• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9983
+
-

سوءتغذیه در کمین کردستانی‌ها

عیسی پیریونسی| کارشناس علوم تغذیه :

رژیم مناسب، متعادل و کافی است و در برنامه‌ریزی آن باید به تفاوت‎های فردی مثل سن و مرحله رشد و تکامل و سلایق چشایی و عادات غذایی توجه کرد. 
نبود تنوع در برنامه غذایی روزانه احتمال ابتلا به سوءتغذیه را افزایش می‌دهد؛ برای مثال با مصرف ناکافی شیر و لبنیات، کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن تامین نخواهد شد. در این حال 2 هزار و 300 کودک کردستانی دچار سوءتغذیه هستند. 
این آمار فقط مربوط به کسانی است که به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده‌اند و شناسایی شده‌اند. از طرفی تعداد زیادی از کودکان در مناطق حاشیه‌نشین دچار سوءتغذیه هستند. 
از مجموع هزار و 800 کودک زیر پنج سال بهره‌مند از برنامه حمایت از کودکان دچار سوء تغذیه تحت پوشش‌ کمیته امداد، از بانه 184 نفر، بیجار 75 نفر، دیواندره 130 نفر، سقز 250 نفر، قروه 39 نفر، کامیاران 80 نفر، مریوان 296 نفر، دهگلان 103 نفر، سروآباد 285 نفر، منطقه یک سنندج 245 نفر و منطقه 2 سنندج 113 نفر تحت پوشش هستند. 

بنابراین باید به دنبال راهکاری برای کاهش سوءتغذیه در استان بود. فقر غذایی یا گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی در جامعه‌ای است که در آن غذا به حد کافی در دسترس نیست. 
نوع دیگر گرسنگی، گرسنگی سلولی است که با امنیت غذایی ارتباط دارد. در این نوع گرسنگی، مواد مغذی کافی برای رشد و نمو کودکان، سلامت بزرگسالان و عملکرد صحیح سلول فراهم نمی‌شود. 
این نوع گرسنگی ممکن است به سرعت ظاهر نشود و مبتلایان سال‎ها زنده بمانند اما بر بهره هوشی، بیماری‎های مزمن و توان کاری آنان اثر بگذارد. کردستان با توجه به آب و هوای مناسب و وضع خوب کشاورزی و دامپروری از نظر منابع خوب تغذیه‎ای شرایط مطلوبی دارد. تولیدات کشاورزی تامین‌کننده گروه‎های نان و غلات، حبوبات، سبزی و میوه و بخش دامپروری تامین‌کننده شیر و لبنیات و پروتئین است. 

عامل مهمی که سلامت مردم را تهدید می‌کند، توجه به شایعات و اطلاعات اشتباه غیرپزشکی است که گاه مانع از مصرف مواد غذایی لازم برای بدن می‎شود. همچنین با توجه به تغییر سبک زندگی از روستانشینی به شهرنشینی و کاسته شدن از فعالیت بدنی، باید مصرف نمک، شکر و روغن (مخصوصا روغن جامد) کاهش یابد. 
با توجه به وضع اقتصادی خانوارهای کردستانی، با مدیریت صحیح و آگاهی از نیازهای روزانه تغذیه‎ای می‎توان تا حدی به امنیت غذایی خانواده کمک کرد؛ برای مثال با کاستن از ضایعات غذا و استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی مثل حبوبات که هزینه کمتری دارد، می‎توان پروتئین، املاح و فیبر مورد نیاز خانواده را تأمین کرد. 

همچنین باید با مصرف غذاهای محلی که در کردستان و با تنوع بسیار در هر منطقه می‎پزند، استفاده از انواع حبوبات، استفاده مناسب از سبزی‎های تازه و سبزی‌کاری در روستاهای استان، مصرف شیر و لبنیات کم چرب و میوه‎ها و کاستن از مصرف نمک، روغن و شکر، سلامت خود و خانواده را با پیشگیری از بیماری‎های مزمن غیرواگیر تضمین کنیم. 
با توجه به استراتژی و تلاش‎های جهانی در زمینه کاهش سوءتغذیه و فقر غذایی، برای افزایش سطح آگاهی و سواد تغذیه‎ای استان باید هر سال در مناسبت‎های مختلف کارگاه‌ها، همایش‎ها، کلاس‎ها و جشنواره‎هایی را در استان برای بهبود وضع تغذیه برگزار کنیم. در استان نیز برنامه‌های مختلفی برای آموزش تغذیه‎ با استقبال مردم اجرا می‎شود که در افزایش سطح آگاهی و سواد تغذیه‎ای می‎تواند موثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید