• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98192
+
-

مستقیم، دربست؛ با هراس از کرونا


شیوع کرونا و اعمال سیاست‌های پیشگیرانه مبتنی بر کاهش تردد و قرنطینه خانگی، در 2‌ماه گذشته بسیاری از حرف و مشاغل را با تعطیلی یا کاهش فعالیت مواجه کرده است. یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت تحت‌تأثیر این مسئله قرار گرفته و آسیب جدی به آن وارد شده، حمل‌ونقل عمومی است.
به گزارش همشهری، مسئولان این حوزه می‌گویند با شیوع بیماری در کشور ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا 70درصد کاهش مسافرگیری را تجربه کرده. این کاهش در تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی شامل‌ تاکسی، اتوبوس و مترو مشاهده شده است. از ابتدای همه‌گیری کرونا و با توجه به الزام فعالیت این ناوگان، رعایت نکات ایمنی بهداشتی مورد تأکید قرار گرفته اما کاهش شدید تردد در شهر این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است.

حمایت از تاکسیرانان
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به زیان مالی شدید رانندگان تاکسی از ابتدای همه‌گیری کووید19 بر حمایت از این قشر تأکید می‌کند و می‌گوید: یکی از مشاغلی که دولت، به‌عنوان یک بخش اولویت‌دار، بر حمایت از آن تأکید کرده، ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. به گفته او، بر همین اساس سیاست‌های حمایتی برای کاهش ضرر و زیان اقتصادی رانندگان در حال اجراست. مرتضی ضامنی در تشریح این سیاست‌ها می‌افزاید: متناسب با تعداد نفرات خانوار، برای رانندگان تاکسی، بسته‌های حمایتی 200 تا 600هزار تومانی درنظر گرفته شده است. او توضیح می‌دهد: چهارشنبه هفته گذشته فهرست اسامی رانندگان مشمول، تهیه و به وزارت رفاه ارائه شد. تلاش می‌کنیم فرایند تخصیص این بسته‌های حمایتی به رانندگان مشمول به سرعت اجرایی شود.

جزئیات تسهیلات حمایتی
به گزارش همشهری، دیگر راهکار درنظر گرفته‌شده برای حمایت از بخش حمل‌ونقل عمومی، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه روی کارت‌های اعتباری رانندگان است. به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، هماهنگی‌ها در حال انجام است تا تسهیلات هرچه زودتر در اختیار مشمولان قرار گیرد. ضامنی‌ به مبلغ این تسهیلات اشاره نکرد ولی به‌نظر می‌رسد برای اعطای این وام نیز همان فهرست ارائه‌شده به وزارت رفاه ملاک عمل باشد. تعویق سه‌ماهه در دریافت اقساط وامی که برای نوسازی خودرو در اختیار رانندگان قرار گرفته و همچنین اعمال تخفیف در عوارض شهرداری و دیگر پرداختی‌های تکلیفی، دیگر اقدامی است که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی رانندگان تاکسی صورت خواهد گرفت.

افزایش فشار بر تاکسیرانی
مشخص نیست که شرایط غیرعادی تا چه زمان در کشور حاکم خواهد بود ولی با بازگشایی بیشتر صنوف از شنبه و بازگشت به‌کار بسیاری از شهروندان به‌نظر می‌رسد شرایط برای حمل‌ونقل عمومی بهتر خواهد شد. درحالی‌که با تأکید سازمان بهداشت جهانی، تمام کشورهای درگیر با کرونا در دنیا سیاست‌های قرنطینه‌ای را به‌عنوان تنها راهکار قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا همچنان اعمال می‌کنند، ستاد ملی کرونا در ایران آغاز به‌کار بسیاری از مشاغل را تأیید کرده و به‌نظر می‌رسد شرایط نامناسب اقتصادی و نبود سیاست‌های حمایت مالی به‌زودی سایر قرنطینه‌شدگان را نیز به خیابان‌ها و مغازه‌ها خواهد کشاند. صرف‌نظر از نقدی که بر این روند وارد است، افزایش رفت‌وآمدهای شهری شرایط را برای رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی بهتر خواهد کرد البته اگر بتوانند همزمان دستورالعمل‌های بهداشتی را نیز مراعات کنند.

روزانه 400هزار ماسک نیاز داریم
سازمان تاکسیرانی و سایر ناوگان حمل‌ونقل عمومی تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستند و موظفند براساس تکالیفی که برعهده این بخش گذاشته شده عمل کنند، اما این بخش برای اجرای این دستورالعمل‌ها و تامین اقلام مورد نیاز به‌شدت با مشکل مواجه است. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این زمینه به همشهری می‌گوید: براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، استفاده رانندگان تاکسی از دستکش و ماسک الزامی است. همچنین ابلاغ شده سرنشینان تاکسی با احتساب راننده نباید از 3نفر بیشتر باشند که اجرای این دستورالعمل‌ها با مشکلاتی همراه است. ضامنی ادامه می‌دهد: البته در زمینه تعداد نفرات مذاکراتی انجام دادیم و در جلسه شورای ترافیک اعلام شد که درصورت جداسازی قسمت صندلی راننده با نایلون، سوار‌کردن 3مسافر مجاز خواهد بود ولی ما در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای رانندگان با چالش جدی مواجهیم. او می‌افزاید: حداقل نیاز روزانه تاکسیرانی کشور، 400هزار عدد ماسک، 400هزار جفت دستکش و 200هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده است و این میزان درصورتی است که هر راننده روزی فقط یک ماسک و یک دستکش استفاده کرده و خودرو را نیز فقط یک‌بار در طول روز ضدعفونی کند. با این حال، اکنون تهیه همین مقدار نیز از توان ما خارج است. به گفته ضامنی، درحالی‌که استفاده از ماسک و دستکش الزامی شده، این اقلام یا نایابند یا بسیار گران و حمایتی هم از سوی وزارت بهداشت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود ندارد.

تضمینی نمی‌دهیم
نبود امکانات کافی برای رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی در شرایطی است که این قشر در ابتدایی‌ترین صفوف مواجهه با بیماران احتمالی قرار دارند. افزایش 20درصدی پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها نمی‌تواند به میزان کافی مؤثر باشد، وقتی هنوز بیش از نیمی از پرداخت‌ها به‌صورت نقدی انجام می‌شود و پول نقد یکی از آلوده‌ترین اشیا شناخته می‌شود. گفته شده بود با طرح‌های تشویقی میزان استفاده شهروندان از پرداخت الکترونیک افزایش خواهد یافت اما این نیز به قدر کافی بازدارنده نخواهد بود. جامعه آماری نزدیک به ۸۰‌هزار نفری تاکسیرانان تهران از صبح شنبه با افزایش چشمگیر مسافران و البته افزایش امکان ابتلا به بیماری مواجه شده‌اند؛ درحالی‌که آمارهایی نیز از ابتلای تعدادی از فعالان این صنف منتشر شده است. قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران هفته گذشته اعلام‌کرده بود 3راننده تاکسی در تهران کرونا گرفته‌اند. ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز گفته است آزمایش کرونای ۴۰ کارمند شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مثبت درآمده که ۱۸نفرشان راننده‌اتوبوس بودند.
در چنین شرایطی ابراز نگرانی معاون کل وزارت بهداشت به‌دلیل افزایش رفت‌وآمدها نیز دردی از رانندگان دوا نخواهد نکرد و تنها راه حل موجود،تامین امکانات بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده راهگشا خواهد بود؛ در غیراین صورت به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی، تضمینی برای تامین سلامت رانندگان و خانواده‌هایشان و همچنین مسافرانی که ناچارند با وجود ادامه همه‌گیری کرونا بر سر کارهایشان حاضر شوند، نخواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید