• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99763
+
-

بازگشت لرزان «اون»

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، تصاویری از افتتاح یک کارخانه توسط کیم جونگ اون نشان داد تا به هفته‌ها گمانه‌زنی درباره بیماری و مرگ او پایان دهد

گزارش
بازگشت لرزان «اون»


جواد نصرتی ـ خبرنگار

بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره شرایط سلامتی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، تلویزیون دولتی این کشور دیروز تصاویری از او در حال افتتاح یک کارخانه کود در شمال پیونگ‌یانگ منتشر کرد و به شایعات مربوط به مرگ احتمالی او پایان داد.
به گزارش رویترز، کی‌سی‌ان‌ای گزارش داده است که رهبر کره‌شمالی، روبان افتتاح این کارخانه را قیچی کرد و حاضران هم او را تشویق کردند.
آخرین بار حدود سه هفته پیش گزارشی رسمی از حضور کیم جونگ اون در یک مراسم عمومی منتشر شد و رهبر کره از آن زمان، در هیچ مراسمی حاضر نشده بود. در عکسی که کی‌سی‌ان‌ای منتشر کرده، کیم جونگ اون در حال خندیدن است و با دستیارانش صحبت می‌کند.
بسیاری از افراد حاضر در این تصاویر، ازجمله مقامات ارتشی و مقامات رده بالای حزب کمونیست حاکم، ماسک پوشیده‌اند و از محلی که کیم جونگ اون در آن ایستاده فاصله دارند.
کره‌شمالی گزارشی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور منتشر نکرده و گفته است که اقدامات جدی برای مقابله با ابتلای مردم به این ویروس در پیش گرفته است.
در این مراسم، برخی نزدیکان کیم جونگ اون ازجمله خواهر او کیم یو جونگ حضور داشتند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگارانی که درباره حضور کیم جونگ اون در یک مراسم عمومی از او پرسش کرده‌اند گفته که در زمان مناسب در این‌باره صحبت خواهد کرد.

رنجور و بیمار
بعد از غیبت طولانی رهبر کره، گمانه‌زنی‌ها درباره وضع سلامتی او بالا گرفت و حتی برخی منابع غیررسمی، از مرگ او به‌خاطر جراحی عروق خبر دادند. شایعات زمانی شدت بیشتری گرفت که رهبر کره‌شمالی، در مراسم بسیار مهم 15آوریل (27فروردین)‌ غیبت داشت. 15آوریل سالروز تولد کیم ایل سونگ بنیانگذار کره‌شمالی و پدربزرگ کیم جونگ اون است و او در این روز، از مقبره پدربزرگش دیدار می‌کند. 
در این مدت، رسانه‌های کره‌جنوبی درباره جراحی کیم جونگ اون گزارش دادند و در پی آن، گزارش‌هایی از مرگ او هم منتشر شد.
در تصاویری که کی‌سی‌ان‌ای منتشر کرده، رهبر کره‌شمالی مشخصا با سختی و بدون انعطاف حرکت می‌کند و در یک تصویر، از یک ماشین گلف استفاده می‌کند. در سال 2014هم بعد از اینکه رهبر کره‌شمالی بعد از مدت‌ها غیبت از انظار عمومی در یک مراسم حاضر شد، ماشینی شبیه به همین ماشین گلف در نزدیکی او مشاهده شده بود.
نام سوئنگ ووک استاد مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه کره درباره مراسمی که کی‌سی‌ان‌ای تصاویر آن را منتشر کرده گفته است: «گذاشتن صندلی و میز روی صحنه برای مراسمی که در فضای باز برگزار می‌شود کمی عجیب است. کیم شرایطی دارد که نمی‌تواند برای مدتی طولانی بایستد و باید بعد از مدتی بنشیند.»
احتمالا دلیل غیبت کیم جونگ اون در مراسم 15آوریل هم ناتوانی او در ایستادن برای زمانی طولانی بوده است چون معمولا او باید در این مراسم دست‌کم یک ساعت بایستد.
خبرنگار سی‌ان‌ان در شرق آسیا هم به نقل از یک پزشک تحلیل کرده که احتمالا کیم جونگ اون تحت عمل عروق قرار گرفته است. 
یک کارشناس پزشکی با اشاره به جای زخمی که روی ساعد رهبر کره‌شمالی است گفته که این زخم می‌تواند اثری از انجام یک نوع عمل عروق باشد.
کارشناسان از مدت‌ها پیش هشدار می‌دهند که رهبر جوان کره‌شمالی به‌خاطر استعمال زیاد سیگار، وزن بالا و سابقه خانوادگی، در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد.
پیش از این یک منبع اطلاعاتی آمریکایی گفته بود که رهبر کره‌شمالی بیمار نیست. برخی کارشناسان گفته‌اند دلیل غیبت او از انظار عمومی، به‌خاطر اقدامات پیشگیرانه مرتبط با همه‌گیری کرونا بوده است.
پیش‌تر منابع در کره‌جنوبی و آمریکا گفته بودند که او احتمالا به منطقه ساحلی وونسان در شرق کشورش رفته و آنجا به سر می‌برد با این حال کارخانه‌ای که او دیروز افتتاح کرده در شمال پیونگ‌یانگ و در ساحل غربی کره‌شمالی قرار دارد.
گمانه‌زنی درباره اقامت کیم جونگ اون در ساحل شرقی بعد از آن مطرح شد که در عکس‌های ماهواره‌ای مشخص شد قطار مخصوص او و همینطور قایق‌هایی که او معمولا استفاده می‌کند در منطقه وونسان هستند.
افتتاح کارخانه تولید کود از سوی کیم جونگ اون، در راستای سیاست‌هایی است که او اخیرا در پیش گرفته و تلاش می‌کند توجه به معیشت و وضعیت اقتصادی مردم را یکی از اولویت‌های خود نشان دهد. با این حال کارشناسان هسته‌ای بین‌المللی هشدار داده‌اند که این کارخانه می‌تواند بخشی از فعالیت‌های مخفیانه غنی‌سازی اورانیوم در کره‌شمالی باشد.
شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد کارخانه کودسازی فسفات سونچون کاربردی دوگانه دارد و بخشی از پروسه غنی‌سازی اورانیوم در کره‌شمالی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید