• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 1 آبان 1399
کد مطلب : 113861
+
-

وزیر بهداشت: مردم را نترسانید

4861مبتلای جدید و 312جانباخته در 24ساعت منتهی به 30مهر، پیشروی کرونا را در ایران پرسرعت و فزاینده نشان می‌دهد. مسئولان وزارت بهداشت از مردم خواسته‌اند با مشاهده نخستین علامت‌ها پیش از آنکه حالشان رو به وخامت بگذارد به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. با وجود این، خبرهایی که از وضعیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا می‌رسد، متناقض است. برخی مسئولان از احتمال راه‌اندازی دوباره بیمارستان‌های صحرایی در تهران خبر می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند ظرفیت‌های تازه‌ای برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا پیش‌بینی شده است. آنطور که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید، از 2هفته قبل روند رو به رشد افزایش بستری در بیمارستان‌ها ثبت شده و این موضوع همزمان با افزایش مراجعان سرپایی بوده است و به‌دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی تعداد زیادی از افراد مبتلا شده‌اند. او با بیان اینکه شرایط پذیرش بیمارستان‌ها این هفته نسبت به هفته گذشته بهتر شده است، توضیح داد: با حمایت‌های دولت و وزیر محترم بهداشت، شرایط بهتری فراهم کرده‌ایم و تخت نیز به اندازه کافی وجود دارد و برای تامین اکسیژن نیز اقدامات خوبی انجام شده است. از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان استرس نداشته باشند. هم‌اکنون در تهران بیش از ۴برابر ظرفیت فعلی بیماران کرونایی ظرفیت بستری داریم. این سخنان جان‌بابایی، در ادامه اظهارنظرهای اخیر وزیر بهداشت است که از مسئولان خواسته مردم را نترسانند و درباره نداشتن تخت خالی اطلاعات نادرست منتشر نکنند؛ «مردم را نباید هراسناک و وحشت‌زده کنیم. مصاحبه نکنید که «تخت خالی نداریم.» اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ‌کجای کشور هراس نبود تخت بیمارستانی داشته باشند.»

احتمال برپایی بیمارستان صحرایی در تهران
سخنان جان‌بابایی و در عین حال تأکید وزیر بهداشت در حالی است که معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از احتمال برپایی بیمارستان‌های صحرایی درصورت افزایش آمار ابتلا در روزهای آینده خبر داده است.
بیمارستان‌های صحرایی، راهکاری برای ایجاد ظرفیت بیشتر برای بستری بیماران در شرایط خاص و بحرانی است. در روزهای اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی که با شیب تند شیوع کووید-19 مواجه شده‌اند، در حال راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی هستند. یک نمونه آنها لهستان است که پیک اول کرونا را به‌طور تحسین‌برانگیزی با آمار پایین شیوع و مرگ‌ومیر مدیریت کرده بود و حالا با افزایش ناگهانی شمار مبتلایان مواجه شده است.
در ایران و در پیک اول کرونا که همزمان با اسفند پارسال و فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال بود با همکاری ارتش و دیگر نهادهای نظامی تعدادی بیمارستان صحرایی برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شد. یکی از آنها در بخشی از محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران در بزرگراه شهیدچمران بود که در پیک اول هیچ بیماری را پذیرش نکرد و عملا امکانات بیمارستان‌های دولتی برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان پیک اول کافی بود. با کاهش محسوس آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در اردیبهشت، این بیمارستان‌های صحرایی به فعالیتشان پایان دادند، اما حالا و در آغاز پیک سوم کرونا که با افزایش نگران‌کننده آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ادامه دارد، بحث ضرورت راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی باز به گوش می‌رسد. دیروز دکتر علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران به ایسنا گفت که آمار بیماران مبتلا به کرونا فزاینده و به سرعت در حال افزایش است. او گفت: «همچنان میزان ورودی بیمارستان‌ها به‌مراتب بیشتر از ترخیصی‌هاست و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان و مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به تبع آن افراد نیازمند بستری افزوده می‌شود.»
او با بیان اینکه طبیعتا ظرفیت تخت‌های عادی و ویژه درنظر گرفته شده برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران از چند وقت پیش تکمیل شده است، ادامه داد: «از هفته گذشته اکثر بیمارستان‌ها با ترخیص بیماران غیر اورژانسی، ظرفیت‌های جدیدی را برای بستری بیماران کرونایی ایجاد کرده‌اند که این ظرفیت نیز محدود بوده و حداکثر طی چند روز آینده پر می‌شود.»
ماهر با بیان اینکه اگر روند به همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود، توضیح داد: «البته استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی هنوز در دستور کار ستاد قرار نگرفته، ولی این امکان وجود دارد که درصورت نیاز و بحرانی شدن شرایط از ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز استفاده شود.»
راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در زمان بحران یکی از استراتژی‌های درمانی پرتکرار است. ایران گسترده‌ترین تجربه درباره درمان‌های اضطراری در بیمارستان‌های صحرایی را در زمان 8سال جنگ تحمیلی به‌خاطر می‌آورد. اردیبهشت امسال فرایند راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی به‌سرعت و در عرض چند روز به‌انجام رسید؛ تجربه‌ای که نشان داد برای راه‌اندازی سریع این بیمارستان‌ها آمادگی کافی وجود دارد، اما مسئله مهم مشخصا درباره کرونا، نیاز بیمارستان‌ها به تجهیزات از یک‌سو و تامین نیروی متخصص از سوی دیگر است. آنطور که معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران می‌گوید، تامین نیرو برای ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های صحرایی معضل جدی در شرایط کنونی است. به گفته او، به‌زودی در زمینه راه‌اندازی این بیمارستان‌ها در نقاط مختلف تهران تصمیم‌گیری می‌شود.

وضعیت نگران‌کننده در یزد
اگرچه وضعیت کرونا در بیشتر شهرهای کشور قرمز و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر نگران‌کننده است، اما آنطور که سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید، در میان استان‌های کشور، استان یزد شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای دارد. او درباره وضعیت بیماری کرونا در استان یزد، گفت: پس از گذر از خیز شدید بیماری در اسفندماه سال گذشته در استان یزد و عبور از یک خیز ضعیف‌تر در مرداد‌ماه سال‌جاری، از اواسط شهریور نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان، مجددا روند افزایشی به‌خود گرفته و این روند صعودی با شیب تندی همچنان در حال امتداد است و هم‌اکنون تمامی شهرستان‌های استان یزد در وضعیت قرمز بیماری هستند.
او درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، گفت: رعایت پروتکل‌ها در یزد ۶۳درصد گزارش شده است. همچنین میزان استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن عمومی ۶۰درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۴درصد گزارش شده است.
به‌گفته لاری در هفته چهارم مهرماه بروز موارد بستری در استان با افزایش نسبت به هفته ماقبل حدود ۲۸نفر به ازای هر ۱۰۰هزارنفر جمعیت گزارش شده است که میزان بروز در این شاخص با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از میزان متوسط کشوری است. همچنین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در یزد ۲۴.۵نفر به ‌ازای هر یک‌میلیون نفر جمعیت است که میزان بروز این شاخص نزدیک به‌میزان متوسط کشوری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید