آیتی تأکید کرد: کناره‌گیری از انتخابات نوعی هوشمندی از سوی جامعه مدرسین است که خود را کنار کشید و وارد بازی انتخابات۱۴۰۰ نشد، در نهایت آنطور که پیداست یکی از اصولگرایان به میدان می‌آید و با مشارکتی در سطح پایین، شاهد انتخاباتی در حد انتخابات مجلس یازدهم خواهیم بود.

   روایت متکی از پاسخ ایران به تهدیدات بوش 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در گفت‌وگو با ایرنا به تهدیدهای آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفته است: جورج دبلیو بوش پسر وقتی بر سر ماجرای 11 سپتامبر به افغانستان حمله کرد مدعی بود که پس از افغانستان نوبت ایران است. سپس به عراق حمله کرد و دوباره گفت هدف بعدی ایران است. هفته‌ای نبود که بوش در مصاحبه‌اش از گزینه نظامی علیه ایران حرفی نزند. این دیپلمات پیشین اضافه کرد: مقام معظم رهبری موضوع تهدیدها را برای بررسی به دبیرخانه شورای امنیت ملی فرستادند. در دبیرخانه جلسات تشکیل شد و وزرای دفاع، کشور، اطلاعات و خارجه و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی در این جلسات شرکت داشتند. دو سؤال را بررسی کردیم. آیا آمریکا توانمندی بالقوه حمله به ایران را دارد؟ پاسخ مثبت بود! گفتند حتی آمریکا در جایگاهی است که می‌تواند بدون استفاده از خلیج‌فارس اقدامات نظامی ایذایی علیه ایران انجام دهد. متکی ادامه داد: سؤال بعد این بود که آیا آمریکا دست به چنین اقدامی خواهد زد؟ پاسخ به این سؤال فنی و ظریف بود. گفتیم که پاسخ به این سؤال بستگی دارد به اینکه آمریکا چه تصویری از عکس‌العمل ایران نسبت به اقدام خود پیدا کند و به آمریکا کمک کنیم تا تصویر درست و واقع‌بینانه از ایران پیدا کند. این تصویر را در قالب یک پیام سری به آمریکایی‌ها رساندیم که اگر نسبت به ایران دست از پا خطا کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. و در نهایت جورج بوش آرزو به دل از کاخ سفید رفت و 8سال بعد هم اوباما آمد و او هم رفت.

  تأثیر آمریکا روی ایران تعیین‌کننده نیست
سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با جماران، گفته است در اینکه تحولات سیاسی داخل ایالات متحده آمریکا روی مسائل داخلی ایران اثر می‌گذارد، تردیدی نیست. او در عین حال گفته است این تأثیرات تعیین‌کننده نیست. لیلاز گفته با نگاهی دقیق‌تر می‌بینیم که همه کشورها تقریبا منتظر تحولات سوم نوامبر هستند. اما این یک سوی ماجراست. سوی دیگر این است که تأثیر آمریکا روی ایران به‌هیچ‌وجه تعیین‌کننده نیست. از جنگ جهانی دوم بدین سو، هیچ‌گاه تحولات و نوسات بین‌المللی در مناسبات داخلی ما تعیین‌کننده نبوده و تحولات آمریکا نیز در این مسیر مستثنی نیست. این اقتصاددان ادامه داد: آمریکا قدرتی بسیار بزرگ اما رو به افول است که از زمان رخ دادن انقلاب اسلامی به این سو، نه‌تنها قدرتمندتر نشده بلکه بسیار ضعیف‌تر هم شده است. به همین دلیل، تحولات داخلی آمریکا می‌تواند به‌عنوان عنصری کمکی، تشدید‌کننده یا تخفیف‌دهنده روی مسائل داخلی ایران اثر بگذارد، ازجمله می‌تواند موجب پیروزی یا روی کار آمدن این و آن جناح سیاسی شود. همچنین می‌تواند روی اوضاع اقتصادی اثر بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید