• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108204
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZMKE
+
-

انتخاب رسمی بایدن در شب جشن بزرگ

انتخابات آمریکا
انتخاب رسمی بایدن در شب جشن بزرگ

کنوانسیون دمکرات‌ها برای انتخاب نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری در پاییز، به یک جشن برای اعضای این حزب تبدیل شد و جو بایدن، تنها نامزد باقیمانده در انتخابات درون‌حزبی، رسما به‌عنوان نامزد نهایی انتخاب شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در شبی که برخی از شاخص‌ترین چهره‌های قدیمی حزب سخنرانی کردند، میهمانان سرشناسی هم از اردوگاه جمهوریخواهان حضور داشتند و بایدن بعد از اعلام رأی نمایندگان حزب در تمامی ایالات و قلمروهای آمریکا، به‌عنوان نامزد نهایی انتخاب شد.
با توجه به همه‌گیری کرونا در آمریکا، امسال کنوانسیون حزب که قرار بود‌ در میلواکی ویسکانسن برگزار شود، به‌صورت مجازی برگزار شد. به گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری در آمریکا نگران بودند که برگزاری مجازی کنوانسیون، ایده مناسبی نباشد و نتواند پایگاه رأی‌دهندگان را در فاصله کمتر از 3‌ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری به وجد بیاورد اما در روزهایی که سایه سنگین کرونا تابستان و تعطیلات را به کام آمریکایی‌ها تلخ کرده است، کنوانسیون مجازی دمکرات‌ها آنها را درگیر یک جشن دوست‌داشتنی کرد و اتحاد آمریکایی‌ها را در دورانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر طبل تفرقه می‌کوبد، به یاد آنها آورد. هیأت‌های دمکرات‌‌ در ایالات مختلف، رأی نهایی خود برای انتخاب بایدن به‌عنوان نامزد نهایی را همراه با ویدئوهایی ارائه کردند که به معرفی چشم‌اندازها و ویژگی‌های مختلف آمریکا می‌پرداخت و مراسم انتخاب بایدن، عملا به جشن بزرگداشت تنوع جغرافیایی و نژادی آمریکا تبدیل شد. کنوانسیون حزب جمهوریخواه هم که هفته آینده برگزار خواهد شد، اکثرا به‌صورت آنلاین خواهد بود. همچون حزب دمکرات که تنها یک نامزد در رقابت باقی‌ مانده بود، جمهوریخواهان هم به‌صورت تشریفاتی رأی خواهند داد و انتخاب دونالد ترامپ از ابتدای شروع پروسه انتخابات درون‌حزبی مشخص بوده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، در این شب از کنوانسیون دمکرات‌ها که پنجشنبه بعد از نیمه شب به پایان می‌رسد، جیمی کارتر و بیل کلینتون روسای جمهور سابق آمریکا و جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا حزب دمکرات و همچنین کالین پاول، وزیر خارجه جمهوریخواه سابق آمریکا از بایدن حمایت کردند. کلینتون در سخنرانی خود اعلام کرد که ترامپ با خود به کاخ سفید آشوب برده است.
بایدن در نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا اختلافی دو‌رقمی با ترامپ دارد و دمکرات‌ها امید زیادی دارند در انتخابات آبان‌ماه، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بار دیگر و به‌عنوان رئیس‌جمهور به کاخ سفید بازگردد و به دوران پرآشوب و متلاطم ترامپ پایان دهد.
بایدن 77ساله پیش از این 2بار در سال‌های 1988 و 2008 در انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها برای انتخاب نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود و هر 2بار ناکام مانده بود. کارزار او برای این انتخابات هم شروع لرزانی داشت و سناتور برنی سندرز شروع موفق‌تری در انتخابات درون‌حزبی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر داشت اما در ادامه بایدن چنان اوج گرفت که سندرز و دیگر نامزدهای انتخابات درون‌حزبی به نفع او کنار کشیدند.
در شب اول کنوانسیون، میشل اوباما، همسر باراک اوباما سخنرانی مهمی در حمایت از بایدن داشت و سندرز هم دیگر سخنران مهم بود. در شب دوم که با شعار «رهبری مهم است» برگزار شد، کلینتون سخنرانی اصلی را ارائه داد؛ «دونالد ترامپ می‌گوید که ما رهبری دنیا را به‌عهده داریم، اما ما تنها اقتصاد بزرگ دنیا هستیم که بیکاری در آن 3برابر شده است. در چنین دورانی، اتاق بیضی (دفتر رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید) باید مرکز فرماندهی باشد. به جای آن، ترامپ آن را به مرکز توفان تبدیل کرده است. تنها چیزی که در آن وجود دارد، آشوب است.»
کالین پاول هم در سخنرانی خود در حمایت از بایدن گفت که نامزد دمکرات، همان ارزش‌هایی را که او در ارتش آمریکا یاد گرفته نمایندگی می‌کند. ژنرال 4ستاره ارتش آمریکا که در دولت جورج بوش به‌عنوان وزیر خارجه انتخاب شد، دلیل حمایت خود از بایدن را اینگونه شرح داد: «ما باید این ارزش‌ها را ‌دوباره در کاخ سفید احیا کنیم.» پاول انتهای بهار ترامپ را دروغگو خواند و از بایدن حمایت کرد. علاوه بر او، جمهوریخواهان سرشناس دیگری مانند جان کاسیچ فرماندار سابق اوهایو و سیندی مک‌کین همسر جان مک‌کین سناتور درگذشته جمهوریخواه در این کنوانسیون از بایدن حمایت کردند.
کری هم در سخنرانی خود در حمایت از بایدن، به ترامپ حمله کرد و گفت: «او از متحدان ما جدا شده و نامه‌های عاشقانه به دیکتاتورها می‌نویسد. آمریکا رهبری می‌خواهد که همه دنیا به او نگاه کنند نه اینکه به او بخندند.»
سخنران افتتاحیه این کنوانسیون، جیل بایدن، همسر بایدن بود که گفت همسرش می‌تواند با عشق و علاقه، آمریکا را دوباره یکپارچه کند. برخی از ستاره‌های در حال اوج‌گیری حزب دمکرات ازجمله استیسی آبرامز نماینده جورجیا و همینطور الکساندریا اوکازیو کورتس هم در این شب ‌سخنرانی‌های کوتاهی داشتند.
بایدن بعد از انتخاب رسمی‌اش به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، از اعتماد مردم به‌خودش از آنها تشکر کرد. او قرار است امشب سخنرانی پذیرش نامزدی‌اش را ارائه دهد. ساعاتی پیش از کنوانسیون دمکرات‌ها، ترامپ در آریزونا در جمع هوادارانش به دمکرات‌ها حمله کرد و سیاست‌های آنها را مخرب خواند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید