• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10376
+
-

رودست زدن به تبهکاران در نوروز

رودست زدن به تبهکاران در نوروز

چیزی تا شروع سال جدید نمانده و خیلی‌ها در تکاپو برای رفتن به مسافرت‌ نوروزی هستند تا خستگی یک سال کاری را از تن به در کنند. دزدان و کلاهبرداران هم که به خوبی از این ماجرا خبر دارند در حال طراحی نقشه‌های جدید برای سرکیسه کردن طعمه‌هایشان و سرقت اموال آنها هستند. اگر می‌خواهید نوروز امسال به کام‌تان تلخ نشود و قربانی تبهکاران نشوید این گزارش را بخوانید تا با شگردهای نوروزی سارقان و کلاهبرداران آشنا شوید.

معامله با دزدان


خرید و فروش‌های اینترنتی در این روزها مثل بقیه بازارها داغ داغ است، اما به‌خاطر داشته باشید که برخی از خریداران یا فروشندگان در فضای مجازی سارقانی هستند که چشم طمع به اموالتان دوخته‌اند. پس اگر قصد خرید یا فروش ماشین، گوشی تلفن‌ همراه یا دیگر لوازم مورد نظرتان را دارید و می‌خواهید از سایت‌های واسطه‌گر مثل دیوار و شیپور و... استفاده کنید، جوانب احتیاط را هم رعایت کنید و هنگام خرید تا زمانی که کالای مورد نظرتان را دریافت نکرده‌اید پولی پرداخت نکنید و هنگام فروش نیز اگر با خریدار قرار می‌گذارید هرگز به تنهایی سر قرار نروید.

توریست‌های کف‌زن


تعطیلات نوروز که از راه می‌رسد سر و کله آنها هم پیدا می‌شود. دزدان کف‌زن شگردشان این است که در نقش توریست‌ خارجی ظاهر می‌شوند و با ترفند عجیبی که دارند به راحتی دست به سرقت پول‌های طعمه‌هایشان می‌زنند. آنها ممکن است در مسافرت سد راهتان شوند و با زبان انگلیسی یا عربی دست و پا شکسته از شما بخواهند که چون خارجی هستند و با پول ایرانی آشنایی ندارند، مقداری پول ایرانی نشانشان دهید تا با آن آشنا شوند. اما کافی است شما مقداری اسکناس را در اختیارشان قرار دهید تا در چشم بر هم زدنی و بدون اینکه متوجه شوید، تعدادی از اسکناس‌ها را به‌اصطلاح کف بروند و بقیه را برگردانند. به این ترتیب بدون اینکه به آنها شک کنید، سرقت‌شان را انجام داده و بعد از خداحافظی با شما دور می‌شوند و شما وقتی متوجه کم شدن اسکناس‌ها می‌شوید که دیگر کار از کار گذشته است. پس مراقب باشید در این روزها اگر با چنین افرادی روبه‌رو شدید به جای اینکه پول‌هایتان را در اختیارشان قرار دهید پلیس را خبر کنید.

عیدی کلاهبرداران

عیدی گرفتن در ایام نوروز همیشه لذتبخش است مخصوصا اگر عیدی، جایزه‌ای میلیونی باشد که در قرعه‌کشی برنده شده باشید. این همان ترفندی است که کلاهبرداران در روزهای تعطیل برای خالی کردن حساب طعمه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. در این روزها ممکن است شما هم ازجمله کسانی باشید که این پیامک را دریافت کنید: «شماره شما در قرعه‌کشی نوروزی همراه اول برنده جایزه شده است. برای دریافت جایزه با شماره... تماس بگیرید». اگر با شماره اعلام شده تماس گرفتید و از آن سوی خط از شما خواسته شد که برای دریافت جایزه خود به مقابل دستگاه عابربانک بروید، شک نکنید که طعمه کلاهبرداران قرار گرفته‌اید. آنها با این ترفند، فریب‌خوردگان را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با این ادعا که برای دریافت جایزه‌تان باید کارتتان را داخل دستگاه بگذارید و کدهایی را که به شما اعلام می‌شود وارد کنید به راحتی وارد حساب شما‌ شده و همه موجودی‌ آن را خالی می‌کنند.

 دردسرهای سلفی

خیلی‌ها از همین حالا گوشی‌هایشان را آماده کرده‌اند تا به محض خارج شدن از شهر و رفتن به مسافرت، کار گرفتن عکس سلفی و قرار دادن آنها در اینستاگرام را شروع کنند. این رسم نامبارک اتفاقا طرفداران زیادی در بین سارقان دارد. پرونده‌های تشکیل‌شده درباره سرقت از منازل نشان می‌دهد که درصد زیادی از این سرقت‌ها توسط افراد آشنا صورت می‌گیرد. حالا تصور کنید یک دزد آشنا منتظر است تا شما خانه‌تان را ترک کرده و راهی سفر شوید تا با خیال راحت به آنجا دستبرد بزند. شک نکنید که او یکی از فالوورهای پر‌و‌پا قرص شماست و به‌شدت منتظر است تا نخستین سلفی مسافرتی خود را در صفحه اینستاگرام‌تان منتشر کنید تا مطمئن شود که زمان اجرای نقشه‌اش فرا رسیده و با تجهیزات کامل و خیال راحت راهی خانه‌تان شده و نقشه سرقت را عملی کند. پس به‌خاطر داشته باشید که گاهی وقت‌ها همین سلفی‌ گرفتن و فاش کردن اطلاعات شخصی‌تان در صفحه‌ای که آن را در معرض دید عموم هم قرار داده‌اید ممکن است شما را به دردسر بزرگی انداخته و باعث سرقت اموالتان شود.

بلیت‌های ارزان قیمت


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در ایام نوروز پیدا کردن تور مناسب و ارزان قیمت برای سفر است. همین حالا اگر نگاهی به کانال‌های تلگرامی بیندازید با آگهی‌های  گوناگونی روبه‌رو می‌شود که درباره تورهای مختلف است. کلاهبرداران در این زمینه هم ورود کرده‌اند و با تبلیغ تورهای ارزان قیمت تلاش می‌کنند طعمه‌هایشان را به دام اندازند. دامنه فعالیت‌ آنها فقط مخصوص تورهای خارجی نیست، بلکه تورهای داخلی را هم شامل می‌شود. کافی است پس از دیدن آگهی وسوسه‌کننده آنها با شماره اعلام شده تماس بگیرید تا به شما بگویند که پس از پرداخت مبلغ، بلیت‌ها را دریافت خواهید کرد اما به محض پرداخت مبلغ، شماره مورد نظر از دسترس خارج می‌شود و شما می‌مانید و یک جیب خالی و تعطیلاتی که برایتان تلخ شده. پس اگر قصد دارید از طریق آگهی‌های تلگرامی تور مورد نظرتان را انتخاب کنید، حتما پیش از پرداخت مبلغ نام آژانس مسافرتی را پرسیده و با یک تماس تلفنی ساده از واقعی بودن تور مطمئن شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید