• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99397
+
-

رعایت نکات تغذیه‌ای روزه‌داری در ایام کرونایی

دریچه
رعایت نکات تغذیه‌ای روزه‌داری در ایام کرونایی


ماه مبارک رمضان امسال در حالی سفره خوان و رحمت خود را روی بندگان گسترانیده که با بیماری مرموز کرونا مصادف شده و همین مسئله مهم علاوه بر کاهش اجتماعات معنوی این ایام، قرنطینه خانگی، رعایت مستمر مسائل بهداشتی، لزوم توجه به نکات تغذیه‌ای این ایام خاص خدایی را برای افراد روزه‌دار بیش از گذشته ضروری کرده است. به گزارش ایرنا، براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه داری و افزایش ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ دیده نشده است.
به گفته رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود. مطالعات متعددی نقش مؤثر روزه داری را در سلامتی به‌خصوص روی سطح گلوکز خون، چربی‌های خون، فشارخون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند که در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است. همچنین روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شده و همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.
بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید